Małe firmy zrobiły budżetowi prezent pod choinkę
- W listopadzie mikrofirmy wystawiły faktury z największą wartością podatku VAT w tym roku. Większą nawet niż w styczniu czy lutym, czyli przed pandemią (wg danych faktura.pl*).
- VAT z faktur wystawionych w listopadzie powinien trafić do budżetu przed końcem roku, najpóźniej do 28. grudnia. Będzie to więc dla skarbu państwa „świąteczny” prezent od mikrofirm.
- W październiku wpływ VAT-u do fiskusa wyniósł 28,1 mld zł, blisko 10 mld zł więcej niż w słabym pod tym względem lipcu. W grudniu będzie prawdopodobnie najwyższy w tym roku.
Pandemia spowodowała ogromną wyrwę we wpływach z podatku VAT do budżetu w pierwszej połowie tego roku. Wiosną przedsiębiorstwa zawieszały działalność i upadały. Te, które wytrzymały zamrożenie gospodarki, w wielu przypadkach mocno ograniczyły aktywność biznesową. W kwietniu, czyli najgorszym dla gospodarki miesiącu, liczba wystawianych przez mikrofirmy faktur była o 21% mniejsza niż w marcu. To przełożyło się na spadek wpływów do budżetu z podatków. Latem biznes rozpędzał się na nowo, a drugą jesienno-zimową falę pandemii przedsiębiorcy znoszą lepiej. Od sierpnia liczba faktur wystawianych przez mikrofirmy rośnie z miesiąca na miesiąc. W listopadzie było ich wprawdzie minimalnie mniej niż w październiku (o 1%), zwiększyła się za to wartość faktur. Wraz z nią proporcjonalnie rosną kwoty VAT odprowadzane do fiskusa.
- Na fakturach wystawionych przez mikrofirmy na platformie faktura.pl w listopadzie wartość wyliczonego VAT-u była najwyższa w tym roku. Była o 5% większa niż na dokumentach z października i aż o 49% większa niż w najsłabszym pod tym względem miesiącu roku – maju. Znacząca część firm zobowiązana jest wpłacić podatek na rachunki urzędów skarbowych do 28. grudnia (święta dokładają do zwyczajowego terminu 3 dni). Oczywiście część firm zalega z VAT-em lub płaci go po terminie. Jednak duża liczba faktur wystawionych w listopadzie i zapisany na nich rekordowy w tym roku podatek VAT na pewno przełoży się na większe wpływy do budżetu państwa tuż przed końcem 2020r. Duża część przedsiębiorstw skutecznie zaadoptowała się do pandemicznych warunków działania, pracuje, produkuje, sprzedaje i zarabia - mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl.
Budowlańcy wspierają restauratorów swoimi podatkami
Kwoty pozyskiwane z VAT-u mają dla budżetu ogromne znaczenie. To szczególnie ważne pod koniec roku, kiedy uruchamiane są programy wsparcia dla branż, które na pandemii ucierpiały. Od stycznia do października 2020 fiskus otrzymał 243,5 mld zł z VAT. To o miliard więcej niż w zeszłym roku. Wprawdzie w lipcu dochody z VAT wyniosły tylko 18,9 mld zł, ale wzrosły jesienią. W samym październiku wpłynęło 28,1 mld zł VAT-u, podczas gdy rok wcześniej było to 27 mld zł.
Listopadowy wzrost wartości VAT-u zapisanego na fakturach mikrofirm aż o 49% w stosunku do maja oznacza, że polski budżet dzięki dużej aktywności biznesowej małego biznesu zyska w grudniu dodatkowe, znaczące kwoty. To dobra wiadomość dla nas wszystkich, także dla przedsiębiorców, bo wsparcie w ramach tarcz rządowych w znaczącej części jest finansowane z wpływów z VAT-u.
- Mówiąc w dużym uproszczeniu jedni przedsiębiorcy wspierają ze swoich podatków innych. Np. towary budowlane i materiały wyposażenia wnętrz sprzedają się w tym roku wyjątkowo dobrze, bo Polacy zamknięci podczas lockdownu w domach przeprowadzają w nich drobne naprawy czy prace remontowe. Producenci i sklepy budowlane sprzedają, swoje usługi fakturują i odprowadzają wysokie podatki. Te środki wspierają budżet, z którego uruchamiane są programy wsparcia np. dla przewoźników czy restauratorów, których działalność jest w pandemii mocno ograniczona. W pewnym sensie budowlanka wspiera w ten sposób np. restauratorów – mówi Grzegorz Grodek z faktura.pl.
Najmniejsze firmy w Polsce odpowiadają za 30% PKB. Przy nominalnym PKB Polski wynoszącym 607 mld dol. udział mikrofirm w tej kwocie sięga 182 mld dol., czyli (według kursu z początku grudnia) 664 mld złotych.
* Faktura.pl to jedna z największych w Polsce platform do wystawiania faktur. Ma ponad 50.000 użytkowników. Każdego miesiąca za pośrednictwem platformy faktury wystawia ponad 10.000 polskich mikrofirm.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.