Panele fotowoltaiczne w firmie - samowystarczalność i ekologia
Panele fotowoltaiczne są już prawie na co 40 polskim dachu. I to nie tylko na prywatnych domach, coraz częściej także na fabrykach i zakładach pracy. Przedsiębiorcy chcą być samowystarczalni i patrzą perspektywicznie, choć inwestycja zwróci się im dopiero po kilku latach.
Projekt polityki energetycznej Polski zakłada, że do końca 2020 roku prawie 5 proc. energii elektrycznej zabezpieczy fotowoltaika. Jest to realne dzięki państwowemu dofinansowaniu na mikorinstalacje. Coraz częściej decydują się na to nie tylko prywatni odbiorcy, ale też firmy.
Samowystarczalność energetyczna
Alu-frost, przedsiębiorstwo z Białegostoku instaluje panele ponieważ uważa, że to przyszłościowa inwestycja, która stanowić będzie zabezpieczenie energetyczne, a w przyszłości da także oszczędności.
- Wszyscy zdajemy już sobie sprawę, że zasoby naturalnie nie są niewyczerpane. Ostatnie miesiące i kryzys wywołany pandemią pokazały też, że musimy być mocno osadzeni lokalnie. W alu-frost podjęliśmy więc decyzję o przejściu na energię odnawialną. Montujemy właśnie na dachu naszego zakładu w Sowlanach niedaleko Białegostoku panele fotowoltaiczne, które w 90 proc. zabezpieczą nasze zapotrzebowanie na energię - mówi Piotr Świrko, prezes alu-frost.
Alu-frost to zakład specjalizujący się w cięciu laserem. Jego główny asortyment stanowią nakładki na zderzaki samochodowe i na progi. Klientów ma wielu, maszyny nigdy nie stoją tam bezczynne, zapotrzebowanie na energię jest więc spore. Firma instaluje 990 paneli fotowoltaicznych o mocy 320 kW. Powierzchnia generatora PV wyniesie 1 640,8 m². Dzięki temu energię potrzebną do produkcji i ogrzania zakładu niemal w całości będzie pozyskiwać z własnych źródeł odnawialnych. Z szacunków wynika, że dzięki fotowoltaice rocznie zaoszczędzi około tysiąc litrów paliwa. Inwestycja powinna zwrócić się po 8 latach.
- Słoneczna farma, którą zakładamy na własnym dachu pozwoli nam na uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców i dyktowanych przez nich cen. W okresie letnim, kiedy wyprodukujemy więcej energii niż jej będziemy potrzebowali, nadwyżki przekażemy dystrybutorowi. Zwróci nam ją w zimowych miesiącach, kiedy słońca jest mniej - dodaje szef alu-frost.
Fotowoltaiczny skok
Moc zainstalowanej fotowoltaiki rośnie w Polsce systematycznie od 2015 roku. W ubiegłym roku skok był jednak bardzo wyraźny. Według danych Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska PV w 2019 r. liczba mikroinstalacji fotowoltaicznych wyniosła ponad 160 tys., panele znalazły się na co 36 polskim dachu. Eksperci z dziedziny energetyki Szacują, że w 2040 roku moc fotowoltaiki osiągnie poziom 16 GW, z czego znaczna część to będą małe instalacje na dachach.
Wzrostowa tendencja wynika także ze zobowiązań jakie przyjęła na siebie Polska przystępując do Unii Europejskiej. Fotowoltaika nazywana jest też zieloną, czystą energią i wskazywana jako istotna alternatywa dla tradycyjnych, zanieczyszczających środowisko technologii opartych o węgiel i drewno. Dlatego promowana i wspierana jest przez Unię także finansowo.
Uratowanych 15 tysięcy drzew
Można nawet powiedzieć, że fotowoltaika stała się modna. Coraz więcej innowacyjnych przedsiębiorstw włącza się w ekorewolucję, ponieważ przynosi to w perspektywie kilkunastu lat nie tylko wymierne korzyści ale też natychmiastowy prestiż. Alu-forst przeliczyło swoje oszczędności na drzewa. Korzystając z energii słonecznej, a nie tradycyjnej, w ciągu roku uratuje 15 tys. drzew, czyli około 10 ha lasu.
- Według szacunków emisja zanieczyszczeń atmosfery po uruchomieniu paneli spadnie o ponad 90 proc. W podlaskim powietrzu będzie o 117 kg mniej CO2, ubędzie też 1127 kg szkodliwych pyłów. W regionie, który szczyci się tytułem Zielonych Płuc Polski to chyba ważne - uważa Piotr Świrko, szef alu-frost.
Brambles w pierwszej piątce rankingu TIME Najbardziej Zrównoważonych Firm
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/john-schnobrich-flpc9-vocj4-unsplash,w_274,_small.jpg)
Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.
Ochrona środowiska
Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/chave-branza-kosmetyczna-foto,w_133,_small.jpg)
Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.
Handel
Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ijhars-sklepy-foto2-1,w_133,r_png,_small.png)
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.