Komunikaty PR

Cyberataki chlebem powszednim dla e-biznesów. Jak się przed nimi chronić?

2022-01-17  |  11:00
Biuro prasowe

33 tysiące – tyle kolejnych złośliwych domen trafiło w ubiegłym roku na listę CERT Polska, dotyczącą ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. To blisko o 270 proc. więcej niż jeszcze dwa lata temu, gdy ich liczba oscylowała w okolicach 9 tys. Dobre przygotowanie do odpierania cyberataków to dziś konieczność. Dlaczego firmy powinny opanować tę sztukę?

Rzeczywistość pokazuje, że cyberataki to problem, z którym zmaga się nie tylko branża IT – może on dotknąć każdy biznes. Jak się jednak okazuje, 55 proc. dużych firm[1] nie powstrzymuje ich skutecznie, a także nie potrafi ograniczyć ich negatywnych skutków. Jak to zmienić?

Przedsiębiorca niedostatecznie przygotowany

Metody działania cyberprzestępców stają się coraz bardziej wyszukane. Dziś to już nie tylko wirusy, ale także incydenty bezpieczeństwa m.in. z zastosowaniem socjotechniki, jak np. ataki i kampanie phisingowe, które mają na celu wyłudzenie poufnych informacji. Jak podaje CERT, w ostatnim roku najczęściej obserwowanymi phishingami były te wyłudzające dane logowania do Facebooka (7785 domen), co oznacza ponad trzykrotny wzrost rdr.

- Zwiększenie skali działalności cyberprzestępców ma dwojakie przyczyny. Po pierwsze, sprzyja im przeniesienie wielu naszych aktywności do sieci, panująca pandemia oraz praca zdalna. Po drugie, rozwój technologii i digitalizacja. W internecie można po prostu okraść znacznie większą liczbę osób. Mimo że na co dzień korzystamy z innowacji i załatwiamy większość spraw przez internet, to świadomość na temat wiążących się z tym zagrożeń, wciąż jest relatywnie mała. Wśród nowych narzędzi cyberprzestępczości, które dotyka szczególnie firmy, jest np. złośliwe oprogramowanie ransomware. Tego typu atak polega na zaszyfrowaniu danych w celu otrzymania okupu za ich ponowne odzyskanie – komentuje Maciej Pawlak, Head of Risk & Security u operatora płatności Tpay.

Wśród prezesów największych światowych organizacji aż 80 proc.[2] zdaje sobie sprawę z tego, iż cyberataki są jednym z największych zagrożeń dla rozwoju ich biznesu. Jak się jednak okazuje, firmy deklarują, że na cyberbezpieczeństwo przeznaczają średnio zaledwie 3 proc. swojego całkowitego budżetu IT[3]. Nie należy się łudzić, że w najbliższym czasie działania cyberprzestępcze zmaleją lub całkowicie ustaną, dlatego tak kluczowe jest odpowiednie zabezpieczenie przedsiębiorców.

Jak powinien się bronić e-handel?

Przygotowanie odpowiedniej strategii bezpieczeństwa i dostosowanie jej do zmieniających się warunków, tj. ewolucji metod działań cyberprzestępców, to z perspektywy właściciela biznesu kluczowe działanie, pozwalające zmaksymalizować bezpieczeństwo. Niestety, wzrost popularności transakcji bezgotówkowych przyciąga cyberprzestępców – tylko w kilku pierwszych miesiącach 2021 r. straty spowodowane przez oszustwa w e-handlu zostały oszacowane na 20 miliardów dolarów, a co rok te koszty rosną o 18 proc. w ujęciu całościowym[4]. Z kolei w 2020 roku, na całym świecie aż 6 na 10 sprzedawców zgłosiło rosnące wskaźniki oszustw w handlu elektronicznym i zmaga się z rosnącymi oszustwami płatniczymi, które wpływają na przychody firmy[5].

W przypadku właścicieli e-sklepów, poza zwiększeniem wydatków na cyberbezpieczeństwo, bardzo istotna jest edukacja – zarówno wśród nich samych, jak i płatników.

– Tym, co musi zrobić e-sprzedawca, jest umieszczenie regulaminu sklepu w widocznym miejscu – zobowiązuje go do tego Ustawa o prawach konsumenta. Zwiększone zaufanie wzbudza także informacja o dostępnych metodach płatności oraz współpracy z operatorem płatności. Warto więc umieścić logo, link i nazwę operatora, z którego usług korzysta sklep. Przydatne są również wszelkie instrukcje i poradniki dotyczące procesu zakupowego, które ułatwią konsumentowi zakupy i zwiększą jego zaufanie do sklepu – dodaje Maciej Pawlak. 

W rozwoju platformy e-commerce i zapewnianiu bezpieczeństwa, prawdziwym „must have” dla właściciela e-sklepu jest zapewnienie klientom wygodnej i bezpiecznej opłaty za zakupy. Tu z pomocą i wsparciem przychodzi zaufany operator płatności.

Operatorzy płatności odpowiedni poziom ochrony zapewniają poprzez certyfikaty, jak chociażby PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który jest potwierdzeniem spełniania norm wymaganych przez instytucje płatnicze VISA i MasterCard do dostarczania płatności kartami. Ponadto w przypadku operatora niezbędne jest uzyskanie licencji płatniczej Komisji Nadzoru Finansowego   posiadanie jej oznacza przestrzeganie rygorystycznych przepisów i podleganie stałemu nadzorowi – mówi Maciej Pawlak.

 


[1] Raport Accenture, State of Cyber Resilience 2021

[2] PwC, 21th CEO Survey

[3] PwC, Cyber-ruletka po polsku. Dlaczego firmy w walce z cyberprzestępcami liczą na szczęście

[4] Juniper Research, Online Payment Fraud: emerging threats, segment analysis & market Forecasts 2021-2025

[5] Fidelity National Information Services report

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.