Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy – co przyciąga talenty?
Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy ma ogromne znaczenie. Powinien to być jeden z kluczowych elementów rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Zwłaszcza, że jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, systematycznie spada liczba zajętych miejsc pracy. Co to oznacza? Coraz trudniej o wykwalifikowanego pracownika. Pracodawcy w najbliższym roku będą stawiać na kształtowanie wizerunku przyjaznej firmy, aby przyciągnąć pracowników, a także będą zwiększać wydajność już zatrudnionej kadry.
Automatyzacja i robotyzacja nie spowodowała, iż na rynku pojawiło się więcej osób chętnych do podjęcia nowych wyzwań. Obecnie brakuje rąk do pracy. Niedobry odczuwają głównie firmy produkcyjne, a także zakłady mechaniczne, fryzjerskie, branża budowlana czy IT. W jaki sposób przyciągnąć pracownika do firmy i sprawić, aby pozostał z nami na dłużej? Niezbędne jest kształtowanie wizerunku firmy przyjaznej człowiekowi i środowisku naturalnemu.
Pracodawca w opałach
Co trzeci Polak jest gotowy zmienić pracę, a co piąty wybrał innego pracodawcę w ciągu ostatniego roku – wynika z najnowszych badań Pracuj.pl. Pracownicy najczęściej poszukują nowego zajęcia, ponieważ chcieliby więcej zarabiać, rozwijać się, czują się niedoceniani w obecnej firmie, a także chcą zmienić branżę czy zawód. Jak zatem utrzymać pracownika?
– Pamiętajmy, że proces onboardingowy jest kosztowny. Zatrudniony i wdrożony pracownik to pewnego rodzaju inwestycja. Tylko od pracodawców zależy na ile była ona skuteczna i słuszna – mówi Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Aby zatrzymać pracownika w firmie, a także pozyskać nowych, niezbędna jest odpowiednia polityka personalna i szereg podejmowanych działań w ramach Employer Brandingu. To, jak pracownicy mówią o firmie, wpływa także na dalsze rekrutacje.
Konkurencyjność firmy badana jest także za pomocą jej reputacji. Dlatego tak istotne jest wypracowanie marki rzetelnego i sprawdzonego pracodawcy.
Era wymagającego pracownika
Przed pracodawcami stawianych jest wiele wyzwań w związku z rekrutacją pracownika nowej ery. A jaki on jest? Ceni sobie work-life balance, chce się rozwijać, docenia proekologiczne rozwiązania, a także to, jaką wizję i misję ma firma.
– Osoby poszukujące zatrudnienia sprawdzają, jakie są opinie o danej firmie, dlatego tak istotne jest prowadzenie spójnej strategii komunikacji skierowanej zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników – dodaje prezes Kopiej. – Firma powinna przedstawiać swoje wartości, zasady, wizję, misję, a także kulturę organizacyjną. Od czego zacząć budowanie strategii employer brandingowej? Na początku od audytu, czyli zbadania elementów, które warto poprawić. Kluczową rolę odgrywają także działania CSR-owe.
Działania CSR-owe są szczególnie doceniane przez młode pokolenie. A co jeszcze jest dla nich ważne? Poza work-life balance istotny jest rozwój osobisty, możliwość podróży i delegacji, a także sposób pracy (hybrydowość). Ogromną rolę dla osób w każdym wieku odgrywają benefity.
Aż 78 proc. pracowników bierze pod uwagę opinie o firmie i jej renomę[1]. Wiarygodność i rozpoznawalność to dwa kluczowe elementy, które przyciągają potencjalnych kandydatów. Ekspert Commplace jest zdania, że w związku z tymi danymi coraz więcej firm postawi – a na pewno powinno to zrobić - na budowę spójnej strategii employer brandingowej.
[1] Badania Pracuj.pl
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Prawo
Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.
IT i technologie
Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.