Komunikaty PR

Kleić, ale czym? Rodzaje kleju w etykietach

2022-08-12  |  01:00
Biuro prasowe

Kleje do etykiet muszą zostać dobrane do rodzaju powierzchni oraz środowiska, w jakim będzie funkcjonować dana etykieta.  Wymagana jest odpowiednia trwałość oraz zachowanie własności w różnych warunkach otoczenia. Wybór właściwej substancji klejącej ma znaczący wpływ na końcową jakość połączenia i co najważniejsze, zawsze wymaga indywidualnego podejścia.

 

Polska norma PN-EN 923:2008 określa klej jako substancję niemetaliczną zdolną do łączenia materiałów poprzez trwałe zespolenie ich powierzchni (adhezja) i zachowanie wytrzymałości połączenia siłami wewnętrznymi (kohezja). Zgodnie z definicją prawidłowy proces klejenia ma więc na celu wykonanie silnego – a przede wszystkim – trwałego połączenia.

Klej kauczukowy, akrylowy i silikonowy – jak działają?

Do klejenia etykiet wykorzystuje się najczęściej kleje oparte na działaniu jednej z trzech substancji: kauczuku, akrylu lub silikonu.

 

Wspomniane polimery wykazują się zróżnicowaną adhezją mającą wpływ na trwałość połączenia etykiety z podłożem i możliwość jego łatwego rozłączenia. Na tej podstawie dzielimy kleje na łatwoodlepne i trwałe – tłumaczy Mariusz Bielecki, Młodszy Menedżer Produktu w Etisoft.

 

Klej kauczukowy charakteryzuje się wysoką adhezją początkową. Oznacza to, że od samego początku kontaktu z podłożem wykazuje bardzo silną przyczepność, która w niewielkim stopniu rośnie z czasem. Dodatkowo cechuje się dobrą kleistością i odpornością na rozpuszczalniki oraz chemikalia, a także doskonałą odpornością na wilgoć. Takie właściwości zachowuje w szerokim zakresie temperatur. Ze względu na silne własności mocujące oraz możliwość łączenia nawet najbardziej wymagających materiałów jest to jeden z często stosowanych klejów do etykiet.

 

Klej akrylowy, w przeciwieństwie do kleju kauczukowego, charakteryzuje się znacznym wzrostem adhezji wraz z upływem czasu. Wykazuje dobrą przyczepność do większości powierzchni, stąd jest jedną z popularnych substancji wykorzystywanych do klejenia etykiet. Wykazuje lepszą wytrzymałość na ścinanie i większą odporność na wpływ rozpuszczalników, a także cechuje się znacznie lepszą odpornością na promieniowanie UV, starzenie i temperaturę – swoje własności zachowuje w szerokim zakresie temperatur.

 

Elastyczny i wykorzystywany do uszczelniania klej silikonowy to najmniej popularne rozwiązanie wykorzystywane w ekstremalnych warunkach. Silikon cechuje się doskonałą odpornością na wysokie temperatury (nawet do 260°C), wilgoć czy działanie rozpuszczalników. Stosuje się, gdy warunki otoczenia lub typ powierzchni znacznie przekraczają możliwości typowych substancji klejących.

Jak dobrać odpowiedni klej do etykiet?

Klej do etykiet powinien zostać dobrany do właściwości, jakich oczekujemy od danego mocowania. Dlatego przy wyborze substancji należy wziąć pod uwagę kluczowe kwestie takie jak: trwałość aplikacji, rodzaj podłoża, warunki otoczenia, warunki aplikacji czy też wymagane certyfikaty.

 

Niektóre etykiety – na przykład logistyczne – muszą być trwale przymocowane do podłoża. W takich przypadkach stosuje się kleje mocne i trwałe o wysokiej adhezji początkowej.

 

Dla odmiany, etykiety marketingowe powinny sprawnie odklejać się od powierzchni produktu, nie pozostawiając resztek kleju wpływających negatywnie na jego estetykę. Innym kryterium doboru jest rodzaj podłoża. Powierzchnia może być gładka i bez skazy, albo chropowata czy zanieczyszczona. Znaczenie ma również rodzaj materiału – czy będzie to szkło, plastik, papier, metal lub inne tworzywo.

 

Kolejną kwestią są warunki użytkowania etykiety. Wilgotne, gorące środowisko może wpływać niszcząco na substancję klejącą. Szczególne warunki potwierdzone odpowiednimi certyfikatami musi też spełniać klej przeznaczony do kontaktu z żywnością.

Jak sprawdzić, czy klej działa poprawnie?

Dobór odpowiedniego kleju do etykiet wymaga indywidualnego podejścia. Dobrym sposobem na sprawdzenie jakości wybranego środka mocującego jest jego przetestowanie w różnych warunkach.

 

Testy zgodne z wytycznymi międzynarodowego stowarzyszenia FINAT realizowane w laboratorium Etisoft pozwalają nam sprawdzić właściwości danego kleju. Badamy wówczas podatność na odrywanie etykiety pod różnymi kątami, prowadzimy test odklejenia od podkładu przy różnych prędkościach, a także sprawdzamy przyczepność początkową i odporność na ścinanie. Pozwala nam to skutecznie określić, jaki rodzaj kleju do etykiet będzie odpowiedni dla naszego klienta – tłumaczy Mariusz Bielecki.

 

Przetestowanie kleju w różnych warunkach skutecznie pomaga w wyborze najlepszego kleju do danego typu etykiet. Stanowi również doskonały sposób na uniknięcie problemów związanych z ich trwałością oraz estetyką.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Quiet quitting – 3 porady jak zapobiegać temu zjawisku w organizacji Biuro prasowe
2022-09-30 | 01:00

Quiet quitting – 3 porady jak zapobiegać temu zjawisku w organizacji

Niskie zaangażowanie pracowników kosztuje pracodawców prawie 8 bilionów dolarów – wynika z najnowszego raportu "State of the Global Workplace"
Firma Firmy outsourcingowe – zawsze do usług i z długami
2022-09-29 | 08:00

Firmy outsourcingowe – zawsze do usług i z długami

Rynek usług outsourcingowych w Polsce mocno się rozwija i nadrabia hamowanie, którego doświadczył w pandemii. Jednak wraz ze wzrostem zwiększa się też jego zadłużenie. Firmy
Firma Biznes w dobrym stylu. 5 lat BNI w Białymstoku
2022-09-29 | 01:00

Biznes w dobrym stylu. 5 lat BNI w Białymstoku

Blisko 170 przedsiębiorców, 5 aktywnych grup, ponad 43 tysiące przekazanych rekomendacji i wartość zrealizowanych zleceń opiewająca dokładnie na 179 597 624 zł. To osiągnięcia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.