Komunikaty PR

Jak pracować z domu? Wskazówki dla pracy zdalnej

2020-04-15  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Pandemia COVID-19 w Europie zmieniła realia, a każdy kraj walczy z epidemią, poprzez szereg obostrzeń i regulacji. Wirus ma znaczący wpływ nie tylko na nasze codzienne życie i zdrowie, ale również na ekonomię. By temu choć trochę zaradzić wiele państw wprowadza przepisy, które mają za zadanie obniżyć negatywne skutki nadchodzącej recesji. Jednym z nich jest zalecenie pracy zdalnej, która ma służyć zapewnieniu ludziom bezpieczeństwa, ale co równie istotne - ma pomóc uchronić firmy przez utratą ciągłości biznesowej, jej negatywnymi skutkami jak brak płynności finansowej, koniecznością zwalniania pracowników czy bankructwem.  

W Polsce wiele firm wprowadziło zasadę pracy zdalnej, z domu. Wszystko wskazuje również na to, że nie będzie to rozwiązanie krótkoterminowe. I choć daje ona wiele korzyści to może być początkowo dość trudna dla osób, które do tej pory nie pracowały w ten sposób regularnie. Oto kilka zasad, jak pracując zdalnie z domu nie zwariować, a do tego pracować efektywnie.

1. Określ jasne reguły

Bycie efektywnym, zdalnym pracownikiem wymaga dużej samodyscypliny i określenia odpowiednich granic, zwłaszcza, jeśli praca zdalna finalnie nie będzie tylko wyjściem w sytuacjach awaryjnych. Warto sobie wydzielić dedykowane miejsce do pracy. Jeśli możemy do tego celu przeznaczyć oddzielny pokój to świetnie, jeśli nie, warto zagospodarować jego część, dbając o to, by wokół nas nie było zbyt wiele elementów, które będą nas rozpraszać. (można np. nagrać kilka minut dźwięku – choćby za pomocą usługi testowania dźwięku Skype - najlepiej z rodziną w pobliżu, i posłuchać, sprawdzając, ile elementów może nas później rozpraszać). Należy również zadbać o odpowiednie, wygodne krzesło, słuchawki, biurko czy stół.

Równie istotne jest podzielenie dnia na dwa tryby: pracy i trybu domowego i tym samym wyraźnie rozdzielenie obowiązków zawodowych od domowych. Pewna rutyna jest nawet wskazana: prysznic, śniadanie a następnie praca w określonym i do tego przystosowanym miejscu, nie w piżamie, a w stroju dziennym. To wszystko po to, by wejść w jej odpowiedni rytm.

2. Zaangażuj najbliższych

Rozmowy dotyczące pracy zdalnej często koncentrują się wokół relacji pracownik-przełożony. Jednak bardzo ważnym o ile nie najważniejszym elementem jest rodzina i osoby z nami mieszkające. Jeśli dopiero zaczynamy pracować w takim modelu należy zrozumieć, że nie wpływa on jedynie na nas. Jeśli mamy dzieci w wieku szkolnym lub przedszkolnym, musimy nauczyć się wspólnie funkcjonować – doskonale, jeśli możemy w tym wypadku polegać na drugim dorosłym domowniku. Trzeba jednak ustanowić podział między pracą, a domem i starać się przestrzegać wprowadzonych godzin pracy. Warto często rozmawiać z domownikami o tym, jaki mamy harmonogram dnia i planować działania. Jeśli musimy zająć się czymś w domu można pracę nadrobić później.

Warto również wprowadzić jasne zasady dotyczące przerw. Te są nam niezbędne. Pracując zdalnie w domu np. przy dzieciach, trudno będzie nam poświęcić kilka godzin non-stop na służbowe obowiązki, bez poświęcenia choć części naszej uwagi najmłodszym domownikom. W tradycyjnym środowisku pracy mamy przerwy na kawę, lunch czy rozmowę ze współpracownikami. W ramach pracy zdalnej przerwy są istotne, gdyż ludzki organizm nie jest w stanie pracować w skupieniu przez kilka godzin. Praca zdalna daje większe możliwości w zakresie elastyczności, zatem warto nauczyć się z tego korzystać.

3. Wprowadź harmonogram dnia

Wiele osób, które zaczynają pracę zdalną początkowo spędza więcej godzin dziennie przed komputerem pracując dłużej, choć niekoniecznie efektywniej. By zmienić proporcje warto ustalić sobie – nawet ogólnie – harmonogram dnia, np. jeśli jesteśmy typem sowy, co oznacza, że lepiej nam się pracuje w drugiej połowie dnia, - w pierwszej kolejności zaczynamy od bardziej powtarzalnych i zarazem mniej kreatywnych obowiązków, np. czytamy i odpowiadamy na korespondencję e-mail, czytamy informacje związane z naszą branżą, ustalamy szybką listę tego, co mamy do zrobienia w danym dniu, zostawiając bardziej kreatywne zadania na inną porę dnia. Można też podzielić dzień na bloki, z krótkimi przerwami, w ramach których będziemy realizować poszczególne zadania.

4. Wspieraj się technologią

Praca zdalna to nie tylko ustalone zasady, dobre praktyki, wyodrębnienie odpowiedniego miejsca w domu, ale i rozwiązania, które pozwolą nam wykonywać ją skutecznie i efektywnie. W tym wypadku wiele zależy od firm, dla których świadczymy usługi pracy zdalnej. Doskonale, jeśli organizacja zna już jej wartość. Często ma to przełożenie na zastosowane rozwiązania IT. Wiele firm dla swoich pracowników i współpracowników udostępnia firmowy sprzęt: telefony, laptopy czy tablety, ale sprzęt to tylko jeden z koniecznych elementów. Co do zasady praca zdalna wymaga szybkiego i niezawodnego połączenia sieciowego z dużą przepustowością pasma. To po to, by pracować bez zbędnych opóźnień – słaba sieć może powodować opóźnienia w pracy, nawet na prostych aplikacjach.

Do pracy zdalnej potrzebujemy również programów do spotkań online czy wideokonferencji, jednak dostęp i możliwości zdalnego korzystania z firmowych zasobów: plików, aplikacji czy danych jest tu kluczowy. By umożliwić pracę zdalną część firm stosuje technologie VDI. Infrastruktura wirtualnego desktopu (VDI) pozwala na przeniesienie fizycznego komputera pracownika do sfery wirtualnej. Dzięki temu można pracować zdalnie z domu, identycznie jak z biura, mając dostęp do własnego pulpitu z osobistymi ustawieniami, aplikacjami czy danymi. 

Każdy ma inne doświadczenia. Należy eksperymentować i wypracować własne zasady pracy w domu. Co równie ważne, należy przygotować się na to, że pracując zdalnie - podobnie jak pracując w biurze – będziemy odnosili zarówno sukcesy jak i porażki. Taki model pracy to nie urlop przed komputerem. Zmienia się lokalizacja jej wykonywania, ale projekty i obowiązki pozostają te same. Warto zachować przejrzystość w relacjach ze współpracownikami oraz menedżerami, monitorować efekty, uczyć się z popełnianych błędów i wprowadzać ew. zmiany.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Średnio 35 tys. złotych wydają polskie firmy na niezaangażowanego pracownika Biuro prasowe
2024-05-23 | 17:26

Średnio 35 tys. złotych wydają polskie firmy na niezaangażowanego pracownika

Co trzeci Polak nie czuje się związany ze swoim miejscem zatrudnienia i brakuje mu chęci do pracy – to dane z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse. To
Firma Monika Młynarczyk nowym dyrektorem marketingu w firmie WIŚNIOWSKI
2024-05-23 | 10:20

Monika Młynarczyk nowym dyrektorem marketingu w firmie WIŚNIOWSKI

Od 1 kwietnia stanowisko dyrektora marketingu w firmie WIŚNIOWSKI objęła Monika Młynarczyk, awansując w ramach zmian w wewnętrznej strukturze. Monika Młynarczyk związana jest z firmą
Firma 3 na 4 polskie firmy stawiają na zagraniczną ekspansję w cyfrowym wydaniu
2024-05-22 | 13:00

3 na 4 polskie firmy stawiają na zagraniczną ekspansję w cyfrowym wydaniu

75 proc. polskich przedsiębiorstw, jeszcze w tym roku, będzie starało się zwiększyć swoje przychody poprzez sprzedaż online na rynkach zagranicznych. Plany związane z otwarciem

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

Bankowość

Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

Transport

CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.