Cyberataki chlebem powszednim dla e-biznesów. Jak się przed nimi chronić?
33 tysiące – tyle kolejnych złośliwych domen trafiło w ubiegłym roku na listę CERT Polska, dotyczącą ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. To blisko o 270 proc. więcej niż jeszcze dwa lata temu, gdy ich liczba oscylowała w okolicach 9 tys. Dobre przygotowanie do odpierania cyberataków to dziś konieczność. Dlaczego firmy powinny opanować tę sztukę?
Rzeczywistość pokazuje, że cyberataki to problem, z którym zmaga się nie tylko branża IT – może on dotknąć każdy biznes. Jak się jednak okazuje, 55 proc. dużych firm[1] nie powstrzymuje ich skutecznie, a także nie potrafi ograniczyć ich negatywnych skutków. Jak to zmienić?
Przedsiębiorca niedostatecznie przygotowany
Metody działania cyberprzestępców stają się coraz bardziej wyszukane. Dziś to już nie tylko wirusy, ale także incydenty bezpieczeństwa m.in. z zastosowaniem socjotechniki, jak np. ataki i kampanie phisingowe, które mają na celu wyłudzenie poufnych informacji. Jak podaje CERT, w ostatnim roku najczęściej obserwowanymi phishingami były te wyłudzające dane logowania do Facebooka (7785 domen), co oznacza ponad trzykrotny wzrost rdr.
- Zwiększenie skali działalności cyberprzestępców ma dwojakie przyczyny. Po pierwsze, sprzyja im przeniesienie wielu naszych aktywności do sieci, panująca pandemia oraz praca zdalna. Po drugie, rozwój technologii i digitalizacja. W internecie można po prostu okraść znacznie większą liczbę osób. Mimo że na co dzień korzystamy z innowacji i załatwiamy większość spraw przez internet, to świadomość na temat wiążących się z tym zagrożeń, wciąż jest relatywnie mała. Wśród nowych narzędzi cyberprzestępczości, które dotyka szczególnie firmy, jest np. złośliwe oprogramowanie ransomware. Tego typu atak polega na zaszyfrowaniu danych w celu otrzymania okupu za ich ponowne odzyskanie – komentuje Maciej Pawlak, Head of Risk & Security u operatora płatności Tpay.
Wśród prezesów największych światowych organizacji aż 80 proc.[2] zdaje sobie sprawę z tego, iż cyberataki są jednym z największych zagrożeń dla rozwoju ich biznesu. Jak się jednak okazuje, firmy deklarują, że na cyberbezpieczeństwo przeznaczają średnio zaledwie 3 proc. swojego całkowitego budżetu IT[3]. Nie należy się łudzić, że w najbliższym czasie działania cyberprzestępcze zmaleją lub całkowicie ustaną, dlatego tak kluczowe jest odpowiednie zabezpieczenie przedsiębiorców.
Jak powinien się bronić e-handel?
Przygotowanie odpowiedniej strategii bezpieczeństwa i dostosowanie jej do zmieniających się warunków, tj. ewolucji metod działań cyberprzestępców, to z perspektywy właściciela biznesu kluczowe działanie, pozwalające zmaksymalizować bezpieczeństwo. Niestety, wzrost popularności transakcji bezgotówkowych przyciąga cyberprzestępców – tylko w kilku pierwszych miesiącach 2021 r. straty spowodowane przez oszustwa w e-handlu zostały oszacowane na 20 miliardów dolarów, a co rok te koszty rosną o 18 proc. w ujęciu całościowym[4]. Z kolei w 2020 roku, na całym świecie aż 6 na 10 sprzedawców zgłosiło rosnące wskaźniki oszustw w handlu elektronicznym i zmaga się z rosnącymi oszustwami płatniczymi, które wpływają na przychody firmy[5].
W przypadku właścicieli e-sklepów, poza zwiększeniem wydatków na cyberbezpieczeństwo, bardzo istotna jest edukacja – zarówno wśród nich samych, jak i płatników.
– Tym, co musi zrobić e-sprzedawca, jest umieszczenie regulaminu sklepu w widocznym miejscu – zobowiązuje go do tego Ustawa o prawach konsumenta. Zwiększone zaufanie wzbudza także informacja o dostępnych metodach płatności oraz współpracy z operatorem płatności. Warto więc umieścić logo, link i nazwę operatora, z którego usług korzysta sklep. Przydatne są również wszelkie instrukcje i poradniki dotyczące procesu zakupowego, które ułatwią konsumentowi zakupy i zwiększą jego zaufanie do sklepu – dodaje Maciej Pawlak.
W rozwoju platformy e-commerce i zapewnianiu bezpieczeństwa, prawdziwym „must have” dla właściciela e-sklepu jest zapewnienie klientom wygodnej i bezpiecznej opłaty za zakupy. Tu z pomocą i wsparciem przychodzi zaufany operator płatności.
– Operatorzy płatności odpowiedni poziom ochrony zapewniają poprzez certyfikaty, jak chociażby PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który jest potwierdzeniem spełniania norm wymaganych przez instytucje płatnicze VISA i MasterCard do dostarczania płatności kartami. Ponadto w przypadku operatora niezbędne jest uzyskanie licencji płatniczej Komisji Nadzoru Finansowego – posiadanie jej oznacza przestrzeganie rygorystycznych przepisów i podleganie stałemu nadzorowi – mówi Maciej Pawlak.
[1] Raport Accenture, State of Cyber Resilience 2021
[2] PwC, 21th CEO Survey
[3] PwC, Cyber-ruletka po polsku. Dlaczego firmy w walce z cyberprzestępcami liczą na szczęście
[4] Juniper Research, Online Payment Fraud: emerging threats, segment analysis & market Forecasts 2021-2025
[5] Fidelity National Information Services report

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.