Komunikaty PR

Pozyskiwanie pracowników w branży budowlanej-czy firmy czeka rewolucja?

2022-01-26  |  01:00
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu PARP, na rynku pracy w branży budowlanej szykuje się prawdziwa rewolucja. Zdaniem 59% pracodawców, główny problem to starzenie się kadr. Do tego dochodzi brak zainteresowania młodzieży karierą w tym sektorze, zbyt wysokie oczekiwania płacowe młodych pracowników i odpływ zagranicznej siły roboczej z polskiego rynku. Tymczasem pozyskiwanie pracowników ma decydujący wpływ na rozwój firm. Bez nich realizowanie zleceń budowlanych jest po prostu niemożliwe.

Wyspecjalizowani fachowcy, czy zdolni absolwenci kierunków technicznych – pozyskiwanie nowych pracowników w branży budowlanej to dziś nie lada wyzwanie.  Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie, cyfrowe narzędzia marketingowe oraz skuteczna komunikacja. Czy firmy z branży budowlanej są na to gotowe? Te które nie są, szybko odczują to na własnej skórze.

Jak nie tu, to gdzie indziej

Dużym problemem branży budowlanej jest spora rotacja pracowników, których na rynku jest stosunkowo niewielu. Ci, którzy znają swoją wartość i czują się niedoceniani,  łatwo dokonują zmian. Atrakcyjne oferty pracy poza granicami naszego kraju stanowią dodatkową motywację do zmiany pracodawcy. Liczba pracowników budowlanych na rynku jest odwrotnie proporcjonalna do liczby prowadzonych inwestycji. Ponadto to branża niezwykle hermetyczna - wiele firm współpracuje ze sobą. Pracownicy mają więc łatwy dostęp do informacji o aktualnej sytuacji danego podmiotu czy problemach innych przedsiębiorstw. Ta wiedza pozwala im tak naprawdę być o krok przed pracodawcą.

Employer branding szansą na pozyskiwanie pracowników?

Branży budowlanej potrzebni są zarówno pracownicy fizyczni, inżynierowie jak i kierownicy. Dodatkowym wyzwaniem dla firm, chcących pozyskiwać wartościowych pracowników, jest brak pomysłu na wypromowanie zawodów technicznych. Pokazanie ich jako atrakcyjnych, rozwijających, kreacyjnych i odkrywczych. Pozwalających na praktycznie nieograniczony rozwój.

Walka o pozyskiwanie pracowników w branży budowlanej zaliczana jest do najbardziej brutalnych. Podkupywanie pracowników nadal jest jedną z najczęściej stosowanych praktyk. Jednak, co ciekawe, dla pracowników branży budowlanej najistotniejsze jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa.  Zadaniem employer brandingu dla firm z tego sektora jest zbudowanie wizerunku firmy silnej, troskliwej, która ma pomysł na własny rozwój i obecność na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace.

Tymczasem firmy budowlane skupiają się głównie na kwestiach materialnych, zapominając, że wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy. - Dzięki odpowiedniej komunikacji - z wykorzystaniem popularnych narzędzi i kanałów dotarcia do odbiorców - można skutecznie zbudować wizerunek firmy. Takiej, która autentycznie interesuje się losem pracowników i ich zadowoleniem z realizowanych zadań. – zauważa ekspert.

Pozyskiwanie pracowników – zadania dla pracodawcy

Celem employer brandingu jest budowanie atrakcyjnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Odpowiednio wypracowana marka pracodawcy zaczyna stanowić wartość dodaną, z którą ciężko konkurować i wyeliminować ze świadomości odbiorcy. Efektywny employer branding firm branży budowlanej prowadzony jest zarówno w świecie online, jak i offline. Budowanie określonego wizerunku w mediach społecznościowych, atrakcyjne oferty w portalach z ofertami pracy, liczne publikacje medialne, prezentujące mocne strony przedsiębiorstwa. Wszystkie te elementy są równie ważne jak nieszablonowe uczestnictwo w targach pracy, aktywna współpraca z uczelniami technicznymi, czy atrakcyjne programy stażowe.

Pamiętajmy jednak, że budowa marki pracodawcy to nie tylko działania nakierowane na kandydatów do pracy. Pozyskiwanie pracowników to tylko jeden z obszarów, o który troszczy się employer branding. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o już posiadane zasoby. Niech pracownicy, których zatrudniamy, też czują się docenieni. Zapewnijmy im odpowiednie poczucie bezpieczeństwa. Reagujmy na sygnalizowane przez nich potrzeby, a zyskamy naprawdę lojalnych członków zespołu.

Jak zbudować wizerunek pracodawcy?

Osoby wkraczające na rynek pracy lub planujące zmianę miejsca pracy, nie działają przypadkowo. W pierwszej kolejności wybierają firmy, które postrzegają jako godne zaufania, oferujące możliwość rozwoju oraz przyjazne środowisko pracy. - Niestety, nadal większość firm branży budowlanej nie posiada strategii komunikacji i kształtowania własnego wizerunku. Nie dostrzega i nie wykorzystuje swoich mocnych stron. Często boi się wyróżnić, choć wie, że obecnie to jedyna recepta na utrzymanie pozycji na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace. - Oryginalna kampania rekrutacyjna, połączona z długofalowymi działaniami kształtującymi określony wizerunek, to naprawdę skuteczny sposób na pozyskiwanie pracowników. Na przyciągniecie i zatrzymanie przy sobie tych najbardziej wartościowych. A tacy, jak wiadomo, z czasem sami stają się najlepszymi ambasadorami firmy. – konkluduje ekspert.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych Biuro prasowe
2025-06-24 | 11:45

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST
Firma Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

Polityka

Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

Konsument

Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.