Marketing usług – jak sprzedać to, czego nie da się dotknąć?
Usługi – tuż obok przemysłu i rolnictwa – stanowią jeden z głównych filarów polskiej gospodarki. W tym sektorze pracuje blisko 60 proc. Polaków[1]. Nie dziwi fakt, że marketing usług odgrywa ogromną rolę. Obecnie polska gospodarka wchodzi w fazę ożywienia, a szacuje się, że usługi będą się rozwijać. To efekt zakończenia lockdown’ów. Z jakich narzędzi będą korzystać marketerzy, aby sprzedać to, czego nie można dotknąć?
W krajach wysokorozwiniętych aż 80 proc. PKB pochodzi z sektora usług. Pandemia mocno zweryfikowała skuteczność dotychczasowo stosowanych narzędzi przez marketerów w celu sprzedaży usług. Współczesna rekrutacja konsumenta wymaga nowoczesnego podejścia. Z jakich narzędzi będą korzystać firmy?
Brand purpose, czyli nowy model budowania marki
W dobie globalnych zmian konsumenci wymagają od marek ekologicznego i holistycznego podejścia. Marketing usług – aby był skuteczny – musi wpisywać się w filozofię firmy.
– Skuteczność działań marketingowych coraz częściej będzie mierzona nie za pomocą liczb, a tego, jak działania marki wpływają na społeczeństwo i otoczenie – uważa Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Brand purpose - oto nowy model budowania strategii marek. Za jego pomocą redefiniowane są wszystkie obszary działalności firmy, w tym marketing usług. Aby dotrzeć do klienta należy zaprezentować się jako firma społecznie odpowiedzialna i działająca w myśl wyższej idei. Istotne będą przede wszystkim odpowiedzialność, transparentność i cyrkularność – trzy megatrendy, coraz wyraźniej zaznaczające swoją obecność na rynku.
Coraz częściej w przestrzeni publicznej pojawi się pojęcie diversity marketing. Aby skutecznie realizować marketing usług, firma będzie musiała za pomocą odpowiednich narzędzi docierać do różnych grup społecznych: mieszkańców miast, wsi, starszych konsumentów czy obcokrajowców.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
W marketingu usług istotne jest to, aby konsument uzyskał wszelkie informacje na temat oferowanego produktu. Coraz częściej marketerzy będą korzystać z pomocy sztucznej inteligencji, która daje marketerom możliwość oferowania spersonalizowanych rozwiązań.
– Zadaniem marek jest zaspokajanie potrzeb konsumentów. W procesie podejmowania decyzji klienci muszą mieć pewność, że dana firma spełni ich oczekiwania – dodaje ekspert z Commplace. – Rekrutację konsumentów utrudnia mnogość kanałów i duża konkurencja na rynku usług. Dla klientów najważniejszy jest czas wysłania oferty, a także profesjonalna obsługa klienta. Wiemy, jakie obecnie problemy są na rynku pracy, a większość branż boryka się z niedoborem pracowników. Niezbędne będzie wykorzystanie customer experience i optymalizacja sztucznej inteligencji.
Marketing referencyjny nadal w trendzie
Niezmiennie w trendzie pozostanie marketing referencyjny. Aż 83 proc. konsumentów zanim skorzysta z danej usługi sprawdza opinie w Internecie[2]. Dotyczy to zarówno produktów, jak i samych sprzedawców, a także ich marek. Siła rekomendacji zyska na znaczeniu w 2022 roku. Można również prognozować, że coraz więcej firm zwróci się ku influencer marketingowi. Obecnie twórcy posiadają niejednokrotnie wyższe zasięgi niż telewizja.
Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, marki na pewno będą dostosowywać szatę graficzną do nowych wymagań konsumentów, a jednoczesnie inwestować w pozycjonowanie stron. Istotną rolę odegra SXO, czyli Search Experience Optimization. To konfigurowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona maksymalnie przyjazna użytkownikowi, a jednocześnie – botom indeksującym. Połączenie SEO i UX sprawia, że marki wkraczają w kolejny etap ewolucji marketingu internetowego. A wszystko to po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.
[1] GUS
[2] Dane wewnętrzne Commplace

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Polityka
J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej

Parlament Europejski podczas specjalnej sesji w Strasburgu uczcił 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. – Jesteśmy zdeterminowani, by stanąć razem i powiedzieć jasno i stanowczo: nigdy więcej – podkreśliła przewodnicząca PE Roberta Metsola. Zarówno kombatanci, których obecność uświetniła uroczystość, jak i europosłowie podkreślali, że projekt utworzenia europejskiej wspólnoty był odpowiedzią na ówczesne zagrożenia dla pokoju, o który nieustannie trzeba wspólnie dbać.
Ochrona środowiska
Budownictwo modułowe coraz popularniejsze w samorządach. Teraz rozwój sektora jest napędzany przez KPO

Rozwój budownictwa modułowego jest coraz bardziej zauważalny w inwestycjach samorządowych. Wpływa na to przede wszystkim szybsze tempo prowadzonych prac w porównaniu z tymi, w których wykorzystywane są tradycyjne technologie budowlane. Istotną kwestią jest również spełnianie warunków środowiskowych, w tym wysoka efektywność energetyczna budynków, która ma wpływ na możliwość uzyskania dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Samorządowcy mają już niewiele czasu na finalizację dotowanych inwestycji. Termin upływa 31 sierpnia 2026 roku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.