Komunikaty PR

Jak utrzymać ciągłość działania organizacji w kryzysie?

2020-05-11  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Koronawirus uzmysłowił ludziom, jak łatwo może zmienić się zarówno ich życie prywatne jak i zawodowe. Udowodnił, że na codzienną działalność operacyjną każdej firmy można negatywnie wpłynąć właściwie z dnia na dzień. Dziś jest to pandemia - jutro może to być huragan, trzęsienie ziemi, czy pożar. Oto trzy działania, które warto podjąć, by utrzymać ciągłość działania, w dobie kryzysu.

1. Rozdzielenie procesów biznesowych
W nagłych sytuacjach pracownicy są zawsze najcenniejszą i najbardziej narażoną częścią każdej organizacji. Te często potrzebują strategii ciągłości działania, która pozwoli im elastycznie reagować na rozproszenie procesów biznesowych i miejsc, z których ludzie wykonują swoje obowiązki. Od organizacji może to wymagać uruchomienia dodatkowych systemów w centrach danych i / lub w formie usług w chmurze. Wszystko to w celu utrzymania wysokiej dostępności usług IT w przypadku wystąpienia niesprzyjających warunków dla prowadzenia biznesu. Dla pracowników oznacza to przyjęcie bardziej elastycznych form pracy zdalnej, np. z powodu konieczności zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony własnego życia lub zdrowia.

Do niedawna część firm nie widziała konieczności wdrażania i stosowania modelu zdalnej pracy, co z punktu widzenia utrzymania ciągłości działania organizacji i mając na uwadze obecny kryzys, pokazuje ryzyko, jakie zostało podjęte w obrębie decyzji biznesowych. Gotowość firm na to, co się może zdarzyć, w przypadku nieprzewidzianych okoliczności, powinna oprzeć się na zmianie modelu zarządzania z tradycyjnego opartego na ludzkiej obecności w danej lokalizacji, na model oparty na zadaniach/wynikach.

2. Przejrzysta komunikacja
Pracownicy muszą być szybko i regularnie informowani o aktualnej sytuacji, o tym, co będzie dalej, a także, jak poszczególne działania wpłyną na nich osobiście. Muszą też być w stanie skutecznie współdziałać, nawet jeśli ich współpracownicy są obecnie rozlokowani w wielu odległych od siebie lokalizacjach. Tu kluczowa jest możliwość stosowania odpowiednich technologii jak np. mechanizmów zdalnego dostępu (wbrew pozorom innych niż tradycyjny VPN) infrastruktury VDI, lub bardziej kompleksowych rozwiązań, jak cyfrowa przestrzeń pracy, w skład której wchodzą aplikacje, dane czy narzędzia do elastycznej komunikacji grupowej - od bezpiecznej poczty elektronicznej i udostępniania plików, po czaty biznesowe i rozwiązania wideokonferencyjne.

W dzisiejszych czasach te same aplikacje, które pozwalają na elastyczną współpracę wewnątrz organizacji wykorzystywane są w kontaktach z klientami i partnerami. Stąd rodzi się myśl, że firmy powinny na stałe włączyć do swojej strategii cyfrowe alternatywy dla jak największej liczby regularnych interakcji z klientami. Mogą to być webcasty zastępujące bezpośrednie spotkania, szkolenia online zamiast warsztatów na miejscu, czy całodzienne wydarzenia online z prezentacjami w rozszerzonej/wirtualnej rzeczywistości.

3. Dbanie o czynnik ludzki
W kryzysie istotne jest utrzymanie relacji między pracownikami oraz poprawa jakości świadczenia pracy i zasad działania pracowników za pomocą narzędzi do pracy zdalnej. Poszczególne procesy i technologie nie powinny być jedynymi elementami, na które należy zwrócić uwagę - wyzwania nie pojawiają się tylko na poziomie technicznym lub procesowym, ale także w sferze osobistej i społecznej. Obejmują stres i strach wynikający z kryzysu, poczucie zmęczenia i znużenia czy przebywanie non-stop z najbliższymi, które może powodować konflikty. Ci pracownicy, dla których nowością jest stała praca z domu, również mogą czuć się odizolowani, wystawieni poza firmowy nawias, a nawet przygnębieni.

Specjalnie stworzony zespół ds. kryzysu, składający się z managerów i specjalistów różnych działów, takich jak HR, IT czy komunikacji wewnętrznej, może pomóc w zwiększeniu odporności psychicznej pracowników, informowaniu ich i inicjowaniu działań wspierających nową formę pracy, czy wsparcia w zakresie osobistych kwestii związanych z pracą.

Jednym z priorytetów powinno być utrzymanie dobrego samopoczucia pracowników i odpowiedniego poziomu pracy zespołowej, oferując im możliwości nieformalnych spotkań w zespole online, czy wspólnych sesji treningowych. Takie drobne działania pomagają tworzyć i promować uczucie przynależności do grupy i tym samym zaangażowania.

Kryzys, taki jak obecna pandemia koronawirusa, pokazuje, że firmy muszą zwrócić należytą uwagę w swojej strategii ciągłości działania na pracowników. Poza aspektami czysto finansowymi, wsparciem instytucjonalnym dedykowanym firmom w kryzysie, opracowywaniu planu działania w sytuacji pełnej ograniczeń muszą również skupić się na tworzeniu poczucia wspólnoty, która utrzymuje motywację pracowników, nawet w tak stresujących sytuacjach. Jeśli zostanie to zrobione właściwie, te same technologie, które umożliwiają pracę zdalną, mogą również zostać wykorzystane do stworzenia efektywnego zespołu, który rozciąga się na biura domowe - i który będzie mógł działać nadal, również po ustaniu zagrożenia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Citrix
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024 Biuro prasowe
2024-11-28 | 13:00

Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024

Maxi Zoo, lider w branży zoologicznej, zostało wyróżnione prestiżowym godłem „Friendly Workplace 2024” za swoje nowoczesne podejście do zarządzania relacjami z
Firma Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
2024-11-28 | 09:30

Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.

26 listopada br. Rada Nadzorcza FBSerwis S.A. podjęła decyzję o poszerzeniu składu Zarządu FBSerwis S.A. – spółki należącej do Grupy Budimex, zajmującej się gospodarką
Firma Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?
2024-11-27 | 12:00

Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?

OPEX, CAPEX, ROI, ROE, ROCE, narzut, marża – znajomość finansowej terminologii nie powinna być zarezerwowana w firmie dla dyrektora finansowego czy członków zarządu. Finanse są

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.