Jak znaleźć pracownika przez Internet? 3 skuteczne sposoby
Poszukiwanie pracowników przez Internet to praktyka znana i stosowana już od wielu lat. W ostatnim czasie zyskała jednak znacząco na popularności. W dużej mierze przez sytuację pandemiczną, która nie sprzyjała organizowaniu tradycyjnych spotkań rekrutacyjnych. Badania wskazują, że dziś aż 9 na 10 Polaków w wieku 24-39 lat, poszukuje pracy w sieci.* Internet ma ogromny potencjał w wygodnym i skutecznym poszukiwaniu pracowników. Możliwości i sposobów jest wiele. Co jest skuteczne? Jak znaleźć pracownika przez Internet? Oto przegląd narzędzi, które w tym pomogą.
Poszukiwanie kandydatów do pracy przez Internet ma wiele zalet. Po pierwsze, to rozwiązanie oszczędza czas. Pozwala przy tym dotrzeć do szerokiego grona ekspertów z każdego zakątka kraju czy nawet świata. Umożliwia także stworzenie interaktywnego ogłoszenia, które zwraca uwagę przyszłych pracowników. Wreszcie kreuje przestrzeń do efektywnej selekcji kandydatów. Firma, korzystająca z narzędzi on-line, buduje swój pozytywny wizerunek w sieci pokazując, że jest nowoczesna i bliska ludziom. Dzięki odpowiednim działaniom, zmniejsza także dystans między pracodawcą, a ewentualnym członkiem załogi.
Zbuduj wizerunek pracodawcy
Szukanie pracownika w sieci rozpoczyna się tak naprawdę na długo przed zamieszczeniem ogłoszenia o rekrutacji. Jak to możliwe? Okazuje się, że potencjalni pracownicy i specjaliści w swoich branżach, wcale nie zwracają największej uwagi na poziom wynagrodzenia czy zakres obowiązków. O wiele częściej liczy się dla nich jakość i zaufanie do marki w społeczeństwie. Dlatego najlepszą wizytówką firmy są nie tylko zadowoleni klienci, ale także zadowoleni pracownicy. To oni tworzą atmosferę wewnątrz firmy, ale także budują wizerunek pracodawcy na zewnątrz. Ich pozytywne opinie o marce, jako pracodawcy, są jasnym sygnałem dla innych – tutaj warto kandydować. Warto więc myśleć o obecnych i przyszłych pracownikach w kategoriach konsumentów, których chcemy przekonać do wyboru naszej oferty. Jak znaleźć pracownika przez Internet, a przynajmniej ułatwić sobie to zadanie? – Naszym klientom, w ramach działań employer branding, rekomendujemy m.in. zadbanie o treści, jakie pojawiają się w sieci po wpisaniu fraz wrażliwych „marka+praca”. – podpowiada Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace. – To, czy będą pozytywne czy negatywne, rzutuje na wizerunek firmy jako pracodawcy. – dodaje.
Jak znaleźć pracownika przez Internet dzięki mediom społecznościowym?
Dzięki social mediom pracodawcy mogą dziś dotrzeć do kandydatów szybciej i po niższych kosztach. W przeciwieństwie do agencji czy portali ogłoszeniowych, rekrutacja w mediach społecznościowych jest całkowicie bezpłatna. Narzędzia mediów społecznościowych pozwalają pracodawcom nawiązać kontakt z grupą docelową i w łatwy sposób określić, czy kandydaci są dobrze dopasowani kulturowo do firmy, czy nie. Jednym z topowych portali, wykorzystywanych do poszukiwania kompetentnych i utalentowanych kandydatów, jest LinkedIn. Jako jedyna platforma społecznościowa związana z pracą, oferuje swoim użytkownikom funkcje takie jak tworzenie i przechowywanie CV czy nawiązywanie kontaktów biznesowych. Pozwala także na śledzenie ścieżki kariery wybranych kandydatów.
Zbuduj zakładkę, która przyciąga talenty
Social media umożliwiają realizowanie skutecznej strategii employer branding, jak również docieranie do kandydatów w unikalny i niebanalny sposób. Jednak to strona internetowa firmy jest miejscem, do którego finalnie trafią. Co więcej, z raportu InterviewMe wynika, że m.in., że niemal 40%** kandydatów ofert pracy szuka bezpośrednio na stronach pracodawców. – Warto wziąć to pod uwagę tworząc zakładkę kariera/praca. - zauważa Sebastian Kopiej z Commplace. – Tym bardziej, że o ile tego, co piszą użytkownicy w social mediach, nie jesteśmy w stanie do końca kontrolować, strona www firmy to przestrzeń, którą możemy kreować w dowolny sposób. – dodaje. Jak sprawić, by zakładka kariera była na tyle atrakcyjna, by kandydaci decydowali się aplikować ? Z jednej strony trzeba oferować kandydatom realną wartość, z drugiej – warto się wyróżniać. W jaki sposób? – Np. poprzez opisy stanowisk w formie video, grywalizacji czy konkursów online. Przy większej niż kiedykolwiek liczbie czynników rozpraszających uwagę, wynikających z coraz bardziej zdigitalizowanego stylu życia, to na pracodawcy spoczywa odpowiedzialność, aby „sprzedać się” poszukiwanej publiczności. - podkreśla ekspert.
Automatyzacja odpowiedzią na to, jak znaleźć pracownika w Internecie
Usprawnienie procesów rekrutacyjnych może być jednym z ważnych obszarów budowania przewagi konkurencyjnej. Co pozwoli maksymalnie zaoszczędzić czas i przyspieszyć rekrutację? Automatyzacja w postaci aplikacji rekrutacyjnej. - Ewolucja procesu rekrutacji online przeszła od prostych opcji w postaci ogłoszeń o pracę, do zautomatyzowanej usługi, nad którą firma ma pełną kontrolę. Może ją dostosować do swoich potrzeb i zintegrować z witryną www, aby zapewnić sobie maksymalnie bezproblemowe zatrudnianie. – wyjaśnia Sebastian Kopiej. Jak znaleźć pracownika w Internecie za pomocą aplikacji? Z jej pomocą można np. w ciekawy sposób przeprowadzić pierwszy etap procesu rekrutacji, tworząc interaktywną grę z zadaniami czy torem przeszkód. Takie narzędzie – w dodatku w wersji mobilnej - to z pewnością niebanalny pomysł na przyciągnięcie pracowników. Tym bardziej, że aż co trzeci Polak korzysta z aplikacji właśnie za pomocą urządzeń przenośnych***.
Szukanie pracownika w Internecie to dziś dominujący sposób rekrutacji. Niemniej z narzędzi online warto korzystać systematycznie w celu budowania employer branding. Dzięki temu, kiedy faktycznie pojawi się wakat, obsadzenie go nie zajmie wiele czasu. A wszystko dzięki temu, że stworzenie silnej marki pracodawcy procentuje.
*MegaPanel/Gemius PBI
** https://interviewme.pl/badanie-kandydatow-2019-raport
*** Raport portalu Interaktywnie.com „Software house 2021”

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.