Czy biznes jest tylko dla „śmiałków? Networking a praca nad pewnością siebie
Mówi się, że świat biznesu to miejsce wyłącznie dla odważnych i wygadanych. Setki kontaktów w smartfonie to z pewnością dodatkowy atut. Idealny kandydat na przedsiębiorcę to zatem ktoś, kto potrafi wyjść z inicjatywą i zwrócić na siebie uwagę. Co jednak z osobami, które mają pomysł na biznes, świetnie planują i badają rynek, ale na co dzień są raczej nieśmiałe?
Pewność siebie to jedna z najbardziej pożądanych cech w biznesie. Śmiały przedsiębiorca bez problemu nawiązuje kontakty, zadaje pytania i, co najważniejsze, wierzy w swoje możliwości. Chętnie też motywuje innych, dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą. Dlatego też sukces w biznesie wiąże się często ze znajomością właściwych ludzi. Nie chodzi tu jednak o pracę „po znajomości”, a o coraz bardziej popularne zjawisko networkingu.
Jak zacząć zdobywać kontakty w biznesie?
Nawiązywanie relacji biznesowych nie zawsze przychodzi łatwo. Ludzie są bowiem różni – niektórzy chętnie dzielą się zdobytą wiedzą, inni z kolei wolą zachować ją dla siebie. Spotkania networkingowe to idealna opcja na poszerzenie puli kontaktów i wymianę doświadczeń. Takie wydarzenia nastawione są głównie na relację i dialog. Dlatego raczej nie spotka się tam kogoś zamkniętego wyłącznie we własnej „bańce”. To dobry start dla nieśmiałych osób, które stronią od wszelkich konferencji. – Kontakty tworzą kontrakty. Zawsze na początku biznesu jest człowiek. Ostatnie lata pokazały nam, że rozmowy jeden ja jeden, otwartość na nowe znajomości, jest absolutnym fundamentem do tworzenia firm. Jeżeli zyskamy kogoś zaufanie, poznamy kogoś lepiej (i vice versa), to łatwiej jest wejść w cały obszar biznesu. – mówi Adam Przemyk, założyciel Klubu Przedsiębiorczości.
Zespołowo czy indywidualnie?
Praca grupowa to, paradoksalnie, także praca nad sobą. Kontakt z innymi ludźmi, częste kompromisy, dzielenie się pomysłami – wszystkie te działania pomagają zwiększyć pewność siebie i opanować stres. Z pracą zespołową wiąże się też pojęcie mentoringu. Obserwacja lidera, jak i czerpanie wiedzy od bardziej doświadczonych, to fundamenty rozwoju osobistego. Dla przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć się na innych, poleca się także dedykowane społeczności. Mogą to być kluby, organizacje albo koła biznesowe. – Naszą misją jest wsparcie przedsiębiorców, aby mogli rosnąć. Chcemy tworzyć miejsce spotkań dla ludzi o podobnym myśleniu. Dzięki temu jest to bardzo wzmacniające środowisko. Organizujemy dziesiątki wydarzeń rocznie – od kameralnych mentoringów po większe konferencje. Działamy dla każdego, kto już postawił kroki w biznesie, ale potrzebuje więcej wiedzy i wsparcia. – wyjaśnia Adam Przemyk.
Networking i mentoring – mocne połączenie
Nawiązanie relacji nie kończy się na wymianie kontaktów - owocne znajomości wymagają jednak czasu i zaangażowania. To z pewnością trudniejsze zadanie dla mniej śmiałych osób, które same potrzebują motywacji. Dlatego też oprócz spotkań networkingowych, warto nawiązać relacje mentoringowe. Idealną przestrzenią na wymianę doświadczeń są wspomniane wcześniej społeczności. - W naszym klubie współpracujemy z profesjonalnymi prelegentami, którzy już osiągnęli sukces w biznesie. Taka forma edukacji ma na celu wsparcie innych, być może początkujących przedsiębiorców. Z jednej strony mocno stawiamy na networking i umiejętność budowania relacji, a z drugiej na cenną naukę mentorską. – dodaje Adam Przemyk.
Klub Przedsiębiorczości to jeden z największych Klubów biznesowych w Polsce. Klub zrzesza ponad 30 000 przedsiębiorców i organizuje setki konferencji i warsztatów.
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
![Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_933068579,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.