Kompetencje przyszłości
Rok 2020 był pełen wyzwań, zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i lokalnych firm. Zmiany dotknęły dosłownie wszystkich. Wybuch pandemii, lockdown, przejście na tryb pracy zdalnej, który w przypadku wielu organizacji był wprowadzany praktycznie z dnia na dzień i wreszcie zarządzanie biznesem w czasach kryzysu, wymagało od nas ogromnej elastyczności. W obliczu tzw. nowej rzeczywistości na znaczeniu zyskały umiejętności, które będą odgrywać kluczową rolę także w najbliższej przyszłości. Jakie konkretnie?
Jeszcze na początku roku, rozmawiając o rozwoju kompetencji wśród pracowników jako jeden z głównych, warunkujących go czynników, wskazywaliśmy postęp technologiczny i cyfryzację. Dziś, patrząc na wydarzenia z ostatniego półrocza, widzimy, że przyszłość nadeszła zdecydowanie szybciej niż się tego spodziewaliśmy. Przez ostatnie pół roku zmienił się i wciąż się zmienia styl naszej pracy i funkcjonowania biznesu. Szybko okazało się, że możliwość odpowiedniego zaadoptowania się do nowych realiów wymaga od pracowników konkretnych umiejętności, które jednocześnie stały się niezwykle ważne dla pracodawców. – W obliczu tzw. nowej rzeczywistości poza kompetencjami twardymi, potrzebnymi do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku na znaczeniu zyskały kompetencje miękkie, które pozwalają na sprawne funkcjonowanie w stale zmieniających się warunkach – tłumaczy Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska. – Na pierwszy plan wysuwa się elastyczność, otwartość na zmiany, samodyscyplina czy umiejętność samodzielnej, dobrej organizacji swojej pracy. To cechy wręcz niezbędne, gdy mówimy o realizacji działań w rozproszonych zespołach. Dla pracodawcy liczy się także lojalność – pracownik, na którego można liczyć w tych niepewnych czasach jest na wagę złota – dodaje.
Czuje więc rozumiem
Wśród najbardziej pożądanych kompetencji, których znaczenie będzie kluczowe także w nachodzącym roku znajdują się również te związane z inteligencją emocjonalną. Empatia i wyrozumiałość wobec swoich współpracowników to cechy wymagane dziś przede wszystkim od liderów, ale nie tylko. Pełnienie obowiązków służbowych w nowych warunkach, ze zwiększonym poziomem stresu i niepokoju, może być zupełnie nowym wyzwaniem. Inaczej do pracy zdalnej będą podchodzić np. młodzi specjaliści, którzy świetnie czują się w środowisku nowych technologii, a inaczej pracownicy ceniący sobie przede wszystkim kontakt bezpośredni czy łączący pracę na zasadach home office z opieką nad dziećmi i nauczaniem zdalnym. Zrozumienie potrzeb oraz ograniczeń każdego zatrudnionego staje się obecnie kluczowe dla odpowiedniego motywowania, a co za tym idzie efektywności pracy całego zespołu.
Wygrywa zaangażowanie
Kolejną niezwykle istotną cechą pracownika przyszłości jest tzw. otwarty umysł i chęć stałego rozwoju. Doświadczenia bieżącego roku pokazują, że model funkcjonowania biznesu może zmieniać się niezwykle dynamicznie. Aby miał szansę na dostosowanie się do bieżących wyzwań niezbędny jest zespół profesjonalistów, którzy są otwarci na zdobywanie nowych kompetencji pozwalających im na szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków pracy. – Z punktu widzenia pracodawcy ogromne znaczenie ma dziś także kreatywność i osobiste zaangażowanie. W Perfetti Van Melle te właśnie cechy pracowników pozwoliły nam na sprawne przejście przez ten swoisty „sprawdzian”, jakim był rok 2020. Cały zespół PVM wykazał się silną aktywnością i elastycznością w działaniu, dzięki czemu wchodzimy w nowy rok silniejsi i przygotowani na czekające rynek wyzwania – podsumowuje Tikhomiroff.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.