EDINA Vetcare Group zmienia rynek weterynaryjny w Polsce
EDINA Vetcare Group zmienia rynek weterynaryjny w Polsce
Aleksandra Gutkowska, pomysłodawczyni i prezes EDINY, postanowiła skonsolidować polski rynek weterynaryjny. Przy wsparciu dr Alicji Brzozowskiej zamierza stworzyć grupę co najmniej 200 lecznic świadczących najwyższą, kompleksową jakość usług dla czworonogów i ich właścicieli
Fiona, Freddie i Dwójka, a także Leia i Mia. Razem trzy koty i dwa psy. To aktualny stan czworonożnych domowników Aleksandry Gutkowskiej. Zwierzęta zawsze stanowiły niezwykle ważną część życia 29-letniej przedsiębiorczyni, choć akurat nie jej życia biznesowego. Dopóki w jej głowie nie zakiełkował odważny, nowatorski pomysł.
Aleksandra Gutkowska pochodzi z przedsiębiorczej rodziny, która stoi m.in. za marką wnętrzarską Miloo Home, czy siecią sklepów z wyposażeniem kuchennym Duka. Za sprawą młodej bizneswoman częścią holdingu została także EDINAVetcare Group, pierwsza ogólnopolska sieć lecznic weterynaryjnych. Dziś liczy kilkanaście placówek, ale w ciągu najbliższych lat ma się rozrosnąć co najmniej do 200 lecznic, zostać zdecydowanym lokalnym liderem i zmienić jakość leczenia czworonogów nad Wisłą.
Pomysłodawczyni EDINY przez wiele lat mieszkała za granicą, ucząc się na uczelniach w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Hiszpanii, ale jej życie zawodowe związane jest z Polską. Po przygodzie z konsultingiem trafiła do firmy rodzinnej, gdzie zajmowała się m.in. marketingiem, sprzedażą i rozwojem biznesu. A w 2018 roku wymyśliła własny. Zainspirowana tym, jak weterynaria funkcjonuje na świecie, zaczęła się zastanawiać, w jaki sposób można usprawnić polski rynek. Kilka miesięcy później ruszyła z budową biznesu.
By wspierać pasję leczenia zwierząt
Everyday I Need Attention, czyli: każdego dnia potrzebuję uwagi. To nie tylko hasło, od którego EDINA Vetcare Group wzięła swoją nazwę, ale także idea stojąca za organizacją. Aleksandra Gutkowska zaobserwowała, że na rynku weterynaryjnym najlepiej sprawdzają się nowoczesne, wszechstronne i wzajemnie zintegrowane przychodnie. W Europie występuje tylko 23 proc. jednoosobowych praktyk weterynaryjnych, a 30 proc. placówek zatrudnia do pięciu pracowników. Tymczasem w Polsce, jak wynika z danych Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, spośród 7,6 tys. lecznic dla zwierząt aż 72 proc. stanowią niewielkie gabinety, w których pracuje średnio 1,5 lekarza. Ich właściciele bardzo często muszą występować w trudnej podwójnej roli – przedsiębiorcy i lekarza weterynarii.
- To niełatwa rola. Bycie jednocześnie menadżerem, HR-wcem, marketingowcem, zajmowanie się kadrami, finansami, administracją pochłania mnóstwo energii i zabiera radość płynącą z prawdziwej pasji i powołania, czyli leczenia zwierząt. Wiemy, jakie to trudne i czasochłonne zadanie, bo rozmawialiśmy o tym z wieloma właścicielami zakładów leczniczych dla zwierząt. – tłumaczy Gutkowska.
W kobietach siła
Kiedy Aleksandra Gutkowska wiedziała, co chce zbudować i jaka ideę wcielić w życie, musiała jeszcze znaleźć odpowiedniego partnera. Wtedy z pomocą przyszła dr Alicja Brzozowska. To lekarka, menedżerka i doświadczona liderka, która przez kilkanaście lat odpowiadała za rozwój biznesu Medicover, jednej z największych sieci prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce.
- Pomysł wydał mi się bardzo nowatorski, a jako wielka miłośniczka zwierząt i klientka wielu klinik weterynaryjnych, od razu złapałam bakcyla. Coraz więcej klientów oczekuje od lecznic weterynaryjnych podobnych standardów, jak od prywatnych placówek medycznych. – mówi Alicja Brzozowska, członek zarządu, dyrektor zarządzająca EDINA Vetcare Group.- Przed stworzeniem EDINY, przez rok bacznie obserwowałyśmy to, co dzieje się w tym zakresie na świecie, analizowałyśmy dziesiątki modeli, w jakich pracują lekarze weterynarii. Za nami setki rozmów, konsultacji i burz mózgów. Widać w nich wyraźny postęp w podejściu do zorganizowanej opieki weterynaryjnej, trend do konsolidacji i tworzenia grup świadczących kompleksowe usługi weterynaryjne – podobnie jak w prywatnej medycynie ludzkiej.
Światowe standardy i lokalna specyfika
W 2020 roku – po wielu miesiącach pracy koncepcyjnej – EDINA zaczęła budować sieć. Przeważnie zaprasza do współpracy przychodnie, które mają od 10 do 20 lekarzy na pokładzie. Interesują ją lecznice z dużych aglomeracji miejskich, ponieważ to w nich jest największa szansa na stworzenie zintegrowanych klastrów weterynaryjnych – składających się zarówno z całodobowych szpitali, jak i placówek specjalizujących się w np. zwierzęcej stomatologii, ortopedii, czy dermatologii.
- Lokalne lecznice mają ze sobą współpracować na partnerskich warunkach, korzystać z tych samych systemów informatycznych, dzielić się wiedzą, lekarzami, czy pacjentami. A ci, wraz ze swoimi opiekunami, mają uzyskać najlepszą specjalistyczną opiekę – mówi Alicja Brzozowska. – Wszystkie lecznice dzięki EDINIE zyskują dostęp do światowych, nowoczesnych standardów, ogromne wsparcie administracyjne i biznesowe, przy jednoczesnym zachowaniu lokalnej specyfiki – nazwy, zespołu lekarzy, którzy są ekspertami na swoim terenie.
Plan EDINY zakłada stworzenie grupy liczącej co najmniej 200 placówek. Pomóc ma w tym współpraca z TDJ. W maju 2021 roku rodzinna firma inwestycyjna Tomasza Domogały zainwestowała w EDINĘ. Partnerzy deklarują, że w ciągu kilku lat zamierzają przeznaczyć na rozwój sieci kilkaset milionów złotych.
Placówki EDINY można znaleźć już chociażby w Gdynii, Warszawie, Łodzi, czy Krakowie.
Potencjał rynku jest ogromny. Polska jest trzecim krajem w UE pod względem populacji psów (7,6 mln) i piątym w przypadku kotów (6,4 mln). Na rosnącą popularność czworonogów nakłada się postępująca humanizacja zwierząt. The Human Animal Bond Research Institute podaje, że już w 2016 roku 80 proc. ich właścicieli uważało się za rodziców swoich pupili. A to tylko jeden z wielu powodów, dla których zwierzętom należy się dostęp do jak najlepszej opieki.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.