Jak zostaliśmy pierwszą polską “niecukiernią”

Ewelina Choińska i Rafał Kościuk zdecydowali się na uruchomienie w Białymstoku wytwórni słodkości idąc na przekór tradycyjnym przyzwyczajeniom Polaków. Uparcie podkreślali, że są pierwszą "niecukiernią" na krajowym rynku. To pójście pod prąd się opłaciło. Dzisiaj pod szyldem Fit Cake działa 14 lokali, a w internecie fraza "ciasto bez cukru" jest coraz częściej wyszukiwana.
Fit ciasta poszukiwane są szczególnie teraz, kiedy rozpoczął się trzeci etap "odmrażania" gospodarki i uwolnione zostały wreszcie kawiarnie i restauracje. Wiele osób wraz z powrotem do względnej normalności postanowiło rozpocząć nowy etap życia i obiecuje sobie: więcej ruchu, zdrowsze jedzenie, mniej kalorii, cukru i używek.
- My ten trend, który teraz przybiera na sile, wyłapaliśmy dużo wcześniej - mówi Ewelina Choińska, która w Fit Cake odpowiada za kreowanie słodkości bez cukru, a prywatnie startuje w zawodach fitness, stąd jej zainteresowanie dietą. - Coraz więcej ludzi woli zjeść mniejszy, ale wartościowy posiłek. Szczególnie widoczne jest to w grupie 30, 40-latków, którzy nie tylko dbają o siebie, ale chcą wdrażać zdrowe trendy w swojej rodzinie. Wychowywać dzieci tak, by były świadome tego, jak bardzo to co jemy wpływa na to kim się stajemy. Wspieramy ich w tym. Promujemy zdrowy styl życia i odżywiania.
Bez cukru, a smaczne
Zanim powstało Fit Cake, na rynku była ewidentna luka. Polacy mieli już wprawdzie świadomość tego, że cukier jest jednym z uzależnień. Lekarze coraz częściej postulowali dietę bez cukru, bez glutenu, bez laktozy. Zwracali uwagę na to, że możne być ona pomocna w zwalczaniu wielu schorzeń: nadwagi, cukrzycy, celiakii, depresji, dolegliwości układu krążenia. Ale bezglutenowe i bezcukrowe ciasta wypiekały głównie domowe gospodynie, nie były one szeroko dostępne w sprzedaży.
- Kiedy otworzyliśmy w 2016 roku pierwszy lokal to było jak rewolucja, istny boom. Odbierałam codziennie mnóstwo telefonów z pytaniem, czy potrafię zrobić naprawdę dobre ciasto bezglutenowe albo ciasto bez cukru - opowiada Ewelina Choińska. - Niektórzy przychodzili spróbować i nie kryli zdziwienia, że coś bez mąki pszennej czy mleka może tak smakować. Fama szybko się rozeszła. Ponieważ pomysł szybko chwycił, postanowiliśmy rozwijać się jako sieć franczyzowa. Niektórzy nasi klienci zostali naszymi franczyzobiorcami.
Ciasta wyzwanie
W ofercie pierwszej polskiej "niecukierni" są ciasta bez cukru, torty bezglutenowe czy wegańskie lody. Hitem okazały się batoniki, które nawiązują smakiem do tych popularnych, produkowanych przez światowe koncerny, ale mają prosty, zdrowy skład i nawet trzy razy mniej kalorii. Ewelina jako zawodniczka fitness przykłada do tego ogromną wagę.
- Każdy nasz produkt zawiera listę makroskładników z dokładnym wyliczeniem kalorii. Informujemy też czym został posłodzony. Używamy tylko naturalnych słodzików: erytrolu czy ksynolitu, które nie powodują tzw. skoku glikemicznego i są dla organizmu zdrowsze - wyjaśnia.
Fit Cake jest producentem bezglutenowych ciast nie tylko z nazwy. Posiada odpowiedni certyfikat. Dzięki temu do firmy zgłasza się także wiele przedszkoli czy szkół, które wprowadziły u siebie dietę bezglutenową. Klienci lokalu to także np.g stowarzyszenia diabetyków czy nawet placówki służby zdrowia.
Ewelina przyznaje, że w całym tym biznesie najbardziej lubi moment, kiedy ma przygotować tort na czyjeś bardzo precyzyjne zamówienie. Ze względu na ograniczoną liczbę składników, których może do niego użyć, stanowi to nie lada wyzwanie.
- Siadam wtedy i kombinuję, eksperymentuję z różnymi dodatkami. Lubię oczywiście słuchać potem komplementów klientów, najbardziej dzieci. Ale jeśli coś mi naprawdę wyjdzie, to wchodzi do naszego stałego menu, jak np. nasz sernik - dodaje Ewelina.
No sugar, no problem
Walkę z niezdrowymi nawykami żywieniowymi i cukrowym uzależnieniem zaczęły wspierać także instytucje państwowe. W ubiegłym roku minister zdrowia udostępnił efekty badań, z których wynika, że w ostatnim dziesięcioleciu w diecie każdego Polaka trzykrotnie zwiększyła się ilość przetworzonego cukru, to znaczy zjadanego jako dodatek do napojów, kremów, ciasteczek.
- To jest mylące. Wydaje nam się, że odżywiamy się zdrowo, używamy znikomej ilości cukru, a tyjemy, albo mamy zadatki na cukrzyka. Tymczasem po prostu nie zdajemy sobie sprawy, że zjadając zupę w proszku pochłaniamy sporą ilość cukru, pijąc zdawałoby się dietetyczny jogurt tak samo - dodaje Ewelina Choińska. - Fit Cake to nie tylko nasz sposób na biznes, to też nasza misja, polegająca na pokazaniu, że życie bez cukru może być słodkie, a na pewno jest zdrowsze. Przekonujemy też, że jeść zdrowo to nie znaczy niesmacznie, rezygnując ze słodyczy i innych kulinarnych przyjemności.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.