Działasz w branży fashion? Poznaj rynki krajów bałtyckich!
W 2021 r. rynek mody w krajach bałtyckich zwiększył swoją wartość, głównie za sprawą handlu elektronicznego, który w branży fashion wzrósł o 35% w porównaniu z rokiem 2020. W 2022 roku oczekiwany jest wzrost sprzedaży ubrań i akcesoriów online o 15%, a udział w całym rynku mody wyniesie ponad 26,5%. Kraje bałtyckie przeżywają obecnie rozkwit branży fashion. Decydując się na zagraniczną ekspansję w branży modowej do krajów bałtyckich, warto przyjrzeć się specyfice tych rynków.
Top kategorie w modzie
Wprowadzenie szczepień i poluzowanie covidowych restrykcji przywróciło życie towarzyskie mieszkańców tych krajów do normy. W rezultacie nastąpił wzrost liczby zakupów w kategorii “wyjściowej”, czyli produktów takich jak sukienki, spódnice, bluzki, buty na wysokich obcasach czy biżuterii.
Jednocześnie nie wszyscy wrócili jeszcze do biura, przez co klasyczna odzież wybierana niegdyś do pracy nie wzrosła na popularności tak bardzo, jak się tego spodziewano. W krajach bałtyckich klienci kochają komfort, a kategoria casual, w której królują dresy, stale rośnie w rankingu zakupów online.
Z kolei kategoria odzieży domowej, w tym na przykład bielizna do spania, która była jedną z najlepiej rozwijających się w 2020 r., odnotowała spadek w roku 2021.
Zmieniające się oczekiwania klientów
Oczekiwania klientów wciąż się zmieniają i ewoluują. Reklama online staje się coraz droższa – według badań GLAMI przeprowadzonych wśród partnerów, wzrost kosztów reklamy został uznany za największe wyzwanie w roku 2022. Nic dziwnego – ceny reklamy na Facebooku były o 47% wyższe w III kwartale 2021 r. w porównaniu z III kwartałem 2020 r. według Emarketera.
Aby móc skutecznie konkurować, e-sklepy muszą wywierać znaczący wpływ na swoich klientów i starać się ich utrzymać. Jednym z najprostszych sposobów, aby to osiągnąć, jest hiperpersonalizacja, czyli zaawansowane dostosowywanie oferty i doświadczeń klienta, osiągana dzięki wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji i analityki. W taki sposób działa GLAMI – popularna wyszukiwarka modowa w Europie Środkowo-Wschodniej.
,,GLAMI wykorzystuje wewnętrzne algorytmy do personalizacji listy produktów dla każdego odwiedzającego. W ten sposób jesteśmy w stanie dopasować poszczególnych kupujących do produktów i marek, których zakupem są najprawdopodobniej zainteresowani. Miliony użytkowników w Europie Środkowo-Wschodniej również używają GLAMI do zarządzania swoimi listami życzeń i polowania na najlepsze oferty na rynku, co pozwala nam na jeszcze większą personalizację list i rekomendacji.” – mówi Jan Keselak, Chief Revenue Officer w GLAMI.
Dostosuj swój e-sklep
Istotnym krokiem jest sprawdzenie danego rynku pod kątem kosztów i terminów dostaw czy zwrotów. Podobnie będzie z preferowanymi przez klientów formami płatności za przesyłkę – raz będą wybierać opcję za pobraniem, a kiedy indziej płatność z góry. W tym przypadku, ważny będzie wybór integratora płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór przez klienta danego sklepu.
Przejrzysta komunikacja jest kluczem do sukcesu – polityka prywatności powinna być zrozumiała dla odbiorców e-sklepu. Ostatnie badania wykazały, iż 45% konsumentów chciałoby zobaczyć przykłady wykorzystania ich danych osobowych przez poszczególne marki.
Warto także oferować klientom coś w zamian. Ponad połowa z nich chętnie rozważyłaby udostępnienie swoich danych osobowych, aby uzyskać dodatkową wartość. Przykładem takiej wartości mogą być rekomendacje oparte na preferencjach zakupowych lub dostęp do dodatkowych funkcji i usług.
Współpracuj z Packetą!
„Cały czas pomagamy firmom w budowaniu pozycji rynkowej poza granicami kraju optymalizując nie tylko koszty ich przesyłek, ale i czas dzięki jednemu zintegrowanemu API. Dlatego też e-sklep nie musi samodzielnie szukać dostawców na poszczególnych rynkach i negocjować cen z wieloma partnerami, tylko ma dostarczoną niezbędną infrastrukturę, wsparcie oraz elastyczne formy dostawy w przystępnych cenach i jednym, zintegrowanym module, który wystarczy tylko uruchomić. Dzięki temu rozwiązaniu Packeta Poland nie tylko wspiera polski e-commerce, ale także stała się hub-em dla krajów bałtyckich.” – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
W materiale wykorzystano dane z raportu GLAMI: Overview of the Baltic markets in 2021 and trends that will shape the industry in 2022., https://www.glami.cz/
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11500 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła ponad 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.