Komunikaty PR

Jak skutecznie budować zespół projektowy? 5 sprawdzonych tipów dla liderów

2022-08-05  |  01:00
Biuro prasowe

Budowanie zgranego i skutecznego zespołu projektowego wymaga od lidera odpowiedniego podejścia i zastosowania sprawdzonych rozwiązań. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu i umiejscowienie go w czasie. Tylko w ten sposób lider może rozliczać zespół z wykonanych zadań. Kolejnym krokiem jest budowanie takiego teamu, który będzie szukał rozwiązań, a nie problemów. Aby to osiągnąć, konieczne jest integrowanie pracowników i organizacja kreatywnych warsztatów. To jednak nie wszystko.

Profil kompetencyjny lidera zakłada, że ten posiada umiejętności specjalistyczne, innowacyjne i interpersonalne. Do pierwszej grupy należy zaliczyć zdobyte kwalifikacje, doświadczenie, a także wiedzę. Umiejętności innowacyjne to m.in. kreatywność na wysokim poziomie, zdolność do wykorzystywania nowoczesnych technologii czy analitycznego myślenia. Do ostatniej grupy zalicza się umiejętności interpersonalne. A te są niezwykle ważne. To m.in. zdolność do rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji z ludźmi czy empatia. Lider – aby budować skuteczny zespół projektowy – powinien posiadać umiejętności z tych trzech obszarów. Jak je wykorzystać?

Tip 1: poznaj mocne strony swojego zespołu

W trakcie budowania zespołu projektowego niezbędne jest poznanie mocnych i słabych stron pracowników. To zdecydowanie ułatwi proces delegowania zadań. Cechy pracowników można najlepiej poznać podczas warsztatów kreatywnych.

 – Obserwujemy, iż wiele firm organizuje wyjazdy integracyjne nie w celach czysto rozrywkowych, ale przede wszystkim szkoleniowych. W ten sposób liderzy chcą poznać współpracowników, dowiedzieć się więcej o ich umiejętnościach, a także porozmawiać z nimi w mniej formalnych okolicznościach. Wyjazdy poza firmę, szczególnie w tak urokliwe tereny, jakimi są Karkonosze, mają wiele zalet. Możemy m.in. organizować warsztaty w plenerze i spędzać czas w kreatywny sposób – zauważa Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Tip 2: postaw na różnorodność

Podczas dobierania zespołu projektowego ważne jest, aby każdy z jego członków posiadał inne umiejętności. Dywersyfikacja zespołu w tej kwestii jest konieczna, aby ten był maksymalnie skuteczny. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dobry lider powinien zweryfikować osobowość kandydata, a także sprawdzić, jakie umiejętności posiada i czy są one przydatne biorąc pod uwagę kompetencje pozostałych osób w zespole.

Tip 3: zadbaj o spotkanie inicjujące projekt

Projekt to przede wszystkim ludzie. Warto zatem zadbać o to, aby odbyło się spotkanie inicjujące rozpoczęcie pracy. Takie działanie pozwoli nawiązać lepsze relacje i zmotywuje zespół do kooperacji.

 – Organizowanie imprez inaugurujących dane wydarzenie bądź projekt stało się modne jakiś czas temu. Trend ten jest bardziej widoczny po pandemii COVID-19. Firmy chcą nadrobić stracony czas, gdy spotkania w większym gronie były niemożliwe. W trendzie są imprezy outdoorowe w stylu eleganckim, ale także nieformalne grille czy ogniska – mówi Katarzyna Bemsz z Agencji Eventowej Commplace.

Tip 4: Integracja podczas projektu

Dobry lider powinien zadbać o integrację pracowników podczas trwania projektu. Wspólne wyjazdy czy aktywności zmobilizują zespół do działania. Świetnie sprawdzą się nawet jednodniowe wypady w góry na kajaki czy organizacja ogniska, a także udział w warsztatach – np. kulinarnych.

Tip 5: Warto rozmawiać

Kluczem do budowania silnego zespołu jest rozmowa. Zatem dobry lider powinien komunikować się ze swoimi pracownikami i wsłuchiwać się w potrzeby grupy. A te można łatwo poznać właśnie podczas nieformalnych wyjść, wspólnych warsztatów czy spływów kajakowych.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.