Panele fotowoltaiczne w firmie - samowystarczalność i ekologia
Panele fotowoltaiczne są już prawie na co 40 polskim dachu. I to nie tylko na prywatnych domach, coraz częściej także na fabrykach i zakładach pracy. Przedsiębiorcy chcą być samowystarczalni i patrzą perspektywicznie, choć inwestycja zwróci się im dopiero po kilku latach.
Projekt polityki energetycznej Polski zakłada, że do końca 2020 roku prawie 5 proc. energii elektrycznej zabezpieczy fotowoltaika. Jest to realne dzięki państwowemu dofinansowaniu na mikorinstalacje. Coraz częściej decydują się na to nie tylko prywatni odbiorcy, ale też firmy.
Samowystarczalność energetyczna
Alu-frost, przedsiębiorstwo z Białegostoku instaluje panele ponieważ uważa, że to przyszłościowa inwestycja, która stanowić będzie zabezpieczenie energetyczne, a w przyszłości da także oszczędności.
- Wszyscy zdajemy już sobie sprawę, że zasoby naturalnie nie są niewyczerpane. Ostatnie miesiące i kryzys wywołany pandemią pokazały też, że musimy być mocno osadzeni lokalnie. W alu-frost podjęliśmy więc decyzję o przejściu na energię odnawialną. Montujemy właśnie na dachu naszego zakładu w Sowlanach niedaleko Białegostoku panele fotowoltaiczne, które w 90 proc. zabezpieczą nasze zapotrzebowanie na energię - mówi Piotr Świrko, prezes alu-frost.
Alu-frost to zakład specjalizujący się w cięciu laserem. Jego główny asortyment stanowią nakładki na zderzaki samochodowe i na progi. Klientów ma wielu, maszyny nigdy nie stoją tam bezczynne, zapotrzebowanie na energię jest więc spore. Firma instaluje 990 paneli fotowoltaicznych o mocy 320 kW. Powierzchnia generatora PV wyniesie 1 640,8 m². Dzięki temu energię potrzebną do produkcji i ogrzania zakładu niemal w całości będzie pozyskiwać z własnych źródeł odnawialnych. Z szacunków wynika, że dzięki fotowoltaice rocznie zaoszczędzi około tysiąc litrów paliwa. Inwestycja powinna zwrócić się po 8 latach.
- Słoneczna farma, którą zakładamy na własnym dachu pozwoli nam na uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców i dyktowanych przez nich cen. W okresie letnim, kiedy wyprodukujemy więcej energii niż jej będziemy potrzebowali, nadwyżki przekażemy dystrybutorowi. Zwróci nam ją w zimowych miesiącach, kiedy słońca jest mniej - dodaje szef alu-frost.
Fotowoltaiczny skok
Moc zainstalowanej fotowoltaiki rośnie w Polsce systematycznie od 2015 roku. W ubiegłym roku skok był jednak bardzo wyraźny. Według danych Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska PV w 2019 r. liczba mikroinstalacji fotowoltaicznych wyniosła ponad 160 tys., panele znalazły się na co 36 polskim dachu. Eksperci z dziedziny energetyki Szacują, że w 2040 roku moc fotowoltaiki osiągnie poziom 16 GW, z czego znaczna część to będą małe instalacje na dachach.
Wzrostowa tendencja wynika także ze zobowiązań jakie przyjęła na siebie Polska przystępując do Unii Europejskiej. Fotowoltaika nazywana jest też zieloną, czystą energią i wskazywana jako istotna alternatywa dla tradycyjnych, zanieczyszczających środowisko technologii opartych o węgiel i drewno. Dlatego promowana i wspierana jest przez Unię także finansowo.
Uratowanych 15 tysięcy drzew
Można nawet powiedzieć, że fotowoltaika stała się modna. Coraz więcej innowacyjnych przedsiębiorstw włącza się w ekorewolucję, ponieważ przynosi to w perspektywie kilkunastu lat nie tylko wymierne korzyści ale też natychmiastowy prestiż. Alu-forst przeliczyło swoje oszczędności na drzewa. Korzystając z energii słonecznej, a nie tradycyjnej, w ciągu roku uratuje 15 tys. drzew, czyli około 10 ha lasu.
- Według szacunków emisja zanieczyszczeń atmosfery po uruchomieniu paneli spadnie o ponad 90 proc. W podlaskim powietrzu będzie o 117 kg mniej CO2, ubędzie też 1127 kg szkodliwych pyłów. W regionie, który szczyci się tytułem Zielonych Płuc Polski to chyba ważne - uważa Piotr Świrko, szef alu-frost.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.