Działasz w branży fashion? Poznaj rynki krajów bałtyckich!
W 2021 r. rynek mody w krajach bałtyckich zwiększył swoją wartość, głównie za sprawą handlu elektronicznego, który w branży fashion wzrósł o 35% w porównaniu z rokiem 2020. W 2022 roku oczekiwany jest wzrost sprzedaży ubrań i akcesoriów online o 15%, a udział w całym rynku mody wyniesie ponad 26,5%. Kraje bałtyckie przeżywają obecnie rozkwit branży fashion. Decydując się na zagraniczną ekspansję w branży modowej do krajów bałtyckich, warto przyjrzeć się specyfice tych rynków.
Top kategorie w modzie
Wprowadzenie szczepień i poluzowanie covidowych restrykcji przywróciło życie towarzyskie mieszkańców tych krajów do normy. W rezultacie nastąpił wzrost liczby zakupów w kategorii “wyjściowej”, czyli produktów takich jak sukienki, spódnice, bluzki, buty na wysokich obcasach czy biżuterii.
Jednocześnie nie wszyscy wrócili jeszcze do biura, przez co klasyczna odzież wybierana niegdyś do pracy nie wzrosła na popularności tak bardzo, jak się tego spodziewano. W krajach bałtyckich klienci kochają komfort, a kategoria casual, w której królują dresy, stale rośnie w rankingu zakupów online.
Z kolei kategoria odzieży domowej, w tym na przykład bielizna do spania, która była jedną z najlepiej rozwijających się w 2020 r., odnotowała spadek w roku 2021.
Zmieniające się oczekiwania klientów
Oczekiwania klientów wciąż się zmieniają i ewoluują. Reklama online staje się coraz droższa – według badań GLAMI przeprowadzonych wśród partnerów, wzrost kosztów reklamy został uznany za największe wyzwanie w roku 2022. Nic dziwnego – ceny reklamy na Facebooku były o 47% wyższe w III kwartale 2021 r. w porównaniu z III kwartałem 2020 r. według Emarketera.
Aby móc skutecznie konkurować, e-sklepy muszą wywierać znaczący wpływ na swoich klientów i starać się ich utrzymać. Jednym z najprostszych sposobów, aby to osiągnąć, jest hiperpersonalizacja, czyli zaawansowane dostosowywanie oferty i doświadczeń klienta, osiągana dzięki wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji i analityki. W taki sposób działa GLAMI – popularna wyszukiwarka modowa w Europie Środkowo-Wschodniej.
,,GLAMI wykorzystuje wewnętrzne algorytmy do personalizacji listy produktów dla każdego odwiedzającego. W ten sposób jesteśmy w stanie dopasować poszczególnych kupujących do produktów i marek, których zakupem są najprawdopodobniej zainteresowani. Miliony użytkowników w Europie Środkowo-Wschodniej również używają GLAMI do zarządzania swoimi listami życzeń i polowania na najlepsze oferty na rynku, co pozwala nam na jeszcze większą personalizację list i rekomendacji.” – mówi Jan Keselak, Chief Revenue Officer w GLAMI.
Dostosuj swój e-sklep
Istotnym krokiem jest sprawdzenie danego rynku pod kątem kosztów i terminów dostaw czy zwrotów. Podobnie będzie z preferowanymi przez klientów formami płatności za przesyłkę – raz będą wybierać opcję za pobraniem, a kiedy indziej płatność z góry. W tym przypadku, ważny będzie wybór integratora płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór przez klienta danego sklepu.
Przejrzysta komunikacja jest kluczem do sukcesu – polityka prywatności powinna być zrozumiała dla odbiorców e-sklepu. Ostatnie badania wykazały, iż 45% konsumentów chciałoby zobaczyć przykłady wykorzystania ich danych osobowych przez poszczególne marki.
Warto także oferować klientom coś w zamian. Ponad połowa z nich chętnie rozważyłaby udostępnienie swoich danych osobowych, aby uzyskać dodatkową wartość. Przykładem takiej wartości mogą być rekomendacje oparte na preferencjach zakupowych lub dostęp do dodatkowych funkcji i usług.
Współpracuj z Packetą!
„Cały czas pomagamy firmom w budowaniu pozycji rynkowej poza granicami kraju optymalizując nie tylko koszty ich przesyłek, ale i czas dzięki jednemu zintegrowanemu API. Dlatego też e-sklep nie musi samodzielnie szukać dostawców na poszczególnych rynkach i negocjować cen z wieloma partnerami, tylko ma dostarczoną niezbędną infrastrukturę, wsparcie oraz elastyczne formy dostawy w przystępnych cenach i jednym, zintegrowanym module, który wystarczy tylko uruchomić. Dzięki temu rozwiązaniu Packeta Poland nie tylko wspiera polski e-commerce, ale także stała się hub-em dla krajów bałtyckich.” – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
W materiale wykorzystano dane z raportu GLAMI: Overview of the Baltic markets in 2021 and trends that will shape the industry in 2022., https://www.glami.cz/
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11500 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła ponad 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.