Roboty w walce z koronawirusem stają na pierwszej linii frontu
Mogą mierzyć temperaturę, dezynfekować, dostarczać żywność i leki. W czasie pandemii koronawirusa zadaniem robotów jest zastąpienie ludzi w pracach, które niosą za sobą największe ryzyko zakażenia. Zdaniem ekspertów automatyzacja wielu dziedzin codziennego życia nie zakończy się wraz z ustąpieniem światowego kryzysu zdrowotnego. Wręcz przeciwnie.
Raport globalnych konsultantów McKinsey z 2017 r. przewidywał, że jedna trzecia pracowników w USA zostanie zastąpiona automatyzacją i robotami do 2030 r. Jednak już wiadomo, że ostatnie wydarzenia radykalnie zmieniły te rokowania, a firmy technologiczne pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które z powodzeniem będą mogły towarzyszyć nam w codziennym życiu. Teraz jednak uwaga konstruktorów skupia się nad takimi urządzeniami, które sprawdzają się w miejscach, gdzie występuje szczególne niebezpieczeństwo zakażenia koronawirusem.
Zapotrzebowanie na mobilne roboty
Duże i małe firmy rozszerzają sposób korzystania z robotów w celu zwiększenia dystansu społecznego i zmniejszenia liczby pracowników, którzy muszą fizycznie przyjść do pracy.
– To jedyne bezpieczne rozwiązanie, które powinno mieć zastosowanie we wszystkich miejscach, gdzie występują skupiska ludzi. Co ważne, roboty pomagają chronić osoby przebywające na kwarantannie. W bezpieczny sposób dostarczą posiłki, leki i inne niezbędne środki – mówi Marek Nowakowski, dyrektor do spraw technicznych w Stekop S.A. – firmie, która właśnie stworzyła prototyp takiego mobilnego urządzenia. – Robot powstał na zlecenie z rynku azjatyckiego, ale oczywiście na stałe będzie on dostępny w naszej ofercie.
Jak to działa?
Dziś nie ma już wątpliwości, że roboty odegrają istotną rolę w walce z koronawirusem. Pandemia nie skończy się szybko. Będzie to proces trwający przez kolejne miesiące czy nawet lata.
Roboty, które są projektowane i tworzone w białostockim Stekopie, z powodzeniem sprawdzą się w szpitalach, galeriach handlowych, urzędach, obiektach sportowych, a także na lotniskach, dworcach kolejowych i autobusowych – czyli wszędzie tam, gdzie występują większe lub mniejsze skupiska ludzi.
– Nasze urządzenie jest w stanie zeskanować twarz i zgrać wszystkie dane. Zapisujemy obraz i wynik pomiaru temperatury lub braku maseczki. To w efekcie daje możliwość przypisania kolejnego pomiaru do tej samej osoby. Pomiar temperatury ciała jest automatycznie pobierany i wysyłany do określonej bazy. Jest to bardzo ważne, ponieważ gorączka to niezwykle częsty objaw COVID-19. Zautomatyzowane systemy kamer, stosowane w połączeniu z czujnikami termicznymi i algorytmami widzenia w robotach autonomicznych lub zdalnie sterowanych, mogą być wykorzystywane do monitorowania temperatur pacjentów w szpitalach, miejscach publicznych czy przy wejściach do obiektów użyteczności publicznej – mówi Marek Nowakowski.
Co więcej urządzenia, które powstają w firmie Stekop, mogą służyć także do wszelkich procesów dezynfekcyjnych.
– Można powiedzieć, że to automatyczny środek do dezynfekcji rąk, ale system sterylizacji może dezynfekować ludzi, na przykład personel medyczny. Roboty poruszają się zdalnie bez udziału człowieka – dodaje przedstawiciel Stekopu.
W niektórych przypadkach z pomocą robota możliwa będzie również wizyta u lekarza. Urządzenie może być wykorzystane do przeprowadzenia wywiadu medycznego i wykonania podstawowych badań.
Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda zakładają, że COVID – 19 będzie towarzyszył ludzkości nieprzerwanie nawet do 2025 roku, czyli do momentu wynalezienia szczepionki i wprowadzenia skutecznego leczenia. Dlatego należy uzmysłowić sobie, że aby wygrać nierówną walkę z wirusem, niezbędne będzie utrzymanie społecznego dystansu, a także identyfikacja osób zakażonych. O ile zachowanie bezpiecznych odległości zależy tylko i wyłącznie od ludzkiej świadomości i dyscypliny, o tyle w przypadku szybkiego i skutecznego diagnozowania niezbędna będzie technika, dlatego roboty do pomiaru temperatury i dezynfekcji mają szansę na stałe wpisać się w przestrzeń publiczną.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.