Roboty mobilne w sprawnie działającym systemie AGV/AMR – jak je wybrać?
Zautomatyzowane systemy transportu wewnętrznego to duże przedsięwzięcie. Aby okazało się udane, potrzebna jest dokładna analiza i zaplanowanie jego poszczególnych elementów. Podpowiadamy od czego zacząć, aby stworzyć sprawnie działający system AGV/AMR.
Warunki pracy robota
Zanim zaczniemy przeglądać modele robotów mobilnych, trzeba uważnie przeanalizować infrastrukturę posiadanej hali produkcyjnej czy magazynowej. To ona bowiem narzuca nam wymagania co do wielkości urządzenia, jego możliwości jazdy czy dodatkowych funkcji. Należy wziąć pod uwagę również to, czy robot będzie poruszał się po tej samej drodze komunikacyjnej, co pracownicy, gdyż wówczas potrzebujemy modelu, który będzie zapewniał odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
„Wybieranie robotów mobilnych spośród gotowych urządzeń z półki oprócz tego, że jest czasochłonne, to nie zawsze okazuje się trafne. Wszystko przez to, że każda hala produkcyjna czy magazynowa jest inna, a robot powinien odpowiadać jej potrzebom. Standardowe roboty nie dadzą sobie rady zwłaszcza w starym budownictwie, gdzie często mamy do czynienia z przepełnieniem hali różnego rodzaju urządzeniami, a do tego czasem dochodzą specyficzne warunki pracy, np. w niskiej temperaturze albo przy silnym zapyleniu. Rozwiązania customowe, czyli „szyte na potrzeby klienta” są wtedy koniecznością, aby robot nie tylko miał odpowiednią wielkość i kształt, ale
też sprawdzał się pod kątem odporności na te warunki środowiskowe, odpowiedniej wydajności energetycznej, mobilności ruchowej czy możliwości omijania przeszkód” – tłumaczy Olaf Dudek, Manager Działu Badań i Rozwoju Robotyki Mobilnej w firmie Etisoft Smart Solutions.
Wymagania ładunku
Infrastruktura zakładu to jedno, ale równie ważne w doborze odpowiedniego modelu robota mobilnego są wymagania dotyczące ładunków, które mają być nim transportowane. Nie każdy robot będzie bowiem w stanie przewozić takie same rozmiary palet. Każdy będzie również przygotowany na inną maksymalną masę ładunku. Kryje się za tym oczywiście aspekt bezpieczeństwa człowieka w otoczeniu robotów transportowych.
Istotny jest także sam rodzaj ładunków. Pod tym względem wyróżnia się kilka typów robotów mobilnych, np. roboty autonomiczne do transportowania regałów z pojemnikami, roboty ciągnikowe do ciągnięcia wagoników i koszy na kółkach czy roboty służące do przewożenia ładunków umieszczonych na paletach.
Nie tylko robot
Robot mobilny to tylko jedna niewielka część całego systemu transportu wewnątrzzakładowego. Urządzenia RFID, czytniki kodów, automatyczne windy palet, doki napędowe, IntraFleet to przykładowe systemy i rozwiązania IT, które muszą współpracować z robotem mobilnym, aby cały transport przebiegał sprawnie i efektywnie. Wybór odpowiedniego modelu robota nie obejdzie się zatem bez sprawdzenia, czy ma on zdolność do integracji z pozostałymi elementami systemu transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. W wielu przypadkach konieczna może okazać się wymiana tych elementów lub dokupienie dodatkowych.
„W Etisoft Smart Solutions nie zostawiamy klienta z problematycznym wyborem robota mobilnego ani zaprojektowaniem całego systemu. Zawsze zaczynamy od dokładnej analizy przedwdrożeniowej. Klient nie ponosi za nią żadnych opłat, a może dowiedzieć się jaki typ i liczba robotów byłaby potrzebna w jego obiekcie oraz z jakim wiąże się to kosztem. Na podstawie symulacji w oprogramowaniu Flexsim wyliczamy także jak bardzo ma szanse poprawić się dzięki temu efektywność procesów i ile można na tym zaoszczędzić” – mówi Wojciech Klein z Etisoft Smart Solutions. Mając tak precyzyjne dane, z pewnością łatwiej jest podjąć decyzję o zakupie robota, dostosowanego do konkretnych potrzeb.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.