IKEA publikuje raport “Made in Poland”
IKEA podsumowuje działalność na polskim rynku w 2019 roku w raporcie „Made in Poland”. Firmy z korzeniami IKEA silnie wpływają na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców. Spółki z korzeniami IKEA zapłaciły w Polsce w 2019 roku blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT), a ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł. Całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.
Polska była pierwszym po Szwecji kraj, w którym blisko 60 lat temu rozpoczęła się produkcja mebli dla IKEA. To również szczególny kraj na mapie globalnej działalności IKEA i jednocześnie pierwszy w historii, w którym firma rozszerzyła swoją działalność. To właśnie tutaj reprezentowany jest cały łańcuch wartości IKEA – począwszy od produkcji, poprzez dostawców, dystrybucję, aż po handel detaliczny oraz farmy wiatrowe. Dzięki 20 fabrykom należącym do IKEA Industry i blisko 90 dostawcom zewnętrznym, Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli IKEA na świecie, zaraz po Chinach. Dzisiaj prawie 20% produktów IKEA na świecie nosi kod kreskowy zaczynający się od 590, czyli „wyprodukowano w Polsce”. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50% światowej produkcji IKEA Industry.
- Prawie 60 lat temu Polska stała się pierwszym krajem po Szwecji, z którym IKEA związała swoją przyszłość, zamawiając krzesła w fabryce w Radomsku. Także dzisiaj zajmuje ona wyjątkowe miejsce na naszej globalnej mapie. IKEA posiada w kraju nad Wisłą cały łańcuch dostaw wraz z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą prowadzoną w 11 sklepach i kilkunastu Punktach Odbioru Zamówień realizujących zakupy online – mówi Carolina Garcia Gomez, Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju i Prezeska IKEA Retail Polska. - Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i wzajemne zaufanie budowane przez lata. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze skandynawską prostotą i innowacyjnością daje nam niesamowite możliwości rozwoju, nawet w trudnych czasach – dodaje.
Dziś w Polsce reprezentowane są cztery grupy biznesowe z korzeniami IKEA: Grupa Ingka, Grupa Inter IKEA, Grupa Ikano oraz Grupa Interogo, które łączą wspólne wartości oraz wizja. Spółki należące do tych grup zapłaciły w Polsce w 2019 blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT). Ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł, a całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.
Biznes w modelu o obiegu zamkniętym do 2030 r.
Jedną z podstawowych wartości IKEA jest działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Od 2020 roku IKEA wycofała wszystkie produkty jednorazowego użytku, a dzięki jej zrównoważonemu podejściu w 2019 roku udało się uratować ponad 47 milionów produktów, poprzez ich ponowne przepakowanie oraz odsprzedaż w ramach sklepowych Działów Sprzedaży Okazyjnej.
Żaden sposób nie jest lepszy od dobrego przykładu, dlatego celem firmy jest inspirowanie Polaków do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia w domu oraz wspólne pozytywne wpływanie na planetę. Chcąc stać się biznesem w pełni opartym na gospodarce o obiegu zamkniętym w perspektywie do 2030 r. IKEA wdroży nowe rozwiązania, prowadzące do maksymalnego wykorzystania produktów wyposażenia domu, m.in. poprzez ich odnawianie, ponowne użycie komponentów czy recykling materiałów. Dodatkowo, firma przywiązuje dużą wagę do stosowania surowców odnawialnych takich, jak butelki PET z recyklingu, przetworzone drewno używane przy produkcji frontów kuchennych KUNGSBACKA czy bio-plastik – główny składnik torebek strunowych ISTAD.
Biznes neutralny dla klimatu do 2030 r.
Już w tym roku Grupa Ingka będzie produkować tyle energii z odnawialnych źródeł, ile sama konsumuje w swoich operacjach. Ambicje IKEA sięgają jednak dalej – do 2030 roku IKEA globalnie ma ambicje osiągnąć neutralność klimatyczną, natomiast już w 2020 r. Globalnie IKEA zainwestowała dotąd blisko 2,5 miliarda euro w rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym lądową i morską energię wiatrową oraz słoneczną. Inwestycje w Polsce rozpoczęły się w 2011 roku i do dzisiaj firma zainwestowała w tym obszarze ponad 250 mln euro.
Farmy wiatrowe IKEA w Polsce są drugim co do wielkości portfolio odnawialnych źródeł energii Grupy Ingka na świecie. Od 2016 roku na terenie Polski działa 80 turbin wiatrowych ulokowanych na sześciu farmach. Pozwala to na redukcję emisji CO2 o około 450 000 ton rocznie. Polskie farmy wiatrowe IKEA wytwarzają w ciągu roku do 470 GWh energii. Odpowiada to średniemu zużyciu prądu przez prawie 188 tysięcy gospodarstw domowych. Dodatkowo firma wprowadziła w 2017 r. dla swoich klientów w Polsce możliwość zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych na potrzeby produkcji energii w domach jednorodzinnych.
4,5 miliona złotych na walkę z koronawirusem w Polsce
W trudnym czasie epidemii koronawirusa w Polsce IKEA aktywnie włączyła się w działania wspierające zarówno lokalne społeczności, służbę zdrowia, jak i swoich pracowników. Na ten cel IKEA Retail zdecydowała się przeznaczyć w Polsce blisko 4,5 mln złotych.
Wsparciem w pierwszej kolejności zostały objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. IKEA w ramach akcji #Pomagamy Razem, przy współpracy z MSWiA, wsparła wyposażenie gminnych centrów kwarantanny, a razem z Ministerstwem Aktywów Państwowych dostarczyła ponad 2 tys. produktów wyposażenia do obiektów infrastruktury krytycznej w Polsce. Wyposażenie IKEA o łącznej wartości ponad 1,6 mln złotych trafi również do 37 oddziałów psychiatrii dla dzieci i młodzieży w całej Polsce.
Raport, w którym można znaleźć więcej informacji o polskiej działalności firm z korzeniami IKEA dostępny jest na stronie www.IKEAwPolsce.pl.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.