Komunikaty PR

Małe firmy zrobiły budżetowi prezent pod choinkę

2021-01-11  |  01:00
  • W listopadzie mikrofirmy wystawiły faktury z największą wartością podatku VAT w tym roku. Większą nawet niż w styczniu czy lutym, czyli przed pandemią (wg danych faktura.pl*).
  • VAT z faktur wystawionych w listopadzie powinien trafić do budżetu przed końcem roku, najpóźniej do 28. grudnia. Będzie to więc dla skarbu państwa „świąteczny” prezent od mikrofirm.
  • W październiku wpływ VAT-u do fiskusa wyniósł 28,1 mld zł, blisko 10 mld zł więcej niż w słabym pod tym względem lipcu. W grudniu będzie prawdopodobnie najwyższy w tym roku.

 

 

Pandemia spowodowała ogromną wyrwę we wpływach z podatku VAT do budżetu w pierwszej połowie tego roku. Wiosną przedsiębiorstwa zawieszały działalność i upadały. Te, które wytrzymały zamrożenie gospodarki, w wielu przypadkach mocno ograniczyły aktywność biznesową. W kwietniu, czyli najgorszym dla gospodarki miesiącu, liczba wystawianych przez mikrofirmy faktur była o 21% mniejsza niż w marcu. To przełożyło się na spadek wpływów do budżetu z podatków. Latem biznes rozpędzał się na nowo, a drugą jesienno-zimową falę pandemii przedsiębiorcy znoszą lepiej. Od sierpnia liczba faktur wystawianych przez mikrofirmy rośnie z miesiąca na miesiąc. W listopadzie było ich wprawdzie minimalnie mniej niż w październiku (o 1%), zwiększyła się za to wartość faktur. Wraz z nią proporcjonalnie rosną kwoty VAT odprowadzane do fiskusa.

 

- Na fakturach wystawionych przez mikrofirmy na platformie faktura.pl w listopadzie wartość wyliczonego VAT-u była najwyższa w tym roku. Była o 5% większa niż na dokumentach z października i aż o 49% większa niż w najsłabszym pod tym względem miesiącu roku – maju. Znacząca część firm zobowiązana jest wpłacić podatek na rachunki urzędów skarbowych do 28. grudnia (święta dokładają do zwyczajowego terminu 3 dni). Oczywiście część firm zalega z VAT-em lub płaci go po terminie. Jednak duża liczba faktur wystawionych w listopadzie i zapisany na nich rekordowy w tym roku podatek VAT na pewno przełoży się na większe wpływy do budżetu państwa tuż przed końcem 2020r. Duża część przedsiębiorstw skutecznie zaadoptowała się do pandemicznych warunków działania, pracuje, produkuje, sprzedaje i zarabia - mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl. 

 

Budowlańcy wspierają restauratorów swoimi podatkami

 

Kwoty pozyskiwane z VAT-u mają dla budżetu ogromne znaczenie. To szczególnie ważne pod koniec roku, kiedy uruchamiane są programy wsparcia dla branż, które na pandemii ucierpiały. Od stycznia do października 2020 fiskus otrzymał 243,5 mld zł z VAT. To o miliard więcej niż w zeszłym roku. Wprawdzie w lipcu dochody z VAT wyniosły tylko 18,9 mld zł, ale wzrosły jesienią. W samym październiku wpłynęło 28,1 mld zł VAT-u, podczas gdy rok wcześniej było to 27 mld zł.

 

 

Listopadowy wzrost wartości VAT-u zapisanego na fakturach mikrofirm aż o 49% w stosunku do maja oznacza, że polski budżet dzięki dużej aktywności biznesowej małego biznesu zyska w grudniu dodatkowe, znaczące kwoty. To dobra wiadomość dla nas wszystkich, także dla przedsiębiorców, bo wsparcie w ramach tarcz rządowych w znaczącej części jest finansowane z wpływów z VAT-u.

 

- Mówiąc w dużym uproszczeniu jedni przedsiębiorcy wspierają ze swoich podatków innych. Np. towary budowlane i materiały wyposażenia wnętrz sprzedają się w tym roku wyjątkowo dobrze, bo Polacy zamknięci podczas lockdownu w domach przeprowadzają w nich drobne naprawy czy prace remontowe. Producenci i sklepy budowlane sprzedają, swoje usługi fakturują i odprowadzają wysokie podatki. Te środki wspierają budżet, z którego uruchamiane są programy wsparcia np. dla przewoźników czy restauratorów, których działalność jest w pandemii mocno ograniczona. W pewnym sensie budowlanka wspiera w ten sposób np. restauratorów – mówi Grzegorz Grodek z faktura.pl. 

 

 Najmniejsze firmy w Polsce odpowiadają za 30% PKB. Przy nominalnym PKB Polski wynoszącym 607 mld dol. udział mikrofirm w tej kwocie sięga 182 mld dol., czyli (według kursu z początku grudnia) 664 mld złotych.

 

Faktura.pl to jedna z największych w Polsce platform do wystawiania faktur. Ma ponad 50.000 użytkowników. Każdego miesiąca za pośrednictwem platformy faktury wystawia ponad 10.000 polskich mikrofirm.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.