Komunikaty PR

Czy „biedafirma” ma szanse dostać finansowanie w 2022 roku?

2022-02-02  |  12:00
  • Najwyższe od 7 lat stopy procentowe to duży kłopot dla jednoosobowych działalności gospodarczych, które walczą ze wzrostem kosztów energii i starają się zachować płynność.
  • Nie pomagają im w tym banki, które darzą mikrofirmy ogromną nieufnością – to banki najczęściej sprawdzają standing finansowy firm w biurach informacji gospodarczej. W IV kw. 2021 roku liczba takich zapytań ze strony banków mocno wzrosła. W stosunku do I kw. zeszłego roku było ich o 18 proc. więcej.
  • Stopy procentowe dalej będą rosnąć, więc na opłacalności zyskają modele finansowania niezależne od wysokości stóp np. faktoring.

 

 Od października 2021 roku Rada Polityki Pieniężnej podnosiła stopy procentowe już trzy razy — o 40, 75 i 50 punktów bazowych. To nie koniec - stopy procentowe mogą być wyższe nawet niż oczekiwania rynkowe, choć już dzisiaj są najwyższe od siedmiu lat. To ogromny problem dla mikrofirm. Wobec drastycznego wzrostu kosztów energii mają ogromny kłopot, żeby utrzymać płynność finansową. Chcąc to osiągnąć szukają finansowania zewnętrznego, ale to będzie coraz droższe.  WG ekspertów istnieje ryzyko, że stopa referencyjna NBP wzrośnie do 4 proc., a wtedy raty będą niemal o połowę wyższe niż w październiku 2021 r.

 

- Tzw. biedafirmy to ogromna część gospodarki. Radzą sobie świetnie, ale i tak mają problemy z otrzymaniem kredytów operacyjnych czy inwestycyjnych. Wiele zależy od bieżącej sytuacji firmy, np. tego czy ma długi, a także od zakresu czasowego finansowania. Umiejętne zarządzanie płynnością finansową i przyspieszanie obiegu pieniądza pozwala im zaoszczędzić środki poprzez szybszy zakup materiałów (których ceny nadal rosną), a także szybką realizację prac i rozliczenia ze zleceniodawcą - mówi Marek Sikorski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Finea, firmie udzielającej mikrofaktoringu.

 

Najwięcej długów (liczba zobowiązań negatywnych) wg danych Biura Informacji Gospodarczej ERIF firmy mają z tytułu umów ubezpieczenia. Na drugim miejscu są zobowiązania związane z usługami pocztowymi i telekomunikacyjnymi. Kolejne pozycje w „rankingu długów” to umowy związane ze sprzedażą towaru na raty i umowy leasingu. Od IV kw. 2020 r. (w stosunku do IV kw. zeszłego roku) liczba zaległych zobowiązań związanych z leasingiem wzrosła o 56%.

 

Kto najczęściej sprawdza firmy

Wg danych BIG ERIF stan finansów firm najczęściej w bazach gospodarczych sprawdzają banki. Ta tendencja jest stała od dawna, jednak w IV kw. 2021 roku liczba takich zapytań ze strony banków mocno wzrosła. W stosunku do I kw. zeszłego roku było ich o 18 proc. więcej.

 

- Banki są nieufne wobec mikrofirm, szczególnie tych z krótkim stażem lub działających w „ryzykownych branżach”. Problem w tym, że czarna lista takich branż jest w bankach bardzo długa. Te instytucje wnikliwie sprawdzają mikrofirmy, a ewentualne udzielone finansowanie już przy niewielkich opóźnieniach w spłacie obciąża ich konto w bazach informacji gospodarczej. W przypadku faktoringu jest inaczej – udzielone finansowanie nie obciąża standingu firmy – mówi Marek Sikorski z Finea.

 

 

Największy problem przy weryfikacji mają młode firmy, bo instytucje udzielające kredytów zwykle wymagają, by firma funkcjonowała na rynku minimum pół roku, a znacznie częściej jest to minimum rok lub 18 miesięcy. Brak wpisów o danej firmie w bazie informacji też nie działa na jej korzyść.

 

Zyskuje model finansowania niezależny od wzrostu stóp procentowych

W sytuacji wzrostu kosztów kredytów i trudności w ich uzyskaniu, rośnie zainteresowanie mikrobiznesu innymi źródłami finansowania. Również małe i średnie firmy coraz częściej muszą zacząć inaczej podchodzić do finansowania biznesu. Widać wzrost zainteresowania faktoringiem z trzech powodów: inflacji, odmowy banku, względnie spadającego kosztu tego rozwiązania u faktora pozabankowego.

 

- Skoro wszelkie predykcje wskazują na wzrosty stóp procentowych, również my uważamy, że będą one nadal rosnąć. Faktoring jest niezależny od stóp, więc jego względny koszt będzie spadać. Widzimy duże zainteresowanie firm transportowych, budowlanych, a coraz częściej również branży retail produktami faktoringowymi. Ta ostatnia branża korzysta z faktoringu zakupowego, dzięki czemu mogą utrzymać niezmienioną marżę. Patrząc na rosnącą inflację, prawdopodobne dalsze wzrosty stóp procentowych i ograniczoną dostępność dla MŚP produktów bankowych firmy z kategorii MSP coraz częściej postrzegają faktoring jako jedną z najbardziej atrakcyjnych form finansowania, szczególnie, że nie rodzi on długoterminowych zobowiązań – mówi Mateusz Skowronek z eFaktor.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.