Komunikaty PR

Savoir-vivre wręczania prezentów biznesowych

2022-07-12  |  12:00
Biuro prasowe

Tradycja wzajemnego obdarowywania się prezentami jest niezwykle długa i sięga jeszcze czasów starożytnych, kiedy to handel polegał na wymianie dóbr. Wraz z biegiem czasu zwyczaj ten zyskiwał coraz większe znaczenie kulturowe. Już starożytni Rzymianie podczas Saturnaliów wręczali sobie drobne podarki na znak wzajemnego szacunku. W tej praktyce możemy dziś doszukiwać się początków tradycji związanej z obdarowywaniem prezentami przy okazji świąt i ważnych wydarzeń. 

Dziś upominki pełnią istotną rolę w relacjach międzyludzkich – są wyrazem troski, sympatii, uznania, pomagają utrzymywać dobre stosunki i wzmacniają więzi. Tyczy się to nie tylko kontaktów prywatnych, ale także tych biznesowych. Trudno wyobrazić sobie udany proces negocjacji, wygrany przetarg, awans zawodowy czy sukces wspólnego projektu bez tak atrakcyjnego elementu. Sztuka umiejętnego doboru podarunku biznesowego wiąże się jednak ze znajomością kilku zasad, których wymaga od nas etykieta. Warto się z nimi zapoznać, by nie popełnić błędów mogących mieć negatywny wpływ na nasze relacje zawodowe. 

Prezentowa etykieta w biznesie

Po pierwsze, upominek powinien być dopasowany do okazji oraz rodzaju relacji, jaka łączy nas z osobą obdarowaną. Prezenty związane z życiem zawodowym wręczamy zazwyczaj na płaszczyźnie wewnątrzfirmowej lub międzykorporacyjnej, co wiąże się także z odmiennymi podejściami do wręczania upominków. Prezent z okazji urodzin kolegi z pracy może mieć bardziej osobisty charakter, nawiązujący do jego upodobań i zainteresowań. Z kolei upominek wręczany kontrahentowi po zwieńczonej sukcesem transakcji powinien być raczej niezobowiązujący.

W środowisku biznesowym, szczególnie w relacjach z partnerami zewnętrznymi, nietrafione są prezenty zbyt osobiste. Przyczyniają się one do zacierania granic, które w kontaktach służbowych są absolutnie niezbędne – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia specjalizującej się w produkcji zestawów prezentowych premium.

Skoro drogi prezent okazuje się fatalnym wyborem, jak zatem określić jego optymalny koszt? Jednym z wyznaczników może okazać się wartość danej współpracy – zrealizowanej transakcji czy podpisanej umowy. Kontrahenta, z którym podpisaliśmy umowę o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych, obdarujemy prezentem o wyższej wartości niż tego, który zdecydował się na zakup towaru w granicach kilkuset złotych.

Zastanawiając się nad wartością prezentu, warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością i unikalnością. Dziś zwracamy na nią uwagę zarówno w kontekście samego upominku, jak i detali, takich jak opakowanie czy dołączony liścik z życzeniami. Jednym z naszych reprezentacyjnych koszy, które świetnie sprawdzają się w roli upominku biznesowego, jest Skrzynia Karmelowa. W jej środku znajdują się m.in. hiszpańskie karmelki, krówki, czekolada z likierem Bailey’s, angielska czarna herbata, bakalie czy czekoladowe praliny. Wszystko zamknięte w czarnym, gustownym kufrze ze złotymi zdobieniami. Elegancki wygląd i wysokiej jakości, oryginalne smakołyki sprawiają, że zdaje on egzamin podczas wielu sytuacji biznesowych – dodaje Anna Garmada. 

Zasady savoir-vivre w relacjach biznesowych wskazują również, że istotny jest czas wręczania upominku. Nie powinno się go wręczać przed lub w trakcie trwających negocjacji czy ustalania warunków współpracy. Takie działanie, bez względu na wartość prezentu, może zostać uznane za chęć wywarcia presji na kontrahencie lub nawet uznane za formę łapówki. Należy poczekać do finalizacji przedsięwzięcia, aby gest ten rzeczywiście został odebrany jako wyraz naszej wdzięczności. 

Kiedy warto wręczać prezenty? 

Okazje do przygotowania prezentu biznesowego nie ograniczają się jedynie do przełomowych momentów w relacji z klientem czy współpracownikiem. Niezwykle ważne w utrzymaniu relacji są także upominki okolicznościowe. Wiele firm w okolicach świąt decyduje się na przesłanie kartki z życzeniami do swoich partnerów. Taki gest, choć drobny, świadczy o naszym podejściu do danej relacji. 

W ciągu roku okazji do obdarowywania partnerów, kontrahentów czy współpracowników jest naprawdę wiele, wśród nich: projekty zakończone sukcesami, launche nowych produktów, owocne konferencje i spotkania, wygrane konkursy, awanse czy jubileusze firmowe. Docenianie sukcesów swoich pracowników wyzwala energię, pobudza entuzjazm, a to pozytywnie wpływa na cały zespół. Obserwuję, że coraz więcej pracodawców jest tego świadomych. Dodatkowo niezmiennie dużą popularnością cieszą się prezenty wręczane z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Nowego Roku czy Wielkanocy – dodaje Anna Garmada. 

Planując upominki biznesowe związane ze świętami, warto wykazać się odrobiną kreatywności. Powtarzające się co roku prezenty w takiej samej formie mogą być negatywnie odebrane przez partnerów czy klientów. Wiele firm, ze względu na brak czasu, nie ma możliwości samodzielnego skomponowania zestawów prezentowych. W takim wypadku warto zwrócić się do ekspertów, takich jak marka Nobilia, która specjalizuje się w komponowaniu koszy prezentowych premium. 

Od wielu lat pomagamy naszym Klientom tworzyć wyjątkowe prezenty na różne okazje. Nasze zestawy prezentowe wypełnione są wyłącznie najwyższej jakości specjałami, których nie sposób znaleźć na półkach sklepowych. To jest nasz zasadniczy wyróżnik w branży. Są to zarówno aromatyczne słodkości, wytrawne specjały, jak i ekskluzywny alkohol. Portfolio Nobilii liczy aż 200 propozycji, które co roku zmieniamy, ponieważ chcemy nieustannie zaskakiwać naszych stałych Klientów. Zgodnie z ruchem proekologicznym i filozofią less waste dbamy również o to, by sam kosz mógł być wielokrotnie wykorzystany. Stosujemy eleganckie pudełka, ozdobne puszki czy eleganckie kufry, które doskonale sprawdzają się do przechowywania drobiazgów – mówi Anna Garmada. 

 

Dziś okazji do wręczania prezentów nie brakuje. Drobny gest i kilka miłych słów może skutecznie ocieplić relację nawet z najbardziej wymagającym partnerem zawodowym. Warto jednak kierować się zasadami etykiety, by umiejętnie budować relacje biznesowe, a także pozytywny wizerunek firmy w oczach jej interesariuszy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.