Marketing usług – jak sprzedać to, czego nie da się dotknąć?
Usługi – tuż obok przemysłu i rolnictwa – stanowią jeden z głównych filarów polskiej gospodarki. W tym sektorze pracuje blisko 60 proc. Polaków[1]. Nie dziwi fakt, że marketing usług odgrywa ogromną rolę. Obecnie polska gospodarka wchodzi w fazę ożywienia, a szacuje się, że usługi będą się rozwijać. To efekt zakończenia lockdown’ów. Z jakich narzędzi będą korzystać marketerzy, aby sprzedać to, czego nie można dotknąć?
W krajach wysokorozwiniętych aż 80 proc. PKB pochodzi z sektora usług. Pandemia mocno zweryfikowała skuteczność dotychczasowo stosowanych narzędzi przez marketerów w celu sprzedaży usług. Współczesna rekrutacja konsumenta wymaga nowoczesnego podejścia. Z jakich narzędzi będą korzystać firmy?
Brand purpose, czyli nowy model budowania marki
W dobie globalnych zmian konsumenci wymagają od marek ekologicznego i holistycznego podejścia. Marketing usług – aby był skuteczny – musi wpisywać się w filozofię firmy.
– Skuteczność działań marketingowych coraz częściej będzie mierzona nie za pomocą liczb, a tego, jak działania marki wpływają na społeczeństwo i otoczenie – uważa Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Brand purpose - oto nowy model budowania strategii marek. Za jego pomocą redefiniowane są wszystkie obszary działalności firmy, w tym marketing usług. Aby dotrzeć do klienta należy zaprezentować się jako firma społecznie odpowiedzialna i działająca w myśl wyższej idei. Istotne będą przede wszystkim odpowiedzialność, transparentność i cyrkularność – trzy megatrendy, coraz wyraźniej zaznaczające swoją obecność na rynku.
Coraz częściej w przestrzeni publicznej pojawi się pojęcie diversity marketing. Aby skutecznie realizować marketing usług, firma będzie musiała za pomocą odpowiednich narzędzi docierać do różnych grup społecznych: mieszkańców miast, wsi, starszych konsumentów czy obcokrajowców.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
W marketingu usług istotne jest to, aby konsument uzyskał wszelkie informacje na temat oferowanego produktu. Coraz częściej marketerzy będą korzystać z pomocy sztucznej inteligencji, która daje marketerom możliwość oferowania spersonalizowanych rozwiązań.
– Zadaniem marek jest zaspokajanie potrzeb konsumentów. W procesie podejmowania decyzji klienci muszą mieć pewność, że dana firma spełni ich oczekiwania – dodaje ekspert z Commplace. – Rekrutację konsumentów utrudnia mnogość kanałów i duża konkurencja na rynku usług. Dla klientów najważniejszy jest czas wysłania oferty, a także profesjonalna obsługa klienta. Wiemy, jakie obecnie problemy są na rynku pracy, a większość branż boryka się z niedoborem pracowników. Niezbędne będzie wykorzystanie customer experience i optymalizacja sztucznej inteligencji.
Marketing referencyjny nadal w trendzie
Niezmiennie w trendzie pozostanie marketing referencyjny. Aż 83 proc. konsumentów zanim skorzysta z danej usługi sprawdza opinie w Internecie[2]. Dotyczy to zarówno produktów, jak i samych sprzedawców, a także ich marek. Siła rekomendacji zyska na znaczeniu w 2022 roku. Można również prognozować, że coraz więcej firm zwróci się ku influencer marketingowi. Obecnie twórcy posiadają niejednokrotnie wyższe zasięgi niż telewizja.
Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, marki na pewno będą dostosowywać szatę graficzną do nowych wymagań konsumentów, a jednoczesnie inwestować w pozycjonowanie stron. Istotną rolę odegra SXO, czyli Search Experience Optimization. To konfigurowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona maksymalnie przyjazna użytkownikowi, a jednocześnie – botom indeksującym. Połączenie SEO i UX sprawia, że marki wkraczają w kolejny etap ewolucji marketingu internetowego. A wszystko to po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.
[1] GUS
[2] Dane wewnętrzne Commplace

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.