Komunikaty PR

Marketing usług – jak sprzedać to, czego nie da się dotknąć?

2022-01-21  |  01:00
Biuro prasowe

Usługi – tuż obok przemysłu i rolnictwa – stanowią jeden z głównych filarów polskiej gospodarki. W tym sektorze pracuje blisko 60 proc. Polaków[1]. Nie dziwi fakt, że marketing usług odgrywa ogromną rolę. Obecnie polska gospodarka wchodzi w fazę ożywienia, a szacuje się, że usługi będą się rozwijać. To efekt zakończenia lockdown’ów. Z jakich narzędzi będą korzystać marketerzy, aby sprzedać to, czego nie można dotknąć?

W krajach wysokorozwiniętych aż 80 proc. PKB pochodzi z sektora usług. Pandemia mocno zweryfikowała skuteczność dotychczasowo stosowanych narzędzi przez marketerów w celu sprzedaży usług. Współczesna rekrutacja konsumenta wymaga nowoczesnego podejścia. Z jakich narzędzi będą korzystać firmy?

Brand purpose, czyli nowy model budowania marki

W dobie globalnych zmian konsumenci wymagają od marek ekologicznego i holistycznego podejścia. Marketing usług – aby był skuteczny – musi wpisywać się w filozofię firmy.

 – Skuteczność działań marketingowych coraz częściej będzie mierzona nie za pomocą liczb, a tego, jak działania marki wpływają na społeczeństwo i otoczenie – uważa Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Brand purpose - oto nowy model budowania strategii marek. Za jego pomocą redefiniowane są wszystkie obszary działalności firmy, w tym marketing usług. Aby dotrzeć do klienta należy zaprezentować się jako firma społecznie odpowiedzialna i działająca w myśl wyższej idei. Istotne będą przede wszystkim odpowiedzialność, transparentność i cyrkularność – trzy megatrendy, coraz wyraźniej zaznaczające swoją obecność na rynku.

Coraz częściej w przestrzeni publicznej pojawi się pojęcie diversity marketing. Aby skutecznie realizować marketing usług, firma będzie musiała za pomocą odpowiednich narzędzi docierać do różnych grup społecznych: mieszkańców miast, wsi, starszych konsumentów czy obcokrajowców.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji

W marketingu usług istotne jest to, aby konsument uzyskał wszelkie informacje na temat oferowanego produktu. Coraz częściej marketerzy będą korzystać z pomocy sztucznej inteligencji, która daje marketerom możliwość oferowania spersonalizowanych rozwiązań.

Zadaniem marek jest zaspokajanie potrzeb konsumentów. W procesie podejmowania decyzji klienci muszą mieć pewność, że dana firma spełni ich oczekiwania – dodaje ekspert z Commplace. – Rekrutację konsumentów utrudnia mnogość kanałów i duża konkurencja na rynku usług. Dla klientów najważniejszy jest czas wysłania oferty, a także profesjonalna obsługa klienta. Wiemy, jakie obecnie problemy są na rynku pracy, a większość branż boryka się z niedoborem pracowników. Niezbędne będzie wykorzystanie customer experience i optymalizacja sztucznej inteligencji.

Marketing referencyjny nadal w trendzie

Niezmiennie w trendzie pozostanie marketing referencyjny. Aż 83 proc. konsumentów zanim skorzysta z danej usługi sprawdza opinie w Internecie[2]. Dotyczy to zarówno produktów, jak i samych sprzedawców, a także ich marek. Siła rekomendacji zyska na znaczeniu w 2022 roku. Można również prognozować, że coraz więcej firm zwróci się ku influencer marketingowi. Obecnie twórcy posiadają niejednokrotnie wyższe zasięgi niż telewizja.

Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, marki na pewno będą dostosowywać szatę graficzną do nowych wymagań konsumentów, a jednoczesnie inwestować w pozycjonowanie stron. Istotną rolę odegra SXO, czyli Search Experience Optimization. To konfigurowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona maksymalnie przyjazna użytkownikowi, a jednocześnie – botom indeksującym. Połączenie SEO i UX sprawia, że marki wkraczają w kolejny etap ewolucji marketingu internetowego. A wszystko to po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.

 


[1] GUS

[2] Dane wewnętrzne Commplace

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

Transport

Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Prawo

70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.