Jak będzie wyglądał wolontariat pracowniczy przyszłości?
Od lat firmy coraz więcej uwagi poświęcają wolontariatowi pracowniczemu. Granty dla pracowników na ich własne projekty lub akcje dobroczynne, szkolenia, platformy łączące wolontariuszy z organizacjami, pozwalają uatrakcyjnić pracodawcom zaangażowanie społeczne zatrudnionych w firmie osób. Jak będzie on wyglądał w przyszłości, szczególnie po trudnym czasie pandemii? O tym na VIII konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono opowie dr Marta Karwacka.
Według agencji Realized Worth mówiąc o ewolucji wolontariatu pracowniczego, możemy zaobserwować trzy trendy, o których opowiem 1 grudnia w czasie Konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono. Czy te trendy się zmaterializują? Zobaczymy. Ważne, by na bieżąco odczytywać sygnały społeczne i kreować programy, które będą umożliwiały pracownikom kontakt z własnymi potrzebami - mówi dr Marta Karwacka z SENSA Sustainable Thinking
W czasie wydarzenia prezesi, członkowie zarządów i eksperci firm członkowskich Koalicji Liderzy Pro Bono oraz zaproszeni goście, opowiedzą o fundamentalnych zasadach wolontariatu pracowniczego, obowiązkach i prawach wolontariuszy i pracodawców, a także o korzyściach dla wszystkich stron. Wśród gości specjalnych są prof. dr hab. Aldona Glińska-Neweś z UMK w Toruniu, która przedstawi wyniki badań naukowych dotyczących wolontariatu oraz Jerzy Owsiak, prezes zarządu Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
Wolontariat na dobrych zasadach
Zgromadzenie Narodowe ONZ ustanowiło 35 lat temu Międzynarodowy Dzień Wolontariusza, obchodzony od tej pory co roku, 5 grudnia. Z okazji tej rocznicy, Koalicja Liderzy Pro Bono zaprezentuje pierwszą w Polsce Kartę Zasad Wolontariatu Pracowniczego.
Podstawowe wartości i zasady dobrego programu wolontariatu pracowniczego, nie były przez środowisko firm jak dotą doprecyzowane, a są kluczowe dla jego tożsamości i dbałości o jego jakość w przyszłości – mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce - Jesteśmy przekonani, że w gronie Liderów Pro Bono, wolontariuszy i partnerów, wypracowaliśmy konkretne zasady i wskazówki dla firm, pomocne zarówno tym, którzy prowadzą już wolontariat pracowniczy, jak i planujących jego wdrożenie, czy podjęcie współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Najważniejsze kwestie zawarte w Karcie Zasad, poparte dobrymi praktykami z firm członkowskich Koalicji, przedstawią sami Liderzy Pro Bono: Jacek Kowalski (członek zarządu Orange Polska), Przemysław Furlepa (wiceprezes zarządu BNP Paribas Bank Polska), Marzena Atkielska (prezes zarządu Fundacja Santander Bank Polska), Aneta Podyma-Milczarek (prezes zarządu Unum Życie TUiR), Michał Kwasek(członek zarządu Grupa ANG) oraz w imieniu Liderki Pro Bono Agnieszki Servaas - Ewelina Rozpara (rzecznik prasowy, menedżer ds. marketingu i komunikacji VIVE Group).
Karta Zasad Wolontariatu Pracowniczego wypracowana została przez liderów i ekspertów z firm zrzeszonych w Koalicji Liderzy Pro Bono: Orange Polska, BNP Paribas Bank Polska, VIVE Group, Fundacja Santander Bank Polska, Unum Życie TUiR, Grupa ANG oraz Jet Line i Ikano Bank.
Treść Karty konsultowana była z wolontariuszami-pracownikami firm Koalicji oraz z organizacjami od lat wspierającymi rozwój wolontariatu pracowniczego: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Business Centre Club oraz Pracodawcy RP.
Podczas konferencji odbędzie się finał 4. edycji Nagrody „Człowiek wiedzy i doświadczenia". Nagrody przyznawane są przez Koalicję Liderzy Pro Bono wolontariuszom i społecznikom wspierającym organizacje i inicjatywy społeczne swoją wiedzą, kompetencjami i doświadczeniem.
Streaming wydarzenia online https://www.facebook.com/LiderzyProBono
Partnerem głównym konferencji jest Orange Polska S.A. Partner merytoryczny: Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Patroni medialni: ngo.pl, kampaniespoleczne.pl, nienieodpowiedzialni.pl i niepelnosprawni.pl
Więcej informacji o działaniach Koalicji Liderzy Pro Bono na www.liderzyprobono.pl
***
Koordynator projektu Koalicja Liderzy Pro Bono:
Paulina Kamyk p.kamyk@inwestycjespoleczne.pl
Koalicja Liderzy Pro Bono (dawniej Prezesi-wolontariusze) powstała w 2011 roku.
Tworzą ją prezesi i członkowie zarządów różnych firm i organizacji działających w Polsce, których łączy przekonanie o wartości wolontariatu i społecznego zaangażowania biznesu. Misją Koalicji Liderzy Pro Bono jest pokazywanie korzyści i możliwości jakie wolontariat daje człowiekowi – pracownikowi, menedżerowi, liderowi – oraz całej firmie. Wolontariat kompetencji i wolontariat pracowniczy – to dwa główne obszary, w których Liderzy Pro Bono posiadają wyjątkowy potencjał będący sumą doświadczeń, praktyk i narzędzi. Koalicja Liderzy Pro Bono to projekt, który rozwija też platformę współpracy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy liderami biznesu a liderami organizacji społecznych. Jest to szczególnie ważne w obliczu wyzwań współczesnego świata – społecznych, ekologicznych, gospodarczych. Projekt koordynowany jest przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i spółkę Inwestycje Społeczne. Więcej informacji o Koalicji na www.liderzyprobono.pl
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/john-schnobrich-flpc9-vocj4-unsplash,w_274,_small.jpg)
Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.
Ochrona środowiska
Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/chave-branza-kosmetyczna-foto,w_133,_small.jpg)
Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.
Handel
Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ijhars-sklepy-foto2-1,w_133,r_png,_small.png)
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.