Komunikaty PR

Pozyskiwanie pracowników w branży budowlanej-czy firmy czeka rewolucja?

2022-01-26  |  01:00
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu PARP, na rynku pracy w branży budowlanej szykuje się prawdziwa rewolucja. Zdaniem 59% pracodawców, główny problem to starzenie się kadr. Do tego dochodzi brak zainteresowania młodzieży karierą w tym sektorze, zbyt wysokie oczekiwania płacowe młodych pracowników i odpływ zagranicznej siły roboczej z polskiego rynku. Tymczasem pozyskiwanie pracowników ma decydujący wpływ na rozwój firm. Bez nich realizowanie zleceń budowlanych jest po prostu niemożliwe.

Wyspecjalizowani fachowcy, czy zdolni absolwenci kierunków technicznych – pozyskiwanie nowych pracowników w branży budowlanej to dziś nie lada wyzwanie.  Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie, cyfrowe narzędzia marketingowe oraz skuteczna komunikacja. Czy firmy z branży budowlanej są na to gotowe? Te które nie są, szybko odczują to na własnej skórze.

Jak nie tu, to gdzie indziej

Dużym problemem branży budowlanej jest spora rotacja pracowników, których na rynku jest stosunkowo niewielu. Ci, którzy znają swoją wartość i czują się niedoceniani,  łatwo dokonują zmian. Atrakcyjne oferty pracy poza granicami naszego kraju stanowią dodatkową motywację do zmiany pracodawcy. Liczba pracowników budowlanych na rynku jest odwrotnie proporcjonalna do liczby prowadzonych inwestycji. Ponadto to branża niezwykle hermetyczna - wiele firm współpracuje ze sobą. Pracownicy mają więc łatwy dostęp do informacji o aktualnej sytuacji danego podmiotu czy problemach innych przedsiębiorstw. Ta wiedza pozwala im tak naprawdę być o krok przed pracodawcą.

Employer branding szansą na pozyskiwanie pracowników?

Branży budowlanej potrzebni są zarówno pracownicy fizyczni, inżynierowie jak i kierownicy. Dodatkowym wyzwaniem dla firm, chcących pozyskiwać wartościowych pracowników, jest brak pomysłu na wypromowanie zawodów technicznych. Pokazanie ich jako atrakcyjnych, rozwijających, kreacyjnych i odkrywczych. Pozwalających na praktycznie nieograniczony rozwój.

Walka o pozyskiwanie pracowników w branży budowlanej zaliczana jest do najbardziej brutalnych. Podkupywanie pracowników nadal jest jedną z najczęściej stosowanych praktyk. Jednak, co ciekawe, dla pracowników branży budowlanej najistotniejsze jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa.  Zadaniem employer brandingu dla firm z tego sektora jest zbudowanie wizerunku firmy silnej, troskliwej, która ma pomysł na własny rozwój i obecność na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace.

Tymczasem firmy budowlane skupiają się głównie na kwestiach materialnych, zapominając, że wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy. - Dzięki odpowiedniej komunikacji - z wykorzystaniem popularnych narzędzi i kanałów dotarcia do odbiorców - można skutecznie zbudować wizerunek firmy. Takiej, która autentycznie interesuje się losem pracowników i ich zadowoleniem z realizowanych zadań. – zauważa ekspert.

Pozyskiwanie pracowników – zadania dla pracodawcy

Celem employer brandingu jest budowanie atrakcyjnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Odpowiednio wypracowana marka pracodawcy zaczyna stanowić wartość dodaną, z którą ciężko konkurować i wyeliminować ze świadomości odbiorcy. Efektywny employer branding firm branży budowlanej prowadzony jest zarówno w świecie online, jak i offline. Budowanie określonego wizerunku w mediach społecznościowych, atrakcyjne oferty w portalach z ofertami pracy, liczne publikacje medialne, prezentujące mocne strony przedsiębiorstwa. Wszystkie te elementy są równie ważne jak nieszablonowe uczestnictwo w targach pracy, aktywna współpraca z uczelniami technicznymi, czy atrakcyjne programy stażowe.

Pamiętajmy jednak, że budowa marki pracodawcy to nie tylko działania nakierowane na kandydatów do pracy. Pozyskiwanie pracowników to tylko jeden z obszarów, o który troszczy się employer branding. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o już posiadane zasoby. Niech pracownicy, których zatrudniamy, też czują się docenieni. Zapewnijmy im odpowiednie poczucie bezpieczeństwa. Reagujmy na sygnalizowane przez nich potrzeby, a zyskamy naprawdę lojalnych członków zespołu.

Jak zbudować wizerunek pracodawcy?

Osoby wkraczające na rynek pracy lub planujące zmianę miejsca pracy, nie działają przypadkowo. W pierwszej kolejności wybierają firmy, które postrzegają jako godne zaufania, oferujące możliwość rozwoju oraz przyjazne środowisko pracy. - Niestety, nadal większość firm branży budowlanej nie posiada strategii komunikacji i kształtowania własnego wizerunku. Nie dostrzega i nie wykorzystuje swoich mocnych stron. Często boi się wyróżnić, choć wie, że obecnie to jedyna recepta na utrzymanie pozycji na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace. - Oryginalna kampania rekrutacyjna, połączona z długofalowymi działaniami kształtującymi określony wizerunek, to naprawdę skuteczny sposób na pozyskiwanie pracowników. Na przyciągniecie i zatrzymanie przy sobie tych najbardziej wartościowych. A tacy, jak wiadomo, z czasem sami stają się najlepszymi ambasadorami firmy. – konkluduje ekspert.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.