Polscy przedsiębiorcy w kryzysie, trwa fala zamykania działalności. Jak przetrw
Niesprzyjające otoczenie gospodarcze, nadchodząca recesja i szalejąca inflacja dotykają wszystkich Polaków, jednak najbardziej narażoną grupą są mali i średni przedsiębiorcy. Obecna sytuacja skłania firmy świadczące usługi do szukania nowych rozwiązań dotarcia do klientów.
- Według danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w I półroczu przyjętych zostało ponad 104,3 tys. wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej, co stanowi wzrost o blisko 26 proc. rdr.
- Całkowicie odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku Oferteo.pl – wiodącej w Polsce platformy internetowej dla szerokiego spektrum usług, na której pół miliona firm znajduje swoich klientów i nowe zlecenia. Według danych Oferteo.pl liczba zapytań na platformie wzrosła w I kw. 2022 r. o 6 proc. rdr., a w II kw. 2022 r. o 3 proc. rdr. Warto dodać, iż 2021 r. był jednym z rekordowych na Oferteo.pl i baza była wysoka.
Klimat do robienia biznesu w Polsce jest wysoce niekorzystny. Z jednej strony w polskich przedsiębiorców uderzają aspekty makroekonomiczne związane z mocnym spowolnieniem gospodarczym i wysoką inflacją oraz wynikającym z tego znacznym spadkiem siły nabywczej Polaków, czyli de facto głównych odbiorców wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Kryzys pogłębiają kolejne obciążenia fiskalne związane z Polskim Ładem. Sytuacja jest faktycznie bardzo trudna, gdyż w I półroczu br. o ponad ¼ wzrosła rdr. liczba wniosków o zamknięcie działalności. Dane napływające z polskiego przemysłu również nie napawają do optymizmu. Odczyty PMI dla Polski są najniższe od lat i dobitnie wskazują pogłębiające się spowolnienie w gospodarce naszego kraju.
- Faktycznie patrząc na obecny sentyment gospodarczy, dane z naszej platformy napawają do optymizmu i pokazują, że z naszą pomocą przedsiębiorstwa się rozwijają jeszcze lepiej niż w zeszłym roku. Usługi są bardzo szeroką kategorią, która relatywnie dobrze radzi sobie w kryzysie. Wynika to z faktu szerokiej kategorii i dywersyfikacji na różne segmenty wchodzące w cały sektor usług. Naturalnie część branż zyskuje w kryzysie, a część traci, analogicznie sytuacja wygląda w trakcie prosperity. Dlatego na dzień dzisiejszy nie obawiamy się dużych spadków zainteresowania usługami na naszej platformie – komentuje Karol Grygiel, członek zarządu.
Firmy z branż usługowych, które zmagają się z problemem pozyskiwania nowych klientów i zleceń, powinny wziąć pod uwagę obecność na Oferteo. Jest to miejsce, które łączy szukających wykonawcy usługi ze specjalistami, którzy ją wykonują. Na platformie działa ponad 530 tys. firm, a tygodniowo trafia tu ponad 40 tys. zleceń. Tym samym Oferteo jest największym marketplacem dla usług.
- W czasach spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy poszukują dodatkowych kanałów i możliwości dotarcia do klientów. Między innymi przez platformy marketplace, takie jak nasza, które mogą stanowić potężny lewar dla ich biznesu. Co warte podkreślenia, wykonawcy, którzy korzystają z naszej platformy dostają precyzyjne informacje o specyfice zlecenia, jego wielkości. Na tej podstawie mogą decydować, które zlecenia ich interesują oraz które dane kontaktowe chcą odkrywać – dodaje Karol Grygiel.
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.