Czy wystarczająco dbasz o wizerunek swojej marki w sieci?
W dobie cyfrowej rewolucji zarządzanie reputacją online odgrywa ogromne znaczenie. Sukcesywnie wzrasta odsetek Polaków dokonujących zakupów przez Internet. Sam sektor e-commerce z roku na rok notuje dwucyfrowe wzrosty. W jaki sposób konsumenci wybierają sklep, w którym dokonają zakupów? Aż 48 proc. Polaków przyznaje, że opinia o danym markecie ma decydujący wpływ na to, czy zdecydują się na zakup produktów bądź usług[1].
Z danych PwC wynika, że w ciągu kolejnych 5 lat, wartość brutto polskiego rynku handlu wyniesie ok. 160 mld zł. Sektor ten notuje średnioroczny wzrost o blisko 12 procent rok do roku. Co wpływa na tak dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce? Przede wszystkim pandemia, która zweryfikowała nawyki konsumentów, a także zachowania przedsiębiorców. Wielu z nich zdecydowało się na dywersyfikację kanałów sprzedaży. Ponadto na rynek wchodzi właśnie nowe pokolenie, które posiada już własne środki finansowe, a głównym źródłem zakupów są sklepy w przestrzeni online.
Zarządzanie reputację online kluczowe dla przedsiębiorców
Badania zrealizowane przez Izby Gospodarki Elektronicznej wyraźnie pokazują, jak ogromną rolę w procesie decyzyjnym odgrywa opinia. 48 proc. Polaków jest zdania, że komentarze innych użytkowników wpływają na wiarygodność danego sklepu. Niezmienne od lat dla konsumentów istotna jest także cena, jakość produktów i wcześniejsze doświadczenia związane z zakupami u danego sprzedawcy.
– W dzisiejszym świecie ogromne znaczenie odgrywają informacja, a także dane – mówi Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Każda firma, która chce rekrutować konsumentów, musi w odpowiedni sposób zarządzać reputacją online. Pamiętajmy, że wizerunek firmy może sprawiać, że jej wartość będzie rosnąć, ale negatywne opinie mogą mieć fatalne skutki dla przedsiębiorców. Dlatego warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie w sieci frazy marka+opinie, publikując treści, które pozytywnie wpływają na postrzeganie marki.
Nadal wiele podmiotów nie uwzględnia w swojej strategii tak istotnego elementu, jak zarządzanie reputacją online. Dopiero w sytuacjach kryzysowych stosowane są środki zaradcze. Tymczasem kluczowa powinna być profilaktyka i wpisanie zarządzania reputacją online do strategii działań firmy.
Klienci ufają rekomendacjom
Rekomendacja ma ogromną siłę, a kryzysy medialne, związane z postrzeganiem marki, mogą już na zawsze pozostawić rysę na jej wizerunku. Warto dodać, że ponad 90 proc. konsumentów czyta recenzje danej marki, u której chcą po raz pierwszy dokonać zakupów[2]. To cenna informacja dla firm.
– Kupujący tracą zaufanie do reklam telewizyjnych czy radiowych. Dziś w procesie zakupowym ogromną rolę odgrywa rekomendacja. Zwróćmy uwagę, jak na przestrzeni lat rozwinął się influencer marketing, którego podstawą jest siła rekomendacji – dodaje ekspert z Commplace. – Do prawidłowego zarządzania reputacją niezbędne są nowoczesne narzędzia marketingowe. Na początku jednak przedsiębiorstwo powinno wykształcić swoją tożsamość. Musi efektywnie zarządzać kontaktami z odbiorcami. Zdobyć ich zaufanie i spełniać ich oczekiwania, a także być z nimi w nieustającym dialogu. Taką możliwość dają obecnie np. social media – konsument ma przeświadczenie, że jest bliżej marki.
Przy zarządzaniu opinią istotne są przede wszystkim: ustalenie grup docelowych, dobór odpowiednich narzędzi, a także języka. Firma powinna także realizować swoje cele zgodnie z misją, a także wykazywać się jako przedsiębiorstwo dbające o środowisko naturalne, pracowników i otoczenie.
[1] E-commerce w Polsce 2020. Badanie Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej
[2] Dane Newspoint

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.