Komunikaty PR

Jak poprawić system lojalnościowy?

2021-01-07  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Dzięki programom lojalnościowym klienci mogą częściej robić zakupy w danym sklepie lub firmie usługowej, a nawet decydować się na zakupy o większej wartości. Co jednak zrobić, jeśli system działa, ale nie wzbudza dużego zainteresowania klientów?

System lojalnościowy nie musi funkcjonować w niezmiennej formie. A nawet nie powinien! Uruchamiany program lojalnościowy najlepiej od razu potraktować jako punkt wyjścia do przyszłych modyfikacji. Przynajmniej raz do roku warto zrobić duży przegląd programu.

Analizuj wskaźniki

Opierając się na zachowaniach klientów, ich zaangażowaniu i innych wskaźnikach, możemy stwierdzić, czy dany program faktycznie wpływa na lojalność klientów. A więc, czy po uruchomieniu programu klienci wykonują zakupy częściej lub o większej wartości, ile razy w roku wracają do sklepu lub punktu usługowego i czy wymieniają punkty na nagrody lub rabaty.

Aby jednak uzyskać takie informacje, trzeba mierzyć rozmaite wskaźniki – zarówno te, dotyczące zasięgów (do ilu osób trafiły informacje o programie, ile osób zarejestrowało się w ciągu roku), jak i konwersji (ile osób wymieniło punkty na nagrody, ilu klientów i z jaką średnią częstotliwością wracało po kolejne zakupy) itp. Tylko dzięki odpowiednim pomiarom i ich regularnej analizie możemy ustalić, czy dotarliśmy do celu, jaki przed sobą postawiliśmy. 

Co jednak zrobić, jeśli efekty dalece odbiegają od tych, jakich oczekiwaliśmy? Jeśli zainteresowanie programem jest niewielkie, z dużym prawdopodobieństwem świadczy to o niedoskonałościach systemu. Oto kilka rzeczy, którym warto się przyjrzeć w szczególności i w razie potrzeby poprawić je.

Wprowadź jaśniejsze zasady

Zdarza się, że klienci nie angażują się w danym program, ponieważ go nie rozumieją. Nie mają też świadomości korzyści, jakie mogą osiągnąć. Ot, kolejna karta na punkty. Jak zmienić takie podejście? Po pierwsze, dbając o przejrzystość reguł, a następnie, równie prosto o nich informując (w reklamach, na stronie internetowej, w mediach społecznościowych).

Klient musi rozumieć system i wiedzieć, jak jego zaangażowanie zakupowe przekłada się na zdobywane punkty, a dalej – rabaty lub nagrody. Z programu powinno jasno wynikać, że np. 1 zł daje 100 punktów, albo że 10% środków wydanych na zakupy wraca na konto w postaci kwoty wymienialnej na produkty z katalogu nagród. Wszelkie odstępstwa i komplikacje będą działały na uczestników zniechęcająco.

Zmieniaj nagrody

Jeśli w ramach programu można wymieniać punkty na nagrody, nie powinny to być wciąż te same niespodzianki. Katalog nagród warto na bieżąco aktualizować, co będzie szczególnie łatwe, jeśli jest on prowadzony w formie cyfrowej.

- Na naszej platformie nieustannie pojawiają się nowe nagrody dla firm prowadzących swoje programy lojalnościowe. Obecnie jest to ponad 2300 produktów rozmaitych producentów i z wielu kategorii, więc każda firma może dopasować profil niespodzianek do rodzaju swojej działalności – mówi Grzegorz Kobryń z portalu NagrodyB2B.pl.

Firma sama może zdecydować, czy w swoim katalogu chce mieć szeroką paletę gadżetów elektronicznych, urządzeń AGD, akcesoriów turystycznych, czy może woli zaoferować uczestnikom niewielką kolekcję szybko zmieniających się nagród. To także może być elementem strategii programu lojalnościowego.

Pozwól szybciej odebrać nagrodę

Klienci są coraz mniej cierpliwi, a dla organizatorów programów lojalnościowych staje się to ogromnym wyzwaniem. Z punktu widzenia uczestnika programu, najlepiej jest, jeśli przysługującą mu nagrodę może odebrać (lub przynajmniej zamówić) od razu w momencie, gdy spełni warunki programu. Sam proces zdobywania nagród nie powinien być zbyt mocno rozciągnięty w czasie.

Jeśli więc dotychczas w Twoim sklepie trzeba było zbierać punkty lub pieczątki przez wiele miesięcy, aby na koniec odebrać niemal przysłowiową „kawę gratis”, nie dziw się, że klientów to nie ekscytowało. Może lepiej zaproponować kawę gratis już teraz, ale np. pod warunkiem zamówienia do niej przynajmniej dwóch ciastek? Natychmiastowość nagrody może mieć większe znaczenie niż jej wartość!

Działaj wielokanałowo

Jeśli klienci mają zdobywać punkty, muszą mieć możliwość sprawdzenia, ile ich uzbierali. Informacje takie powinni móc uzyskać na wiele różnych sposobów – np. bezpośrednio w sklepie, ale też logując się na określonej stronie internetowej. Takim ogólnodostępnym systemem dla firm jest np. PlatformaLojalnosciowa.pl – bezpłatna dla programów do 200 użytkowników.  

Dziś wiele firm udostępnia również aplikacje, w których uczestnicy mogą znaleźć zarówno informacje o liczbie zdobytych punktów, jak i informacje o nagrodach, czy też aktualnych promocjach.

Wprowadź grywalizację

Mając aplikację bądź system internetowy, możesz ją wykorzystać do dodatkowego wzmacniania aktywności, choćby włączając do programu elementy grywalizacji.

Ludzie lubią rywalizować między sobą, dlatego przyznawanie odznak, czy też tworzenie poziomów wtajemniczenia (niczym levele w grze) może być bardzo motywujące. Chęć znalezienia się wyżej w rankingu lub zdobycia np. gwiazdy bohatera danej marki, może podziałać na ambicję przynajmniej niektórych klientów.

Nie przynudzaj!

W programie musi się stale coś dziać. Zaskocz klienta dodatkowymi punktami przyznawanymi w wybrany weekend lub noworocznym rabatem w dużej wysokości. Wprowadzaj limitowane nagrody i dodatkowe niespodzianki.

Dzięki temu uczestnicy programu będą mieli poczucie, że program lojalnościowy nie jest martwy. Im więcej będzie się w nim działo, tym częściej klienci będą się do niego logować, aby sprawdzić nowe promocje, dodatkowe punkty, czy okazje, z jakich jeszcze mogą skorzystać.

Współpracuj z innymi

A co zrobić, jeśli Twoja firma jest zbyt mała lub ma na tyle specyficzny zakres działalności, że trudni jej stworzyć program lojalnościowy z odpowiednim rozmachem? Być może warto pomyśleć o współpracy z inną firmą.

Takim partnerem nie musi być konkurent. Może być nim firma mająca ofertę uzupełniającą – np. studio fitness i firma oferująca catering dietetyczny mogą wspólnie prowadzić program (choćby przybijać pieczątki wymienialne na vouchery). Efekt może być pozytywnie zaskakujący, tym bardziej że klienci jednej firmy, dzięki programowi dowiedzą się o drugiej, a korzystanie z oferty obydwu będzie dla nich wyjątkowo opłacalne.  

Podsumowując, program lojalnościowy, aby był skuteczny, musi się stale zmieniać, oferując swoim uczestnikom coraz to nowe, atrakcyjne dla nich, niespodzianki. Dobrze także zadbać o jego nowoczesność, w zgodzie z aktualnymi trendami w zakresie technologii. Pamiętaj, że programu lojalnościowego nie tworzy się raz na zawsze. Aktualizować trzeba go stale, a przynajmniej raz do roku warto zrobić jego poważny przegląd.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Empemedia
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie Biuro prasowe
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dalsze prace nad uproszczeniami we wspólnej polityce rolnej. Celem jest ich wejście w życie w styczniu 2026 roku

Przed przerwą wakacyjną w Parlamencie Europejskim rozpoczęły się prace nad ogłoszonym w maju kolejnym Omnibusem – pakietem uproszczeń istotnym z punktu widzenia rolników. Chodzi m.in. o uproszczenie pewnych obowiązków w sprawozdawczości, ułatwienia dla drobnych rolników czy ograniczenie kontroli. Zdaniem europosłanki PO propozycje KE to przykład wsłuchiwania się w postulaty rolników, co jest potrzebne także przy kształtowaniu wspólnej polityki rolnej.

Finanse

Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.

Konsument

Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Ostatnie badania wskazują na pewną poprawę w świadomości ekonomicznej Polaków, zwłaszcza na temat konieczności oszczędzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostępnych do tego narzędzi oraz systemu podatkowego wciąż są poważne deficyty w wiedzy. Polacy mają świadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpłynie na ich budżety domowe, ale mało się mówi o tym, że od tego zależy też przyszły dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna się wkrótce stać elementem nauczania na jak najwcześniejszym etapie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.