Komunikaty PR

Cyberataki chlebem powszednim dla e-biznesów. Jak się przed nimi chronić?

2022-01-17  |  11:00
Biuro prasowe

33 tysiące – tyle kolejnych złośliwych domen trafiło w ubiegłym roku na listę CERT Polska, dotyczącą ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. To blisko o 270 proc. więcej niż jeszcze dwa lata temu, gdy ich liczba oscylowała w okolicach 9 tys. Dobre przygotowanie do odpierania cyberataków to dziś konieczność. Dlaczego firmy powinny opanować tę sztukę?

Rzeczywistość pokazuje, że cyberataki to problem, z którym zmaga się nie tylko branża IT – może on dotknąć każdy biznes. Jak się jednak okazuje, 55 proc. dużych firm[1] nie powstrzymuje ich skutecznie, a także nie potrafi ograniczyć ich negatywnych skutków. Jak to zmienić?

Przedsiębiorca niedostatecznie przygotowany

Metody działania cyberprzestępców stają się coraz bardziej wyszukane. Dziś to już nie tylko wirusy, ale także incydenty bezpieczeństwa m.in. z zastosowaniem socjotechniki, jak np. ataki i kampanie phisingowe, które mają na celu wyłudzenie poufnych informacji. Jak podaje CERT, w ostatnim roku najczęściej obserwowanymi phishingami były te wyłudzające dane logowania do Facebooka (7785 domen), co oznacza ponad trzykrotny wzrost rdr.

- Zwiększenie skali działalności cyberprzestępców ma dwojakie przyczyny. Po pierwsze, sprzyja im przeniesienie wielu naszych aktywności do sieci, panująca pandemia oraz praca zdalna. Po drugie, rozwój technologii i digitalizacja. W internecie można po prostu okraść znacznie większą liczbę osób. Mimo że na co dzień korzystamy z innowacji i załatwiamy większość spraw przez internet, to świadomość na temat wiążących się z tym zagrożeń, wciąż jest relatywnie mała. Wśród nowych narzędzi cyberprzestępczości, które dotyka szczególnie firmy, jest np. złośliwe oprogramowanie ransomware. Tego typu atak polega na zaszyfrowaniu danych w celu otrzymania okupu za ich ponowne odzyskanie – komentuje Maciej Pawlak, Head of Risk & Security u operatora płatności Tpay.

Wśród prezesów największych światowych organizacji aż 80 proc.[2] zdaje sobie sprawę z tego, iż cyberataki są jednym z największych zagrożeń dla rozwoju ich biznesu. Jak się jednak okazuje, firmy deklarują, że na cyberbezpieczeństwo przeznaczają średnio zaledwie 3 proc. swojego całkowitego budżetu IT[3]. Nie należy się łudzić, że w najbliższym czasie działania cyberprzestępcze zmaleją lub całkowicie ustaną, dlatego tak kluczowe jest odpowiednie zabezpieczenie przedsiębiorców.

Jak powinien się bronić e-handel?

Przygotowanie odpowiedniej strategii bezpieczeństwa i dostosowanie jej do zmieniających się warunków, tj. ewolucji metod działań cyberprzestępców, to z perspektywy właściciela biznesu kluczowe działanie, pozwalające zmaksymalizować bezpieczeństwo. Niestety, wzrost popularności transakcji bezgotówkowych przyciąga cyberprzestępców – tylko w kilku pierwszych miesiącach 2021 r. straty spowodowane przez oszustwa w e-handlu zostały oszacowane na 20 miliardów dolarów, a co rok te koszty rosną o 18 proc. w ujęciu całościowym[4]. Z kolei w 2020 roku, na całym świecie aż 6 na 10 sprzedawców zgłosiło rosnące wskaźniki oszustw w handlu elektronicznym i zmaga się z rosnącymi oszustwami płatniczymi, które wpływają na przychody firmy[5].

W przypadku właścicieli e-sklepów, poza zwiększeniem wydatków na cyberbezpieczeństwo, bardzo istotna jest edukacja – zarówno wśród nich samych, jak i płatników.

– Tym, co musi zrobić e-sprzedawca, jest umieszczenie regulaminu sklepu w widocznym miejscu – zobowiązuje go do tego Ustawa o prawach konsumenta. Zwiększone zaufanie wzbudza także informacja o dostępnych metodach płatności oraz współpracy z operatorem płatności. Warto więc umieścić logo, link i nazwę operatora, z którego usług korzysta sklep. Przydatne są również wszelkie instrukcje i poradniki dotyczące procesu zakupowego, które ułatwią konsumentowi zakupy i zwiększą jego zaufanie do sklepu – dodaje Maciej Pawlak. 

W rozwoju platformy e-commerce i zapewnianiu bezpieczeństwa, prawdziwym „must have” dla właściciela e-sklepu jest zapewnienie klientom wygodnej i bezpiecznej opłaty za zakupy. Tu z pomocą i wsparciem przychodzi zaufany operator płatności.

Operatorzy płatności odpowiedni poziom ochrony zapewniają poprzez certyfikaty, jak chociażby PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który jest potwierdzeniem spełniania norm wymaganych przez instytucje płatnicze VISA i MasterCard do dostarczania płatności kartami. Ponadto w przypadku operatora niezbędne jest uzyskanie licencji płatniczej Komisji Nadzoru Finansowego   posiadanie jej oznacza przestrzeganie rygorystycznych przepisów i podleganie stałemu nadzorowi – mówi Maciej Pawlak.

 


[1] Raport Accenture, State of Cyber Resilience 2021

[2] PwC, 21th CEO Survey

[3] PwC, Cyber-ruletka po polsku. Dlaczego firmy w walce z cyberprzestępcami liczą na szczęście

[4] Juniper Research, Online Payment Fraud: emerging threats, segment analysis & market Forecasts 2021-2025

[5] Fidelity National Information Services report

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE Biuro prasowe
2025-01-13 | 11:00

Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE

Magic Tape pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt długiej i gęstej fryzury nawet w przypadku rzadkich włosów. Specjalistką od tej metody jest Agnieszka
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.