Komunikaty PR

Dla jakich firm program punktowy jest idealnym rozwiązaniem?

2020-03-13  |  12:00
Biuro prasowe

Aspekty prawne programu, jego mechanizm i motywująca nagroda – te elementy zawsze należy wziąć pod uwagę podczas organizacji programu lojalnościowego, niezależnie od tego, czy organizujesz program w segmencie B2C, czy – B2B. Odpowiednie przygotowanie pozwoli Ci uniknąć wielu problemów w trakcie trwania programu, a także sprawi, że zakończy się on sukcesem.

Program lojalnościowy może wprowadzić każda firma, której zależy na wytworzeniu więzi z klientami. Można osiągnąć ten cel na różne sposoby. Czasem wystarczy skorzystanie z popularnego narzędzia typu „zbieranie punktów” (lojalność transakcyjna), a czasem należy sięgnąć po bardziej złożone, wielopłaszczyznowe działania wizerunkowe, związane z samą marką (lojalność emocjonalna). Klasycznymi przykładami obu rozwiązań są odpowiednio programy punktowe na stacjach benzynowych i strategia promocji produktów marki Apple. Typowy program lojalnościowy B2B na ogół przyjmuje postać programu punktowego, a wtedy podstawą wynagradzania jego uczestników jest naliczanie punktów w zamian za transakcje lub zamówienia promowanych produktów. Taki program często premiuje również określone zachowania, np. częstotliwość zamówień, wybór konkretnych metod zamawiania (e-platforma), dodatkowe czynności, takie jak udział w szkoleniach produktowych, i inne.

Konfiguracja programu

Podczas wprowadzania programu lojalnościowego trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze należy się upewnić, że spełnionych jest pięć kluczowych czynników sukcesu programu punktowego. Jeśli tak, można zacząć się przygotowywać do konfiguracji programu. W tym momencie wiele firm zadaje sobie pytanie, czy uda im się wdrożyć program samodzielnie, czy też należy szukać pomocy u zewnętrznego partnera. Oba rozwiązania są możliwe, ale wybór zależy od kilku czynników.

Naliczanie korzyści

Kolejnym krokiem wdrażania programu lojalnościowego jest odpowiedź na jedno z podstawowych, ale zarazem kluczowych pytań: „Jakimi dysponujesz rodzajami danych, na których podstawie możesz naliczać korzyści (nagrody) dla uczestników programu?”. W tej kwestii na ogół istnieje kilka wypracowanych w firmach schematów działania.

Równie istotne po wdrożeniu i pierwszym okresie funkcjonowania programu lojalnościowego jest przekonanie się, czy daje on spodziewane efekty. Jeśli podczas wdrożenia nie zostały ustalone konkretne KPI, to wystarczy skorzystać z poniższej listy weryfikacyjnej: uczestnicy kupują więcej/chętniej od nas niż od konkurencji, zwiększa się koszyk zakupowy lub stabilizuje się sprzedaż, udaje się zmienić nawyki uczestników, np. przejść na zakupy online zamiast obsługi przez handlowca.

Nagroda na miarę oczekiwań

Nagrody w programie lojalnościowym to – z punktu widzenia uczestnika – najważniejsza sprawa. Źle dobrany do grupy docelowej katalog nagród nie będzie motywował, ale tylko frustrował lub zniechęcał. Dużą rolę odgrywa tutaj wartość nagród, np. jeśli w programie zbiera się punkty długo, a w katalogu są tylko nagrody o dużej wartości punktowej, to uczestnik może poczuć zniechęcenie. Dlatego zaleca się, aby w katalogu nagród rzeczowych były zarówno tanie drobiazgi, jak i droższe markowe sprzęty, a także nagrody z bardzo różnych kategorii – nie tylko sprzęt RTV i AGD, lecz także np. bilety do kina, pościel czy nawet dobra kawa. Niestety takie rozwiązanie pociąga za sobą kolejne wyzwania, takie jak dostępność wybranych nagród przez cały czas obowiązywania katalogu, wahania cen, ale i sam dobór asortymentu. Nawet najobszerniejszy katalog to zaledwie wycinek dostępnych w sklepach produktów, a trudno zaspokoić potrzeby coraz bardziej świadomych konsumentów pierwszym lepszym produktem. Idealnym kompromisem w takiej sytuacji są elastyczne karty przedpłacone. Ta forma nagród jest:

- najbardziej elastyczna (każdy kupuje sobie to, co chce),

- najszybsza (nie trzeba oczekiwać na dostawę, zasilić kartę można jednego dnia),

- najtańsza (nie ma kosztów logistyki, zniszczenia w transporcie, zwrotów i reklamacji itp.).

Dla jakich firm program punktowy jest idealnym rozwiązaniem?

  • dla producenta, który szuka narzędzia do wsparcia sprzedaży u dystrybutorów (przedstawiciele handlowi dystrybutora) lub sprzedawców w sklepach.
  • dla dużej sieci hurtowni, która szuka rozwiązania do wsparcia sprzedaży do swoich klientów B2B.
  • dla firm z branż FMCG lub HoReCa, próbujących dotrzeć do kucharzy lub osób odpowiedzialnych za zamówienia ich produktów.
  • dla firm z branży budowlano-przemysłowej i wyposażenia wnętrz, chcących nawiązać trwałe relacje z ekipami wykonawczymi (remontowymi, budowlanymi czy fachowcami).

Dowiedz się więcej, jak krok po kroku zbudować program lojalnościowy B2B >>>  lojalnosc.edenred.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG Biuro prasowe
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion
Firma Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
2025-05-28 | 12:00

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Codzienne sytuacje pokazują, że proszenie o opiekę nad zwierzakiem wiąże się często z czymś więcej niż wdzięcznością. Znajoma dokarmia kota podczas urlopu, sąsiad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.