Komunikaty PR

Poznaj 3 rozwiązania automatycznej identyfikacji - RFID, kody kreskowe i kody QR

2022-02-08  |  01:00
Biuro prasowe

Każda firma, która nosi się z zamiarem wdrożenia u siebie automatycznej identyfikacji, stoi przed wyborem jednego z trzech rozwiązań – kodów kreskowych, kodów QR i rozwiązań opartych na technologii RFID. Oprócz porównania kosztów, trzeba dokonać porównania możliwości, jakie każde z nich zapewnia. Gdzie sprawdzą się poszczególne rozwiązania?

 

Kody kreskowe

Kody kreskowe znane się od lat 70. ubiegłego wieku i wciąż obecne na każdym kroku. To nic innego jak unikalny kod przypisany do danego produktu, powstały przez kombinację jasnych i ciemnych kresek. Niewątpliwą zaletą kodów kreskowych jest niska cena. Pojedyncza naklejka z kodem to koszt rzędu niecałego grosza. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że uszkodzona lub niewłaściwie naklejona na produkcie (np. pomarszczona) będzie zupełnie bezużyteczna, gdyż czytnik kodów kreskowych nie będzie w stanie jej odczytać. Z tego powodu kody kreskowe to rozwiązanie polecane tam, gdzie opakowanie z kodem nie jest narażone na zniszczenie. Co istotne, informacji zapisanych w kodzie kreskowym nie można modyfikować, a sama ilość danych, jakie można w ten sposób przechowywać, jest niewielka w porównaniu do alternatywnych rozwiązań.

 

Kody QR

Kod QR to skrót od „Quick Response”. Jak sama nazwa wskazuje, nastawiony jest na szybki odczyt i już pod tym względem wypada lepiej niż tradycyjny kod kreskowy. Ma od niego jednak znacznie więcej zalet. Po pierwsze, nawet jeśli zostanie uszkodzony w 30%, nadal będzie możliwy do odczytania. Po drugie – zajmuje stosunkowo niewiele miejsca i umożliwia zakodowanie znacznie większej ilości danych niż tradycyjne kody kreskowe.

- Kody QR popularnie wykorzystywane są w kampaniach reklamowych, ale równie dobrze sprawdzą się w systemie zarządzania zapasami. Na rynku dostępne są oprogramowania do zarządzania inwentaryzacją, które opierają się na kodach QR. Coraz więcej klientów postanawia je wdrożyć, jako alternatywę dla tradycyjnych kodów kreskowych. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.

RFID

- Automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID to najbardziej przyszłościowe rozwiązanie, gdyż pozwala na pełną automatyzację przestrzeni magazynowej. Połączenie jej z mobilnymi robotami pozwala na zupełne wyeliminowanie udziału człowieka choćby z takich procesów jak kompletacja. Uproszczone zostają również procesy przyjęć czy wydań towaru – wystarczy, że towar przejdzie przez bramkę RFID, aby wszystkie znaczniki zostały sczytane automatycznie. Dodatkowo, technologia RFID daje nadzieję na jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania w przyszłości. Mowa tutaj o połączeniu jej np. z czujnikami temperatury w celu utrzymania pełnej kontroli nad warunkami zapewnianymi przechowywanym produktom. – tłumaczy specjalista z Etisoft.

Technologia RFID zapewnia możliwość zdalnej identyfikacji produktów. Oznacza to, że nie trzeba tracić czasu na poszukiwanie i skanowanie tagu, gdyż skaner do odczytu danych nie wymaga jego bezpośredniej widoczności – wystarczy, że będzie znajdował się w określonej odległości od tagu. Co więcej, podczas gdy sczytanie 1 kodu kreskowego może zająć nawet kilkanaście sekund, w RFID mamy możliwość skanowania nawet 500 tagów w ciągu jednej sekundy. Nie ma też znaczenia, czy opakowanie z produktem ulegnie zabrudzeniu ani czy będzie znajdowało się w odpowiednio doświetlonym pomieszczeniu – odczyt znacznika RFID zawsze będzie możliwy, gdyż oparty jest na falach radiowych, a nie jak w przypadku kodów kreskowych i QR – na odbijaniu wiązki światła skanera. Tagi RFID mogą posłużyć nawet 10 lat, a w tym czasie mamy możliwość wielokrotnego modyfikowania zapisanych w nich danych. Również ilość danych, jakie tagi są w stanie przechować, jest nieporównywalnie większa niż w przypadku kodów kreskowych i QR. Wszystko to sprawia, że automatyczna identyfikacja oparta na technologii RFID jest rozwiązaniem najchętniej wybieranym przez duże magazyny, centra logistyczne czy rozbudowane zakłady produkcyjne.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG Biuro prasowe
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion
Firma Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
2025-05-28 | 12:00

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Codzienne sytuacje pokazują, że proszenie o opiekę nad zwierzakiem wiąże się często z czymś więcej niż wdzięcznością. Znajoma dokarmia kota podczas urlopu, sąsiad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.