Komunikaty PR

Ekspert podpowiada, co zrobić, aby uniknąć rotacji pracowników

2022-11-12  |  01:00
Biuro prasowe

Co drugi Polak jest raczej zadowolony ze swojej pracy, ale prawie 30 proc. wyraża ogromne niezadowolenie z miejsca, w którym jest zatrudniony – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy. Jakie są najczęstsze powody, dla których pracownicy zmieniają miejsce zatrudnienia? To przede wszystkim chęć zdobycia wyższego wynagrodzenia, rozwoju zawodowego, niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy, a także brak benefitów i lepsze dodatki u innego pracodawcy. Ten ostatni punkt powinien być wyraźnym sygnałem dla pracodawców, co zrobić, by utrzymać pracownika w swojej firmie.

Niskie bezrobocie na poziomie niecałych 5 proc. powoduje, iż nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Obserwujemy także dużą rotację – szczególnie wśród młodego pokolenia. W ciągu ostatnich 6 miesięcy pracę zmieniło 26 proc. kasjerów i sprzedawców, 24 proc. kierowców, co piąty pracownik biura i robotnik niekwalifikowany, 17 proc. specjalistów z wykształceniem wyższym, a także 15 proc. inżynierów. Znacznie rzadziej zatrudnienie zmieniają brygadziści – tylko 6 proc. w ciągu ostatniego półrocza zdecydowało się na taki krok. Jakie wnioski płyną w tych badań? Pracodawcy powinni szukać sposobów na zatrzymanie pracowników w firmie.

Kto jest najbardziej zadowolony?

Do najbardziej zadowolonej grupy zalicza się top managmement – aż 92 proc. osób zatrudnionych na wysokich stanowiskach zarządzających nie chce zmieniać pracy. Wśród grup wyrażających dużą satysfakcję są także kierownicy średniego szczebla (80 proc.) i kierownicy (76 proc.). Co – zdaniem eksperta – wpływa na zadowolenie pracowników?

 – W świecie, który daje nam tak wiele możliwości wynagrodzenie nie jest kluczowe. Wiele osób spędza w pracy nawet kilkanaście godzin godzinnie. Istotna jest zatem satysfakcja z wykonywanego zawodu, a także z pracy u danego pracodawcy. Firma powinna podejmować wszelkie działania mające na celu budowanie swojego wizerunku. Pracownicy powinni widzieć dobre środowisko pracy i możliwości rozwoju. Niezbędna jest długoterminowa strategia, w której firma step by step będzie budować wizerunek pożądanego pracodawcy – mówi Anna Goławska z Commplace.

Jakie kroki powinni podejmować pracodawcy, by utrzymać zatrudnienie i zmniejszyć rotację wśród pracowników? Kluczowe są benefity pozapłacowe.

Co jest na topie?

67 proc. pracodawców postawiło na szkolenia dla swoich pracowników. Wybierali oni zarówno kursy językowe, jak i kursy z umiejętności miękkich. Liczne badania pokazują, że podczas pandemii nieco zatraciliśmy umiejętność pracy z drugim człowiekiem. Wyrobienie w zespole umiejętności miękkich zwiększa jego efektywność i pozwala niwelować konflikty.

Co gorsza, jedynie 54 proc. pracodawców kiedykolwiek zapytało o potrzeby rozwojowe swoich pracowników. Te wyniki są do poprawy.

Kapitał ludzki jest najważniejszy w firmie. Bez odpowiednio wyszkolonych i lojalnych pracowników żadne przedsiębiorstwo nie odniosłoby sukcesu. Polscy pracodawcy coraz częściej sięgają po narzędzia, która umożliwiają im poznanie oczekiwań osób zatrudnionych. W tym obszarze mamy jeszcze wiele do zrobienia. Brak możliwość realizowania swoich zawodowych ambicji przekłada się na rotację wśród pracowników. Zatem kluczem do zrozumienia potrzeb jest realizowanie komunikacji wewnętrznej – mówi ekspert z Commplace.

A jakie benefity są najczęściej oferowane przez polskich pracodawców? To przede wszystkim prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, samochód służbowy, bony towarowe czy szkolenia. Te są często organizowane podczas wyjazdów firmowych, co stanowi rozszerzony benefit. Zdaniem eksperta, imprezy integracyjne powinny być organizowane przynajmniej dwa razy do roku. To jeden z niezwykle skutecznych sposobów na budowanie wizerunku przyjaznego pracodawcy i scalenie zespołu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe
Firma Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
2024-06-28 | 01:00

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.