Duże firmy opóźniają płatności na rzecz małych partnerów – zyskują na tym dzięki

- Rekordowa inflacja i szybki spadek wartości pieniądza dotyka mikrofirmy. Przelew za usługę, który przychodzi za trzy miesiące, nie jest już wart tyle samo, co w momencie wystawienia dokumentu.
- Część firm celowo opóźnia płatności na rzecz swoich kontrahentów, wiedząc, że przy tak dużej inflacji w praktyce w tani sposób kredytują się kosztem swoich podwykonawców i dostawców.
- To kłopot dla mikrofirm, dla których szybki obieg pieniądza jest kluczowy, szczególnie w zderzeniu z aktualnymi podwyżkami cen energii.
Duzi kredytują się kosztem małych
Inflacja w Polsce przekroczyła 8 proc. Jest najwyższa od 21 lat, a tempo jej wzrostu jest większe, niż przewidywali analitycy. Ceny towarów i usług rosną z miesiąca na miesiąc, wyraźnie obniżając siłę nabywczą pieniądza. Tak wysoki wskaźnik odbija się negatywnie nie tylko na sytuacji konsumentów, jest bardzo bolesny także dla mikrofirm.
– Skutki rosnącej inflacji najmniejsze firmy odczuwają bardzo mocno. Dla wielu polskich przedsiębiorców galopująca inflacja oznacza nie tylko coraz wyższe koszty produkcji czy utrzymania. Wystawiając fakturę, muszą również liczyć się ze stratami, które przyjdzie im ponieść. Przelew za usługę lub towar, który przychodzi dwa lub trzy miesiące po sprzedaży, nie jest już wart tyle samo, co w momencie wystawienia dokumentu. W rezultacie skutkuje to znacznie niższym zarobkiem. W aktualnej sytuacji jest to wyjątkowo duża strata, a szczególnie jak połączymy inflację w dwóch aspektach: otrzymanego wynagrodzenia za usługę oraz rosnących kosztów materiałów – komentuje Marek Sikorski z firmy Finea, czołowej firmy mikrofaktoringowej w Polsce.
Wg eksperta, mikrofirmy skarżą się, że wzrasta tendencja do opóźniania płatności ze strony dużych firm. W ten sposób kredytują swoją działalność kosztem podwykonawców. Przy tak dużej inflacji kwota X wydana za 3 miesiące będzie miała znacznie niższą wartość niż dzisiaj.
Pieniądze na rachunki i modernizację potrzebne na dzisiaj!
Rekordowa inflacja i szereg skutków, które za sobą niesie to nie jedyny problem polskich mikroprzedsiębiorców. Kolejna bolączka to drastyczne podwyżki cen gazu i prądu, które dotykają szczególnie przedstawicieli branż „energochłonnych”. Ceny gazu wzrosły o ponad 50 procent, a za energię elektryczną trzeba będzie w 2022 roku zapłacić o prawie 40 procent więcej. Ze znacznie większymi podwyżkami muszą liczyć się jednak przedsiębiorstwa. Wyjątkowo silnie odczuły te zmiany np. piekarnie. Według wyliczeń branży niektórzy właściciele za gaz potrzebny do wypieku chleba będą musieli zapłacić nawet o 380 procent więcej niż w poprzednim roku, a rekordziści muszą liczyć się z podwyżką o nawet 900 procent!
– Codziennie kontaktują się z nami przedsiębiorcy, którzy szukają rozsądnych rozwiązań, które pomogą im wyjść z trudnej sytuacji. Pieniędzy potrzebują na dzisiaj, żeby regulować podniesione rachunki za energię, a także przeznaczać je na modernizację działalności polegającą na zmniejszeniu zużycia prądu. Czasem wiele daje zakup nowocześniejszego i oszczędniejszego urządzenia. Na to jednak potrzebne są pieniądze. Pozyskiwanie środków z pomocą faktoringu sprawdza się w wielu takich przypadkach. Mowa tu nie tylko o natychmiastowym otrzymaniu płatności za fakturę, bez konieczności oczekiwania na środki, które realnie w czasie tracą wartość, ale też o możliwości utrzymania płynności finansowej nawet w obliczu nagłych podwyżek - kontynuuje Marek Sikorski z Finea.
Coraz więcej „energochłonnych” przedsiębiorstw przeznacza uzyskane środki nie tylko na zaspokojenie aktualnych potrzeb i „przetrwanie”, ale również na sfinansowanie inwestycji, które mają na celu np. zmianę modelu biznesowego lub wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.