Jak ważne są mediacje w firmach rodzinnych?
Konflikty zdarzają się wszędzie, w firmach rodzinnych również. Szczególnie, że często ceną, jaką płacą rodziny za swój sukces biznesowy jest pewna dysfunkcyjność, która objawia się w napięciach, nieporozumieniach i braku otwartej komunikacji. Gdy życie zawodowe miesza się z prywatnym, często trudno jest pogodzić różne role. W ramach sukcesji w firmach rodzinnych ważna jest więc mediacja, która odbywa się w kilku obszarach: między członkami rodziny (np. między małżonkami, między dziećmi i rodzicami, między rodzeństwem), ale także między przedsiębiorcą i kontrahentami, czy też między właścicielem firmy i pracownikami
Mediacja jest metodą rozwiązywania sporów, w której uczestniczy bezstronny i neutralny mediator, który pomaga stronom konfliktu w określeniu wspólnych interesów i kwestii do dyskusji. Chodzi zatem o umożliwienie komunikacji, która doprowadzi do konsensusu.
Mediacja jest szczególnie ważna w procesie przeprowadzenia sukcesji w firmie rodzinnej – zauważa dr Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX. Proces ten wymaga zaangażowania wszystkich najważniejszych interesariuszy, w szczególności nestora, sukcesora, ich współmałżonków oraz pozostałych dzieci, które nie mają przejąć biznesu. Łatwo sobie wyobrazić, jak bardzo ta sytuacja może być skomplikowana, gdy mamy wielu kandydatów na to samo stanowisko, gdy do głosu dochodzą emocje wynikające z oczekiwań i rozczarowań. Tymczasem sukcesja wymaga działania w warunkach win-win. Zawsze, gdy ktokolwiek będzie miał wrażenie „przegranej", proces sukcesji jest skazany na niepowodzenie. Z tego powodu tak ważne jest, aby "wyczyścić przedpole" i pozyskać wszystkie te osoby do współpracy.
Mediacja polega więc na doprowadzeniu spornych kwestii do końca i uporządkowaniu spraw związanych z tym, co się komu należy i dlaczego. Z tym zadaniem najlepiej poradzą sobie nie osoby z rodziny, lecz eksperci zewnętrzni, wyspecjalizowani w zakresie firm rodzinnych – stwierdza Małgorzata Rejmer. Takim ekspertom będzie po prostu o wiele łatwiej wejść w rolę mediatorów między stronami, zachować obiektywizm w ocenie sytuacji i zaproponować rozwiązania, które chronią interesy każdej ze stron.
Projekt sukcesji wymaga mediacji już na etapie wdrożeniowym i dotyczy ustalenia podziału interesów między właścicielem firmy a jego kontrahentami, głównymi wierzycielami (np. bankami, firmami leasingowymi) i pracownikami. Wszystkie te podmioty mają prawo wiedzieć, czemu służą planowane zmiany w biznesie i rozumieć, że te działania nie służy pogorszeniu ich sytuacji, tylko wręcz przeciwnie, polepszeniu – wyjaśnia ekspertka i pokazuje to na prostym przykładzie osoby, która prowadzi biznes w formie JDG. Śmierć takiego przedsiębiorcy wywoła lawinę problemów dla wszystkich, którzy mieli z nim relacje biznesowe - od zamknięcia firmy, poprzez ryzyko braku spłaty kredytów, aż po utratę miejsc pracy, itp. Tymczasem zmiana formy prawnej w procesie reorganizacji przygotowującej przedsiębiorstwo do procesu sukcesji, spowoduje, że firma stanie się "nieśmiertelna" i przejęcie jej przez przygotowanego do tego zadania następcy prawnego, nie będzie skutkować tymi negatywnymi konsekwencjami.
Mediacja to nic innego, jak podjęcie próby porozumienia – a to w przypadku firm rodzinnych jest kluczowe, by nie doprowadzić do ruiny majątku, przekazywanego z pokolenia na pokolenie, a jednocześnie nie zniszczyć najważniejszej wartości, jaką jest relacja rodzinna Dzięki mediacji można ominąć naprawdę sporo niepotrzebnych nerwów i formalności, oczywiście pod warunkiem, że wszystkie strony są chętne do załagodzenia sporu.
Kancelaria Finansowa Lex – kancelaria prawno-konsul=ngowa zajmująca się doradztwem biznesowym, finansowym i prawnym, specjalizująca się m.in.: w sukcesji biznesu oraz bieżącej obsłudze firm rodzinnych. hIps://kf-lex.pl
Kontakt dla mediów: Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.