Komunikaty PR

Jak ważne są mediacje w firmach rodzinnych?

2023-10-20  |  16:27
Biuro prasowe

Konflikty zdarzają się wszędzie, w firmach rodzinnych również. Szczególnie, że często ceną, jaką płacą rodziny za swój sukces biznesowy jest pewna dysfunkcyjność, która objawia się w napięciach, nieporozumieniach i braku otwartej komunikacji. Gdy życie zawodowe miesza się z prywatnym, często trudno jest pogodzić różne role. W ramach sukcesji w firmach rodzinnych ważna jest więc mediacja, która odbywa się w kilku obszarach: między członkami rodziny (np. między małżonkami, między dziećmi i rodzicami, między rodzeństwem), ale także między przedsiębiorcą i kontrahentami, czy też między właścicielem firmy i pracownikami

Mediacja jest metodą rozwiązywania sporów, w której uczestniczy bezstronny i neutralny mediator, który pomaga stronom konfliktu w określeniu wspólnych interesów i kwestii do dyskusji. Chodzi zatem o umożliwienie komunikacji, która doprowadzi do konsensusu.

Mediacja jest szczególnie ważna w procesie przeprowadzenia sukcesji w firmie rodzinnej – zauważa dr Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX. Proces ten wymaga zaangażowania wszystkich najważniejszych interesariuszy, w szczególności nestora, sukcesora, ich współmałżonków oraz pozostałych dzieci, które nie mają przejąć biznesu. Łatwo sobie wyobrazić, jak bardzo ta sytuacja może być skomplikowana, gdy mamy wielu kandydatów na to samo stanowisko, gdy do głosu dochodzą emocje wynikające z oczekiwań i rozczarowań. Tymczasem sukcesja wymaga działania w warunkach win-win. Zawsze, gdy ktokolwiek będzie miał wrażenie „przegranej", proces sukcesji jest skazany na niepowodzenie. Z tego powodu tak ważne jest, aby "wyczyścić przedpole" i pozyskać wszystkie te osoby do współpracy.

Mediacja polega więc na doprowadzeniu spornych kwestii do końca i uporządkowaniu spraw związanych z tym, co się komu należy i dlaczego. Z tym zadaniem najlepiej poradzą sobie nie osoby z rodziny, lecz eksperci zewnętrzni, wyspecjalizowani w zakresie firm rodzinnych – stwierdza Małgorzata Rejmer. Takim ekspertom będzie po prostu o wiele łatwiej wejść w rolę mediatorów między stronami, zachować obiektywizm w ocenie sytuacji i zaproponować rozwiązania, które chronią interesy każdej ze stron.

Projekt sukcesji wymaga mediacji już na etapie wdrożeniowym i dotyczy ustalenia podziału interesów między właścicielem firmy a jego kontrahentami, głównymi wierzycielami (np. bankami, firmami leasingowymi) i pracownikami. Wszystkie te podmioty mają prawo wiedzieć, czemu służą planowane zmiany w biznesie i rozumieć, że te działania nie służy pogorszeniu ich sytuacji, tylko wręcz przeciwnie, polepszeniu – wyjaśnia ekspertka i pokazuje to na prostym przykładzie osoby, która prowadzi biznes w formie JDG. Śmierć takiego przedsiębiorcy wywoła lawinę problemów dla wszystkich, którzy mieli z nim relacje biznesowe - od zamknięcia firmy, poprzez ryzyko braku spłaty kredytów, aż po utratę miejsc pracy, itp. Tymczasem zmiana formy prawnej w procesie reorganizacji przygotowującej przedsiębiorstwo do procesu sukcesji, spowoduje, że firma stanie się "nieśmiertelna" i przejęcie jej przez przygotowanego do tego zadania następcy prawnego, nie będzie skutkować tymi negatywnymi konsekwencjami.

Mediacja to nic innego, jak podjęcie próby porozumienia – a to w przypadku firm rodzinnych jest kluczowe, by nie doprowadzić do ruiny majątku, przekazywanego z pokolenia na pokolenie, a jednocześnie nie zniszczyć najważniejszej wartości, jaką jest relacja rodzinna Dzięki mediacji można ominąć naprawdę sporo niepotrzebnych nerwów i formalności, oczywiście pod warunkiem, że wszystkie strony są chętne do załagodzenia sporu.

 
   

 

Kancelaria Finansowa Lex – kancelaria prawno-konsul=ngowa zajmująca się doradztwem biznesowym, finansowym i prawnym, specjalizująca się m.in.: w sukcesji biznesu oraz bieżącej obsłudze firm rodzinnych. hIps://kf-lex.pl

Kontakt dla mediów: Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Firma Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność
2025-06-17 | 13:45

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, oficjalnie rozpoczęła
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.