Pracownik sezonowy poszukiwany? Co zrobić, aby szybko go znaleźć?
Jak szybko znaleźć pracownika sezonowego? Sprawdź, czy pamiętałeś o tych 4 punktach.
Liczba ofert dotycząca prac sezonowych w samym pierwszym kwartale b.r. była większa o ok. 38% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku[1]. A w samej branży gastronomicznej w okresie styczeń-maj 2022 r. pojawiło się ponad 50 tysięcy ogłoszeń (wzrost o ponad 92%). W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. „Bitwa o pracowników” zatem trwa. A jak ją wygrać? Odpowiadamy.
#1: Zaktualizuj opis stanowiska
Poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że opisy stanowisk dla pracowników sezonowych są dokładne, kompletne i aktualne. Zdarzają się bowiem firmy, które od kilku lat korzystają z tych samych opisów stanowisk. A przecież rynek i wymagania klientów (jak i pracowników) ulegają zmianom. Twoi klienci nie wybaczą słabej obsługi, tylko dlatego, że świadczy ją pracownik sezonowy. - Z drugiej strony „dobra atmosfera” to zbyt mało, aby przyciągnąć pracowników do firmy – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. - Potencjalni pracownicy szukają miejsca, które spójne będzie z ich wartościami i oczekiwaniami. A te są oczywiście różne w zależności od branży. Dlatego warto im się wcześniej przyjrzeć. – dodaje ekspert z Commplace.
#2: Poświęć więcej czasu na onboarding
Jeśli zatrudniasz wielu pracowników, warto rozważyć zwrócenie większej uwagi na to, w jaki sposób zostają przeszkoleni. Jednym z najczęstszych błędów jest rzucanie sezonowych pracowników na głęboko wodę przy minimalnym szkoleniu lub wdrażaniu. Postrzeganie ich jako „sposobu na wypełnienie harmonogramu”, a nie jako przedstawicieli firmy do obsługi klientów. To odbije się nie tylko negatywnie na wynikach finansowych pod koniec sezonu, ale także na podejściu obsługi do pracy, komforcie pracy, czy poziomowi stresu. Te czynniki z kolei mogą wpłynąć na opinie, jakie krążą o Twojej marce jako o pracodawcy.
#3: Nastawienie przede wszystkim
Większość prac sezonowych wymaga bycia elastycznym i szybkiej obsługi, a nie na wykorzystywaniu skomplikowanego zestawu umiejętności. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo obsługi klienta i daj szansę osobom po prostu chętnym do pracy (zaznacz to w ogłoszeniu o pracę).
#4: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy.
Czy pracownicy na pewno chcą u Ciebie pracować? Sprawdź, jakie opinie można znaleźć na Twój temat w internecie.
• Jakie działania prowadzą Twoi konkurenci?
• Jakie komunikaty wysyłasz poprzez obecność w sieci do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłasz?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
• Co o firmie mówią inni – pracownicy?
Jak pokazują statystyki aż 63% kandydatów szuka informacji o firmie w serwisach internetowych z opiniami o pracodawcach. Dla 51% badanych to znajomi stanowią źródło informacji, a prawie 50% przeszukuje fora dyskusyjne.[2]
-Jeśli działalność Twojej firmy stale lub czasowo opiera się na pracownikach sezonowych, ważne jest, aby pozyskiwać i zatrudniać osoby, które reprezentują to, co najlepsze w Twojej firmie i sprawią, że klienci powrócą do Ciebie w przyszłym roku. – komentuje przedstawiciel Dworu Korona Karkonoszy.
Przyciągnięcie ich to jednak wyzwanie. Powyższe 4 podpunkty to sprytna podpowiedź, o której możesz zacząć.
[1] Źródło: Dane przekazane redakcji Bankier.pl przez grupę OLX
[2] Źródło: Badania przeprowadzone przez portal GoldenLine, 2017 r.

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.