Co się opłaca przy współpracy przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi?
Inspirowana potrzebami nauki oraz biznesu współpraca w zakresie nowych technologii, pozwala na poszukiwanie rozwiązań usprawniających procesy przemysłowe. Rezultatem jest podnoszenie efektywności całego procesu – od pomysłu do realizacji, poprzez optymalizację kosztów badań i maksymalizację korzyści. Wykwalifikowana kadra oceni potencjał koncepcji merytorycznej i biznesowej każdego projektu, co pozwoli na zoptymalizowanie ryzyka realizacji założonego w projekcie celu.
Projekty badawcze w dziedzinie nauk technicznych dla każdej branży wymagają starannego dobrania personelu badawczego, który stworzy i opracuje koncepcję, a następnie pomoże we wdrożeniu jej w przedsiębiorstwie. Najlepszym rozwiązaniem jest kooperacja z jednostką naukową, odpowiednią dla wybranej tematyki projektu.
Jak rozpocząć współpracę z jednostką naukową?
Pracę nad nową koncepcją należy rozpocząć od określenia zakresu tematycznego (branżowego) planowanej innowacji. – Najprostszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do wybranej jednostki badawczej i przedstawienie koncepcji na projekt. – podpowiada Laura Kloch, Starszy Konsultant ds. projektów UE z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. – Jednostki naukowe, instytuty badawcze, są otwarte na współpracę z sektorem prywatnym. W projektach taka współpraca obejmuje przeprowadzenie badań, wynajem aparatury badawczej czy powierzchni laboratoryjnej, jeśli przedsiębiorca nie dysponuje własnym zapleczem. Jednostki badawcze delegują też wykwalifikowaną kadrę naukowo-badawczą niezbędną do realizacji projektu. – tłumaczy Laura Kloch.
W projektach finansowanych z funduszy europejskich współpraca może być prowadzona w charakterze konsorcjum lub podwykonawstwa, gdzie liderem zazwyczaj jest przedsiębiorstwo. – Taka formuła kooperacji jest stosowana najczęściej w projektach ogłoszonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w ramach środków krajowych i europejskich. Wyjątki stanowią projekty, w których liderem jest jednostka naukowa, a przedsiębiorstwo jest partnerem przemysłowym. – wyjaśnia Laura Kloch z CBRTP. Przykładem są projekty międzynarodowe, realizowane m.in. w ramach programu „Horyzont Europa” oraz w ramach Funduszy Norweskich.
Gdzie szukać informacji o dotacjach na innowacje?
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie programów strategicznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz koordynację konkursów finansowanych z funduszy europejskich, posiada w swojej ofercie najwięcej konkursów dedykowanych na działalność badawczo-rozwojową. Na stronie NCBR można znaleźć harmonogram aktualnie trwających konkursów przeznaczony zarówno dla firm z sektora MŚP jak i dużych przedsiębiorstw.
Ulga B+R – co warto o niej wiedzieć?
Poza konkursami dedykowanymi wsparciu prac przedsiębiorstw nad rozwojem produktów i technologii, można również skorzystać z ulgi B+R – rozwiązania pozwalającego na zmniejszenie obciążeń podatkowych. Wprowadzono je do polskiego systemu podatkowego w 2016 roku, w zastępstwie tzw. ulgi technologicznej.
Zastosowanie tego instrumentu w działalności podatnika może się odbyć wyłącznie poprzez systematyczne ponoszenie kosztów związanych z m.in.
- opracowywaniem nowych produktów, usług;
- opracowaniem nowych zastosowań istniejących produktów;
- tworzeniem funkcjonalności do istniejących procesów, które mogą być prowadzone na potrzeby własne przedsiębiorstwa, jak również na zlecenie klientów lub grupy kapitałowej.
Dodatkowym odliczeniom podlegają koszty związane z prowadzoną działalnością badawczo–rozwojową, tj.:
- wynagrodzenia,
- zakup materiałów, drobnego sprzętu,
- usługi doradcze (ekspertyzy, opinie),
- koszty korzystania z aparatury badawczej,
- koszty związane z amortyzacją środków trwałych oraz Wartości Niematerialnych i Prawnych czy koszty uzyskania patentu.
Ulga B+R dedykowana jest dla wszystkich podatników bez względu na branżę oraz obejmuje działalność prowadzoną na terenach Polskiej Strefy Inwestycji. Korzyści z działalności B+R to przede wszystkim długofalowy wzrost firmy poprzez budowę przewagi konkurencyjnej.
Innovation Box = zmniejszenie stawki podatku dochodowego
Innovation Box to instrument dostępny od 2019 roku. Charakteryzuje się zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku dochodowego od dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej. Im większy poziom zaangażowania podatnika w działalność B+R, dotyczącą prawa własności intelektualnej poprzez wytworzenie, rozwinięcie lub ulepszenie innowacji, tym większa będzie potencjalna korzyść podatkowa. Preferencyjna stawka w ramach Innovation Box ma zastosowanie przez cały okres ochrony prawa własności intelektualnej. – Innovation Box jest więc nie tylko narzędziem promującym innowacyjność, ale także dającym realne korzyści finansowe i ułatwiającym komercjalizację wyników prowadzonych prac. – zauważa Laura Koch z CBRTP. To m. in. właśnie dzięki wsparciu takich podmiotów jak Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. staje się to możliwe.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.