Komunikaty PR

Savoir-vivre wręczania prezentów biznesowych

2022-07-12  |  12:00
Biuro prasowe

Tradycja wzajemnego obdarowywania się prezentami jest niezwykle długa i sięga jeszcze czasów starożytnych, kiedy to handel polegał na wymianie dóbr. Wraz z biegiem czasu zwyczaj ten zyskiwał coraz większe znaczenie kulturowe. Już starożytni Rzymianie podczas Saturnaliów wręczali sobie drobne podarki na znak wzajemnego szacunku. W tej praktyce możemy dziś doszukiwać się początków tradycji związanej z obdarowywaniem prezentami przy okazji świąt i ważnych wydarzeń. 

Dziś upominki pełnią istotną rolę w relacjach międzyludzkich – są wyrazem troski, sympatii, uznania, pomagają utrzymywać dobre stosunki i wzmacniają więzi. Tyczy się to nie tylko kontaktów prywatnych, ale także tych biznesowych. Trudno wyobrazić sobie udany proces negocjacji, wygrany przetarg, awans zawodowy czy sukces wspólnego projektu bez tak atrakcyjnego elementu. Sztuka umiejętnego doboru podarunku biznesowego wiąże się jednak ze znajomością kilku zasad, których wymaga od nas etykieta. Warto się z nimi zapoznać, by nie popełnić błędów mogących mieć negatywny wpływ na nasze relacje zawodowe. 

Prezentowa etykieta w biznesie

Po pierwsze, upominek powinien być dopasowany do okazji oraz rodzaju relacji, jaka łączy nas z osobą obdarowaną. Prezenty związane z życiem zawodowym wręczamy zazwyczaj na płaszczyźnie wewnątrzfirmowej lub międzykorporacyjnej, co wiąże się także z odmiennymi podejściami do wręczania upominków. Prezent z okazji urodzin kolegi z pracy może mieć bardziej osobisty charakter, nawiązujący do jego upodobań i zainteresowań. Z kolei upominek wręczany kontrahentowi po zwieńczonej sukcesem transakcji powinien być raczej niezobowiązujący.

W środowisku biznesowym, szczególnie w relacjach z partnerami zewnętrznymi, nietrafione są prezenty zbyt osobiste. Przyczyniają się one do zacierania granic, które w kontaktach służbowych są absolutnie niezbędne – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia specjalizującej się w produkcji zestawów prezentowych premium.

Skoro drogi prezent okazuje się fatalnym wyborem, jak zatem określić jego optymalny koszt? Jednym z wyznaczników może okazać się wartość danej współpracy – zrealizowanej transakcji czy podpisanej umowy. Kontrahenta, z którym podpisaliśmy umowę o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych, obdarujemy prezentem o wyższej wartości niż tego, który zdecydował się na zakup towaru w granicach kilkuset złotych.

Zastanawiając się nad wartością prezentu, warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością i unikalnością. Dziś zwracamy na nią uwagę zarówno w kontekście samego upominku, jak i detali, takich jak opakowanie czy dołączony liścik z życzeniami. Jednym z naszych reprezentacyjnych koszy, które świetnie sprawdzają się w roli upominku biznesowego, jest Skrzynia Karmelowa. W jej środku znajdują się m.in. hiszpańskie karmelki, krówki, czekolada z likierem Bailey’s, angielska czarna herbata, bakalie czy czekoladowe praliny. Wszystko zamknięte w czarnym, gustownym kufrze ze złotymi zdobieniami. Elegancki wygląd i wysokiej jakości, oryginalne smakołyki sprawiają, że zdaje on egzamin podczas wielu sytuacji biznesowych – dodaje Anna Garmada. 

Zasady savoir-vivre w relacjach biznesowych wskazują również, że istotny jest czas wręczania upominku. Nie powinno się go wręczać przed lub w trakcie trwających negocjacji czy ustalania warunków współpracy. Takie działanie, bez względu na wartość prezentu, może zostać uznane za chęć wywarcia presji na kontrahencie lub nawet uznane za formę łapówki. Należy poczekać do finalizacji przedsięwzięcia, aby gest ten rzeczywiście został odebrany jako wyraz naszej wdzięczności. 

Kiedy warto wręczać prezenty? 

Okazje do przygotowania prezentu biznesowego nie ograniczają się jedynie do przełomowych momentów w relacji z klientem czy współpracownikiem. Niezwykle ważne w utrzymaniu relacji są także upominki okolicznościowe. Wiele firm w okolicach świąt decyduje się na przesłanie kartki z życzeniami do swoich partnerów. Taki gest, choć drobny, świadczy o naszym podejściu do danej relacji. 

W ciągu roku okazji do obdarowywania partnerów, kontrahentów czy współpracowników jest naprawdę wiele, wśród nich: projekty zakończone sukcesami, launche nowych produktów, owocne konferencje i spotkania, wygrane konkursy, awanse czy jubileusze firmowe. Docenianie sukcesów swoich pracowników wyzwala energię, pobudza entuzjazm, a to pozytywnie wpływa na cały zespół. Obserwuję, że coraz więcej pracodawców jest tego świadomych. Dodatkowo niezmiennie dużą popularnością cieszą się prezenty wręczane z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Nowego Roku czy Wielkanocy – dodaje Anna Garmada. 

Planując upominki biznesowe związane ze świętami, warto wykazać się odrobiną kreatywności. Powtarzające się co roku prezenty w takiej samej formie mogą być negatywnie odebrane przez partnerów czy klientów. Wiele firm, ze względu na brak czasu, nie ma możliwości samodzielnego skomponowania zestawów prezentowych. W takim wypadku warto zwrócić się do ekspertów, takich jak marka Nobilia, która specjalizuje się w komponowaniu koszy prezentowych premium. 

Od wielu lat pomagamy naszym Klientom tworzyć wyjątkowe prezenty na różne okazje. Nasze zestawy prezentowe wypełnione są wyłącznie najwyższej jakości specjałami, których nie sposób znaleźć na półkach sklepowych. To jest nasz zasadniczy wyróżnik w branży. Są to zarówno aromatyczne słodkości, wytrawne specjały, jak i ekskluzywny alkohol. Portfolio Nobilii liczy aż 200 propozycji, które co roku zmieniamy, ponieważ chcemy nieustannie zaskakiwać naszych stałych Klientów. Zgodnie z ruchem proekologicznym i filozofią less waste dbamy również o to, by sam kosz mógł być wielokrotnie wykorzystany. Stosujemy eleganckie pudełka, ozdobne puszki czy eleganckie kufry, które doskonale sprawdzają się do przechowywania drobiazgów – mówi Anna Garmada. 

 

Dziś okazji do wręczania prezentów nie brakuje. Drobny gest i kilka miłych słów może skutecznie ocieplić relację nawet z najbardziej wymagającym partnerem zawodowym. Warto jednak kierować się zasadami etykiety, by umiejętnie budować relacje biznesowe, a także pozytywny wizerunek firmy w oczach jej interesariuszy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie Biuro prasowe
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

Polityka

M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.