Komunikaty PR

Niemal 70% Polek bez własnej działalności chce założyć firmę

2021-12-15  |  11:46
Biuro prasowe

Jak wynika z nowego raportu „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Polki przed zakładaniem firm powstrzymuje głównie obawa przed brakiem pomysłów, brak finansów oraz brak pewności siebie, a pociągają niezależność i możliwość wpływu na własną pracę. Aż 68 proc. Polek, które nie prowadzą własnych firm, chciałoby to robić. Ponad ¼ chciałaby budować firmy na skalę globalną, a połowa lokalnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałyby je zarobki w wysokości 10-15 tys. zł miesięcznie na rękę. 

 

Jedynie 9 proc. Polek deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych, jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, wspierającej rozwój zawodowy kobiet. Mimo to Polki chętnie zakładają własne działalności - należy do nich aż ⅔ firm z branży usługowej, w większości zatrudniających do 9 osób*. Odzwierciedla to sytuację całego polskiego rynku, którego 99,8 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, jak podaje Polska Agencja Przedsiębiorczości. W przeprowadzonym przez fundację badaniu na temat przedsiębiorczości kobiet 60 proc. badanych wskazało, że nie prowadzi własnej działalności, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chciałoby tego robić. Aż 68 proc. chciałoby prowadzić własną firmę, a 22,5 proc. jest niezdecydowane. Trochę ponad ⅕ myśli o tym krócej niż rok, ponad połowa od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat. 

 

Własna firma jest drogą do niezależności

Co w takim razie powstrzymuje kobiety przed zakładaniem własnych firm? W przypadku ¼ są to obawy przed brakiem pomysłu, a w przypadku niemal ⅕ brak finansów. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewności siebie. Co dziesiąta badana obawia się nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uważa, że nie ma wystarczającej wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu firmy. Z kolei największą motywacją do założenia własnej działalności dla ¼ respondentek jest chęć bycia niezależną. Blisko ⅕ badanych chce mieć wpływ na swoją pracę, a prawie tyle samo pociąga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz chęć robienia czegoś zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad ¼ respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie. Ponad połowa chciałaby oferować pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.   

 

Polki chcą wyższych zarobków, ale stresują je rozmowy o pieniądzach

Niemal co 10. ankietowana jako główny czynnik motywujący do założenia własnej działalności wskazała chęć zarabiania więcej niż obecnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałoby je zarabianie miesięcznie 10-15 tys. zł na rękę. Co piąta jako satysfakcjonujące wskazała zarobki w wysokości 6-10 tys. zł na rękę, niewiele mniej 15-20 tys. zł na rękę, a 14 proc. 20-30 tys. zł na rękę. Blisko co 10. satysfakcjonowałyby zarobki do 6 tys. zł na rękę. Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszczą się w przedziale 1-10 tys. zł na rękę. Dla blisko połowy rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu są stresujące

 

Właścicielka firmy musi być odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, że bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu własnej działalności, a ponad ⅓ nie wie, czego mogłaby się po nich w tej kwestii spodziewać. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy ułatwia życie rodzinne, ponieważ m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy. Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uważa, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uważa, że prowadzenie firmy nie ma żadnego wpływu na życie rodzinne. 

Od lat obserwujemy rosnącą aktywność kobiet we wszystkich dziedzinach życia i chcemy ją wspierać - mówi Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, który jest partnerem dwóch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku - Kobiety w sposób szczególny potrzebują wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, ponieważ w drodze do osiągnięcia zawodowego sukcesu często muszą pokonywać o wiele więcej przeszkód niż mężczyźni i godzić wiele życiowych ról. Wspieranie kobiet, równości i różnorodności jest ważne nie tylko samo w sobie - większa różnorodność w biznesie i wykorzystanie talentów ludzi niezależnie od płci to więcej świeżych pomysłów i różnych punktów widzenia, co przekłada się na większą konkurencyjność firm i całej gospodarki oraz lepiej funkcjonujące społeczeństwo.

Zdaniem niemal ⅓ respondentek kobieta prowadząca własną działalność powinna cechować się przede wszystkim wytrwałością i nie zrażać się niepowodzeniami, a zdaniem ¼ musi traktować porażki jako doświadczenie, z którego można czerpać wiedzę. Te same cechy jako najważniejsze u przedsiębiorczyni wskazała również większość kobiet, które już prowadzą własne firmy.

 

O konkursie Bizneswoman Roku: 

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl w następujących kategoriach otwartych: Biznes Roku - Przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku - Przychód poniżej 10 mln złotych, Startup Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Działalność Społeczna, Organizacja przyjazna rodzicom, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja, Ograniczanie śladu węglowego, Organizacja dostępna osobom ze szczególnymi Potrzebami.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.

*Dane pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Celem analizy była odpowiedź na pytania o aktywność biznesową kobiet względem zajmowanego stanowiska, działalności w branży, wielkości firmy i geolokalizacji. Analizie poddano dane z blisko 550 tysięcy firm. Przywołane dane obejmują okres trzech lat: 2020 / 2019 / 2018.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

Transport

Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Prawo

70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.