Produkty luksusowe chronią przed inflacją?
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja przekroczyła już 8%. To realny problem, z którym Polacy będą musieli zmierzyć się w najbliższym czasie. Jak więc skutecznie ochronić swój kapitał? I dlaczego, aby to zrobić, warto inwestować w produkty luksusowe?
Inflacja dotyka wszystkich – od zamożnych, przez klasę średnią, po najbiedniejszych. Na przestrzeni ostatnich miesięcy podrożało wiele towarów, a stopy procentowe kredytów hipotecznych mocno poszybowały w górę. Tak dużego kryzysu nie było od 21 lat. Co więcej, inflacja cięgle rośnie, a ekonomiści przewidują, że będziemy musieli się z nią mierzyć przynajmniej przez najbliższe dwa lata. Ochrona kapitału i ulokowanie swoich pieniędzy w dobrach, których wartość nie spada, jest kluczowym krokiem, aby w tym czasie nie stracić. Co możemy zrobić?
Jak zabezpieczyć oszczędności?
Inflacja to spadek wartości pieniądza, co oznacza, że przechowywanie oszczędności na koncie bankowym nie stanowi żadnego źródła ochrony. Możliwości mamy kilka i wiele zależy od kapitału, jakim dysponujemy. Nie bez znaczenia jest też nasza wiedza. Trudno zacząć inwestować w akcje, jeśli nie mamy pojęcia, jak działa rynek. Jednym z łatwiejszych, a zarazem bezpieczniejszych sposobów na ochronę kapitału, jest inwestycja w nieruchomości. - Dobra luksusowe od zawsze były skutecznym sposobem na ochronę kapitału w czasach kryzysu, a inwestycja w nieruchomości jest na pewno jednym z tych bezpieczniejszych. – podpowiada Ewa Ryfa z Aura Development. - Kupując apartament w samym centrum Łodzi, który został zbudowany z myślą o ekonomii, funkcjonalności i estetyce, znacznie zwiększamy swoje szanse na bezpieczne przejście przez kryzys. - dodaje Ewa Ryfa z Aura Development. Na zakup nieruchomości nie każdy może sobie pozwolić - to oczywista kwestia. Niemniej możliwości inwestycyjnych jest więcej.
Zainwestuj w złoto
Inwestycja w złoto jest uważana przez wielu inwestorów za jeden z najlepszych sposobów, by zabezpieczyć się przed inflacją. Takie rozwiązanie daje poczucie stabilności - cena kruszcu nie waha się nawet w czasie kryzysu, a do tego jest to dobro, którego nie możemy w żaden sposób wyprodukować. Złoto można kupić w formie biżuterii albo na uncje. Każdy z tych sposobów lokowania majątku będzie równie skuteczny.
Samochody i kolekcjonerstwo
Samochody, które już dzisiaj znajdują się na liście pojazdów kolekcjonerskich, to równie dobra metoda ochrony kapitału. Od złota o tyle lepsza, że z czasem tylko zyskają na wartości. Modele zachowane w dobrym stanie, z niewielkim przebiegiem, z oryginalnymi częściami i fabrycznym wyposażeniem, po latach mogą być wyceniane na miliony. Podobnie jest z wszystkimi przedmiotami, które mają wartość kolekcjonerską. Monety, książki, a nawet składane modele samolotów, z czasem tylko zyskują na wartości.
Nieruchomości
Wróćmy do wspominanych już nieruchomości, które w czasie galopującej inflacji będą doskonałym zabezpieczeniem kapitału. Na przestrzeni ostatnich 15 lat ceny nieruchomości rosły w zawrotnym tempie, a przeciętnej wielkości mieszkanie w dobrej lokalizacji zdrożało ponad dwukrotnie. W niektórych miastach, zwłaszcza w odniesieniu do dużych aglomeracji, przyrost wynosił nawet 10% w skali roku.
Nasze luksusowe apartamenty w Łodzi cieszą się dużą popularnością wśród doświadczonych inwestorów. Wynika to po części z samej lokalizacji – wszystko jest w zasięgu pieszym. Na korzyść takich nieruchomości działa również podwyższony standard, tarasy i piękny widok na centrum. Biorąc pod uwagę rosnące ceny nieruchomości, to jeden z najpewniejszych sposobów na ochronę kapitału, który jednocześnie pozwoli generować zyski. – wylicza ekspert z Aura Development – główny wykonawca New Iron w Łodzi.
Pamiętaj o dywersyfikacji
Nie ma skuteczniejszej ochrony przed skutkami inflacji niż dywersyfikacja. Nie warto ograniczać się do jednego instrumentu finansowego. Zdecydowanie lepszym sposobem jest podział oszczędności pomiędzy kilka z nich, tworząc zdywersyfikowany portfel inwestycyjny.
Ulokujmy swoje pieniądze w tych sektorach, w których czujemy się dobrze i mamy odpowiednią wiedzę o rynku i mechanizmach, jakie na nim zachodzą. Dzięki temu nie tylko ograniczamy ryzyko poniesienia straty, ale też zwiększamy szansę na osiągnięcie zysku.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.