Komunikaty PR

Jak pracować z domu? Wskazówki dla pracy zdalnej

2020-04-15  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Pandemia COVID-19 w Europie zmieniła realia, a każdy kraj walczy z epidemią, poprzez szereg obostrzeń i regulacji. Wirus ma znaczący wpływ nie tylko na nasze codzienne życie i zdrowie, ale również na ekonomię. By temu choć trochę zaradzić wiele państw wprowadza przepisy, które mają za zadanie obniżyć negatywne skutki nadchodzącej recesji. Jednym z nich jest zalecenie pracy zdalnej, która ma służyć zapewnieniu ludziom bezpieczeństwa, ale co równie istotne - ma pomóc uchronić firmy przez utratą ciągłości biznesowej, jej negatywnymi skutkami jak brak płynności finansowej, koniecznością zwalniania pracowników czy bankructwem.  

W Polsce wiele firm wprowadziło zasadę pracy zdalnej, z domu. Wszystko wskazuje również na to, że nie będzie to rozwiązanie krótkoterminowe. I choć daje ona wiele korzyści to może być początkowo dość trudna dla osób, które do tej pory nie pracowały w ten sposób regularnie. Oto kilka zasad, jak pracując zdalnie z domu nie zwariować, a do tego pracować efektywnie.

1. Określ jasne reguły

Bycie efektywnym, zdalnym pracownikiem wymaga dużej samodyscypliny i określenia odpowiednich granic, zwłaszcza, jeśli praca zdalna finalnie nie będzie tylko wyjściem w sytuacjach awaryjnych. Warto sobie wydzielić dedykowane miejsce do pracy. Jeśli możemy do tego celu przeznaczyć oddzielny pokój to świetnie, jeśli nie, warto zagospodarować jego część, dbając o to, by wokół nas nie było zbyt wiele elementów, które będą nas rozpraszać. (można np. nagrać kilka minut dźwięku – choćby za pomocą usługi testowania dźwięku Skype - najlepiej z rodziną w pobliżu, i posłuchać, sprawdzając, ile elementów może nas później rozpraszać). Należy również zadbać o odpowiednie, wygodne krzesło, słuchawki, biurko czy stół.

Równie istotne jest podzielenie dnia na dwa tryby: pracy i trybu domowego i tym samym wyraźnie rozdzielenie obowiązków zawodowych od domowych. Pewna rutyna jest nawet wskazana: prysznic, śniadanie a następnie praca w określonym i do tego przystosowanym miejscu, nie w piżamie, a w stroju dziennym. To wszystko po to, by wejść w jej odpowiedni rytm.

2. Zaangażuj najbliższych

Rozmowy dotyczące pracy zdalnej często koncentrują się wokół relacji pracownik-przełożony. Jednak bardzo ważnym o ile nie najważniejszym elementem jest rodzina i osoby z nami mieszkające. Jeśli dopiero zaczynamy pracować w takim modelu należy zrozumieć, że nie wpływa on jedynie na nas. Jeśli mamy dzieci w wieku szkolnym lub przedszkolnym, musimy nauczyć się wspólnie funkcjonować – doskonale, jeśli możemy w tym wypadku polegać na drugim dorosłym domowniku. Trzeba jednak ustanowić podział między pracą, a domem i starać się przestrzegać wprowadzonych godzin pracy. Warto często rozmawiać z domownikami o tym, jaki mamy harmonogram dnia i planować działania. Jeśli musimy zająć się czymś w domu można pracę nadrobić później.

Warto również wprowadzić jasne zasady dotyczące przerw. Te są nam niezbędne. Pracując zdalnie w domu np. przy dzieciach, trudno będzie nam poświęcić kilka godzin non-stop na służbowe obowiązki, bez poświęcenia choć części naszej uwagi najmłodszym domownikom. W tradycyjnym środowisku pracy mamy przerwy na kawę, lunch czy rozmowę ze współpracownikami. W ramach pracy zdalnej przerwy są istotne, gdyż ludzki organizm nie jest w stanie pracować w skupieniu przez kilka godzin. Praca zdalna daje większe możliwości w zakresie elastyczności, zatem warto nauczyć się z tego korzystać.

3. Wprowadź harmonogram dnia

Wiele osób, które zaczynają pracę zdalną początkowo spędza więcej godzin dziennie przed komputerem pracując dłużej, choć niekoniecznie efektywniej. By zmienić proporcje warto ustalić sobie – nawet ogólnie – harmonogram dnia, np. jeśli jesteśmy typem sowy, co oznacza, że lepiej nam się pracuje w drugiej połowie dnia, - w pierwszej kolejności zaczynamy od bardziej powtarzalnych i zarazem mniej kreatywnych obowiązków, np. czytamy i odpowiadamy na korespondencję e-mail, czytamy informacje związane z naszą branżą, ustalamy szybką listę tego, co mamy do zrobienia w danym dniu, zostawiając bardziej kreatywne zadania na inną porę dnia. Można też podzielić dzień na bloki, z krótkimi przerwami, w ramach których będziemy realizować poszczególne zadania.

4. Wspieraj się technologią

Praca zdalna to nie tylko ustalone zasady, dobre praktyki, wyodrębnienie odpowiedniego miejsca w domu, ale i rozwiązania, które pozwolą nam wykonywać ją skutecznie i efektywnie. W tym wypadku wiele zależy od firm, dla których świadczymy usługi pracy zdalnej. Doskonale, jeśli organizacja zna już jej wartość. Często ma to przełożenie na zastosowane rozwiązania IT. Wiele firm dla swoich pracowników i współpracowników udostępnia firmowy sprzęt: telefony, laptopy czy tablety, ale sprzęt to tylko jeden z koniecznych elementów. Co do zasady praca zdalna wymaga szybkiego i niezawodnego połączenia sieciowego z dużą przepustowością pasma. To po to, by pracować bez zbędnych opóźnień – słaba sieć może powodować opóźnienia w pracy, nawet na prostych aplikacjach.

Do pracy zdalnej potrzebujemy również programów do spotkań online czy wideokonferencji, jednak dostęp i możliwości zdalnego korzystania z firmowych zasobów: plików, aplikacji czy danych jest tu kluczowy. By umożliwić pracę zdalną część firm stosuje technologie VDI. Infrastruktura wirtualnego desktopu (VDI) pozwala na przeniesienie fizycznego komputera pracownika do sfery wirtualnej. Dzięki temu można pracować zdalnie z domu, identycznie jak z biura, mając dostęp do własnego pulpitu z osobistymi ustawieniami, aplikacjami czy danymi. 

Każdy ma inne doświadczenia. Należy eksperymentować i wypracować własne zasady pracy w domu. Co równie ważne, należy przygotować się na to, że pracując zdalnie - podobnie jak pracując w biurze – będziemy odnosili zarówno sukcesy jak i porażki. Taki model pracy to nie urlop przed komputerem. Zmienia się lokalizacja jej wykonywania, ale projekty i obowiązki pozostają te same. Warto zachować przejrzystość w relacjach ze współpracownikami oraz menedżerami, monitorować efekty, uczyć się z popełnianych błędów i wprowadzać ew. zmiany.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Citrix
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma BRAK ZDJĘCIA
2024-07-08 | 12:00

Brambles w pierwszej piątce rankingu TIME Najbardziej Zrównoważonych Firm

Grupa Brambles, do której należy CHEP – światowy lider obszaru logistyki łańcucha dostaw – została uznana przez magazyn TIME za jedną z najbardziej zrównoważonych firm na świecie. Czwarta lokata na liście 500
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia

Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.

Ochrona środowiska

Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku

Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.

Handel

Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.