Jak nie marnować żywności? Finał projektu Whirlpool „Nie marnujmy chwil”
Firma Whirlpool już po raz czwarty w ramach autorskiego, międzynarodowego projektu edukacyjnego „Nie marnujmy chwil” promowała wśród dzieci i młodzieży walkę z marnowaniem żywności. Akcja skierowana była do uczniów z ponad 300 szkół podstawowych i 500 klas w całej Polsce.
Edukacja przez zabawę
Wszystkie szkoły biorące udział w programie, tak jak w poprzednich edycjach, otrzymały zestawy edukacyjne. Uczniowie znaleźli tam specjalne materiały pobudzające kreatywność i skłaniające do myślenia o problemach związanych z odpadami. Dzięki atrakcyjnej zawartości pakietów, nauczyciele mogą łatwiej zainteresować uczniów tematem poprzez zabawę. Dla kadry także przewidziano materiały i wytyczne do efektywnej pracy z dziećmi.
Celem działań jest przekonanie młodego pokolenia, jak ważna jest troska o zasoby naszej planety, w tym pożywienie, a tym samym – jak wiele możemy zyskać, jeśli zwracanie większej uwagi na wykorzystywanie żywności stanie się stałym elementem naszej codzienności. Wiele pomocnych treści dydaktycznych, między innymi przewodników, gier czy ciekawostek idealnych do wykorzystania w czasie lekcji, można znaleźć na internetowej stronie projektu www.niemarnujmychwil.com. Witryna już zyskała dużą popularność wśród nauczycieli, zwłaszcza w okresie nauki zdalnej.
Sukces mimo pandemii
- W zakończonej właśnie edycji szkoły musiały zmierzyć się z całkowicie nieoczekiwaną i wyjątkową sytuacją, jaką była epidemia koronawirusa. Zajęcia w placówkach zostały zawieszone, z dnia na dzień, już w marcu. Wznowienie procesu nauczania w trybie zdalnym okazało się niezwykle trudne, a proces kształcenia online nadal się wydłuża. Dlatego tym bardziej każdej klasie i szkole, która dołączyła do naszego projektu mimo pandemii, należą się ogromne podziękowania. Gratulacje należą się przede wszystkim nauczycielom, którym w tych specyficznych warunkach udało się zainspirować uczniów i przekazać wiedzę na temat tak ważny społecznie, jakim jest marnowanie żywności – mówi Fabio Pommella, Prezes Zarządu Whirlpool Company Polska.
Jednym z elementów projektów był konkurs Kuchnia Talentów, który wymagał oryginalności i kreatywności. Należało opowiedzieć o „chwilach, które są ważne”, a spędzone w kuchni. Miały to być pomysły na zrównoważone spożycie żywności. Uczestnicy mogli wcielić się w rolę szefów kuchni, rolników, wynalazców, pisarzy czy reklamodawców. Mogli rysować, pisać, konstruować lub nagrywać – bez ograniczeń i narzucania schematów. W wielu nadesłanych pracach widać było zaangażowanie całych rodzin, a nawet lokalnych społeczności. W ramach zasad fair play każdy mógł podzielić się swoimi opiniami i pomysłami.
- W konkursie udział wzięło ponad 500 uczniów z 33 szkół, którzy przygotowali 54 kreatywne pomysły. Zadanie jury było bardzo trudne, ponieważ nadesłane materiały odznaczały się niezwykle wysoką jakością. We wszystkich widać było pracę twórczą, aby jak najlepiej zilustrować zrównoważoną, etyczną i wolną od odpadów kuchnię. Z tego powodu prócz trzech głównych nagród, postanowiliśmy także wyłonić trzech dodatkowych laureatów. Wierzymy, że konkurs w ramach projektu był jeszcze silniejszą motywacją do działania dla jego młodych uczestników – mówi Zygmunt Łopalewski, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Whirlpool Company Polska.
Zwycięskie szkoły otrzymały nagrody pieniężne w wysokości od 1 000 zł do 4 000 zł.
• I miejsce - Publiczna Szkoła Podstawowa w Babinie im. Heleny Długoszewskiej - temat pracy konkursowej dotyczył sezonowych owoców i warzyw z lokalnych upraw, włączono do projektu lokalnych producentów żywności;
• II miejsce (równorzędne) - Zespół Szkół nr 2 w Ludwikowicach Kłodzkich - praca konkursowa składała się z plakatu opisującego przemyślane zakupy, zawierającego hasła przeciw marnowaniu żywności, przepisów kulinarnych z wykorzystaniem resztek innych potraw, filmów przedstawiających przyrządzanie potraw oraz książkę kucharską wykonaną przez uczniów;
• II miejsce (równorzędne) - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Czarnieckiego w Ostrołęce
- pod opieką rodziców uczniowie przygotowali w domach potrawy z sezonowych produktów lokalnych, starając się wykorzystać każdą ich część i udokumentowali to na fotografiach.
Dodatkowo wyróżnione zostały:
• Szkoła Podstawowa im. Króla Jana III Sobieskiego z Puszczy Mariańskiej - w ramach projektu uczniowie poznawali warzywa używając wszystkich zmysłów;
• Szkoła Podstawowa nr 22 z Wrocławia – stworzono modele lodówek przyszłości, pomagających w niemarnowaniu jedzenia oraz książkę kucharską z przepisami na potrawy z resztek, ozdobioną rysunkami i fotografiami;
• Zespół Szkół Specjalnych z Radkowa – przygotowano książkę kucharską elektroniczną i tradycjonalną zawierającą przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.
Razem dla dobra planety
- Whirlpool, jako producent sprzętu do przygotowywania i przechowywania jedzenia, zwraca szczególną uwagę na problem nieracjonalnej dystrybucji żywności. W okresie pandemii aspekt ten zyskał jeszcze większe znaczenie. Dlatego projekt „Nie marnujmy chwil” dotarł do Polski po raz czwarty, ale już wkrótce rozpoczyna się piąta edycja. Jest to znakomity sposób na łączenie istotnej idei z zabawą i edukacją. Niezmiennie uważamy, że duże, międzynarodowe firmy – ze względu na swoje oddziaływanie – powinny dbać o nasze wspólne zasoby w ramach działań CSR. Dlatego ta kampania wydaje nam się czymś jak najbardziej naturalnym. Dzięki swoim zasięgom i możliwościom możemy wpływać na społeczności, pokazywać korzystne zachowania i przede wszystkim do nich motywować. To jednocześnie nasz cel korporacyjny jak i ideowy – podsumowuje Zygmunt Łopalewski.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.