Komunikaty PR

Małe firmy zrobiły budżetowi prezent pod choinkę

2021-01-11  |  01:00
  • W listopadzie mikrofirmy wystawiły faktury z największą wartością podatku VAT w tym roku. Większą nawet niż w styczniu czy lutym, czyli przed pandemią (wg danych faktura.pl*).
  • VAT z faktur wystawionych w listopadzie powinien trafić do budżetu przed końcem roku, najpóźniej do 28. grudnia. Będzie to więc dla skarbu państwa „świąteczny” prezent od mikrofirm.
  • W październiku wpływ VAT-u do fiskusa wyniósł 28,1 mld zł, blisko 10 mld zł więcej niż w słabym pod tym względem lipcu. W grudniu będzie prawdopodobnie najwyższy w tym roku.

 

 

Pandemia spowodowała ogromną wyrwę we wpływach z podatku VAT do budżetu w pierwszej połowie tego roku. Wiosną przedsiębiorstwa zawieszały działalność i upadały. Te, które wytrzymały zamrożenie gospodarki, w wielu przypadkach mocno ograniczyły aktywność biznesową. W kwietniu, czyli najgorszym dla gospodarki miesiącu, liczba wystawianych przez mikrofirmy faktur była o 21% mniejsza niż w marcu. To przełożyło się na spadek wpływów do budżetu z podatków. Latem biznes rozpędzał się na nowo, a drugą jesienno-zimową falę pandemii przedsiębiorcy znoszą lepiej. Od sierpnia liczba faktur wystawianych przez mikrofirmy rośnie z miesiąca na miesiąc. W listopadzie było ich wprawdzie minimalnie mniej niż w październiku (o 1%), zwiększyła się za to wartość faktur. Wraz z nią proporcjonalnie rosną kwoty VAT odprowadzane do fiskusa.

 

- Na fakturach wystawionych przez mikrofirmy na platformie faktura.pl w listopadzie wartość wyliczonego VAT-u była najwyższa w tym roku. Była o 5% większa niż na dokumentach z października i aż o 49% większa niż w najsłabszym pod tym względem miesiącu roku – maju. Znacząca część firm zobowiązana jest wpłacić podatek na rachunki urzędów skarbowych do 28. grudnia (święta dokładają do zwyczajowego terminu 3 dni). Oczywiście część firm zalega z VAT-em lub płaci go po terminie. Jednak duża liczba faktur wystawionych w listopadzie i zapisany na nich rekordowy w tym roku podatek VAT na pewno przełoży się na większe wpływy do budżetu państwa tuż przed końcem 2020r. Duża część przedsiębiorstw skutecznie zaadoptowała się do pandemicznych warunków działania, pracuje, produkuje, sprzedaje i zarabia - mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl. 

 

Budowlańcy wspierają restauratorów swoimi podatkami

 

Kwoty pozyskiwane z VAT-u mają dla budżetu ogromne znaczenie. To szczególnie ważne pod koniec roku, kiedy uruchamiane są programy wsparcia dla branż, które na pandemii ucierpiały. Od stycznia do października 2020 fiskus otrzymał 243,5 mld zł z VAT. To o miliard więcej niż w zeszłym roku. Wprawdzie w lipcu dochody z VAT wyniosły tylko 18,9 mld zł, ale wzrosły jesienią. W samym październiku wpłynęło 28,1 mld zł VAT-u, podczas gdy rok wcześniej było to 27 mld zł.

 

 

Listopadowy wzrost wartości VAT-u zapisanego na fakturach mikrofirm aż o 49% w stosunku do maja oznacza, że polski budżet dzięki dużej aktywności biznesowej małego biznesu zyska w grudniu dodatkowe, znaczące kwoty. To dobra wiadomość dla nas wszystkich, także dla przedsiębiorców, bo wsparcie w ramach tarcz rządowych w znaczącej części jest finansowane z wpływów z VAT-u.

 

- Mówiąc w dużym uproszczeniu jedni przedsiębiorcy wspierają ze swoich podatków innych. Np. towary budowlane i materiały wyposażenia wnętrz sprzedają się w tym roku wyjątkowo dobrze, bo Polacy zamknięci podczas lockdownu w domach przeprowadzają w nich drobne naprawy czy prace remontowe. Producenci i sklepy budowlane sprzedają, swoje usługi fakturują i odprowadzają wysokie podatki. Te środki wspierają budżet, z którego uruchamiane są programy wsparcia np. dla przewoźników czy restauratorów, których działalność jest w pandemii mocno ograniczona. W pewnym sensie budowlanka wspiera w ten sposób np. restauratorów – mówi Grzegorz Grodek z faktura.pl. 

 

 Najmniejsze firmy w Polsce odpowiadają za 30% PKB. Przy nominalnym PKB Polski wynoszącym 607 mld dol. udział mikrofirm w tej kwocie sięga 182 mld dol., czyli (według kursu z początku grudnia) 664 mld złotych.

 

Faktura.pl to jedna z największych w Polsce platform do wystawiania faktur. Ma ponad 50.000 użytkowników. Każdego miesiąca za pośrednictwem platformy faktury wystawia ponad 10.000 polskich mikrofirm.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.