Poznaj 3 rozwiązania automatycznej identyfikacji - RFID, kody kreskowe i kody QR

Każda firma, która nosi się z zamiarem wdrożenia u siebie automatycznej identyfikacji, stoi przed wyborem jednego z trzech rozwiązań – kodów kreskowych, kodów QR i rozwiązań opartych na technologii RFID. Oprócz porównania kosztów, trzeba dokonać porównania możliwości, jakie każde z nich zapewnia. Gdzie sprawdzą się poszczególne rozwiązania?
Kody kreskowe
Kody kreskowe znane się od lat 70. ubiegłego wieku i wciąż obecne na każdym kroku. To nic innego jak unikalny kod przypisany do danego produktu, powstały przez kombinację jasnych i ciemnych kresek. Niewątpliwą zaletą kodów kreskowych jest niska cena. Pojedyncza naklejka z kodem to koszt rzędu niecałego grosza. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że uszkodzona lub niewłaściwie naklejona na produkcie (np. pomarszczona) będzie zupełnie bezużyteczna, gdyż czytnik kodów kreskowych nie będzie w stanie jej odczytać. Z tego powodu kody kreskowe to rozwiązanie polecane tam, gdzie opakowanie z kodem nie jest narażone na zniszczenie. Co istotne, informacji zapisanych w kodzie kreskowym nie można modyfikować, a sama ilość danych, jakie można w ten sposób przechowywać, jest niewielka w porównaniu do alternatywnych rozwiązań.
Kody QR
Kod QR to skrót od „Quick Response”. Jak sama nazwa wskazuje, nastawiony jest na szybki odczyt i już pod tym względem wypada lepiej niż tradycyjny kod kreskowy. Ma od niego jednak znacznie więcej zalet. Po pierwsze, nawet jeśli zostanie uszkodzony w 30%, nadal będzie możliwy do odczytania. Po drugie – zajmuje stosunkowo niewiele miejsca i umożliwia zakodowanie znacznie większej ilości danych niż tradycyjne kody kreskowe.
- Kody QR popularnie wykorzystywane są w kampaniach reklamowych, ale równie dobrze sprawdzą się w systemie zarządzania zapasami. Na rynku dostępne są oprogramowania do zarządzania inwentaryzacją, które opierają się na kodach QR. Coraz więcej klientów postanawia je wdrożyć, jako alternatywę dla tradycyjnych kodów kreskowych. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
RFID
- Automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID to najbardziej przyszłościowe rozwiązanie, gdyż pozwala na pełną automatyzację przestrzeni magazynowej. Połączenie jej z mobilnymi robotami pozwala na zupełne wyeliminowanie udziału człowieka choćby z takich procesów jak kompletacja. Uproszczone zostają również procesy przyjęć czy wydań towaru – wystarczy, że towar przejdzie przez bramkę RFID, aby wszystkie znaczniki zostały sczytane automatycznie. Dodatkowo, technologia RFID daje nadzieję na jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania w przyszłości. Mowa tutaj o połączeniu jej np. z czujnikami temperatury w celu utrzymania pełnej kontroli nad warunkami zapewnianymi przechowywanym produktom. – tłumaczy specjalista z Etisoft.
Technologia RFID zapewnia możliwość zdalnej identyfikacji produktów. Oznacza to, że nie trzeba tracić czasu na poszukiwanie i skanowanie tagu, gdyż skaner do odczytu danych nie wymaga jego bezpośredniej widoczności – wystarczy, że będzie znajdował się w określonej odległości od tagu. Co więcej, podczas gdy sczytanie 1 kodu kreskowego może zająć nawet kilkanaście sekund, w RFID mamy możliwość skanowania nawet 500 tagów w ciągu jednej sekundy. Nie ma też znaczenia, czy opakowanie z produktem ulegnie zabrudzeniu ani czy będzie znajdowało się w odpowiednio doświetlonym pomieszczeniu – odczyt znacznika RFID zawsze będzie możliwy, gdyż oparty jest na falach radiowych, a nie jak w przypadku kodów kreskowych i QR – na odbijaniu wiązki światła skanera. Tagi RFID mogą posłużyć nawet 10 lat, a w tym czasie mamy możliwość wielokrotnego modyfikowania zapisanych w nich danych. Również ilość danych, jakie tagi są w stanie przechować, jest nieporównywalnie większa niż w przypadku kodów kreskowych i QR. Wszystko to sprawia, że automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID jest rozwiązaniem najchętniej wybieranym przez duże magazyny, centra logistyczne czy rozbudowane zakłady produkcyjne.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.