Komunikaty PR

Skuteczny lider: co zrobić, gdy pracownicy odczuwają jesienny spadek motywacji?

2022-11-22  |  01:00
Biuro prasowe

Jesienią wiele osób odczuwa przemęczenie i brak chęci do pracy. Spada motywacja do wykonywania obowiązków, brakuje chęci do spotykania z innymi ludźmi, natomiast wzrasta potrzeba odpoczynku. To szczególny czas dla liderów w danej organizacji, by wykazali się umiejętnościami dbania o pracowników i znaleźli sposób na zwiększenie ich motywacji. Tym bardziej, że wg Instytutu Gallupa tylko 17 proc. zatrudnionych wykazuje prawdziwe zaangażowanie w swoje obowiązki zawodowe. Jak poprawić motywację pracowników? Szczególnie w tak trudnym, jesiennym okresie?

To, że 17 proc. pracowników wykazuje niskie zaangażowanie w swoje obowiązki, niepokoi polskich pracodawców. Zwłaszcza, że coraz częściej na rynku słychać o trendzie „quiet quitting”. Ciche odchodzenie, bo tak nazywane jest to zjawisko, polega na rezygnacji z przekonania, iż praca powinna stanowić ważny element naszego życia. Osoby, które kultywują quiet quitting, wykazują mniejsze zaangażowanie w obowiązki zawodowe – robią absolutne minimum, którego wymaga pracodawca, bez wychodzenia z dodatkowymi inicjatywami.

Jak zmotywować pracowników?

Jednym z najpopularniejszych motywatorów dla pracowników są… pieniądze. Ale czy premie okresowe poprawią nastrój zatrudnionych i zmotywują ich do działania? Dodatkowe bonusy pieniężne są niezbędne, jednak działają krótkoterminowo. Co zatem tak naprawdę motywuje pracowników?

 – Prawdziwa motywacja bierze się z warunków pracy i stosunku kadry zarządzającej do każdego pracownika – wyjaśnia ekspert od komunikacji, Sebastian Kopiej, CEO agencji PR Commplace. – Rolą dobrego menadżera jest wprowadzanie do zespołu pozytywnej energii i motywowanie do działania. Lider powinien ufać pracownikom. Dawać im jasno sprecyzowane zadania i sprawdzać, jak sobie z nimi radzą. Na pewno demotywująca jest ciągła kontrola. Dajmy zatem pracownikom wolną rękę i sprawdzajmy efekty.

Zaufanie to jeden z motywatorów do pracy. Jasno określone zadania zwiększają także efektywność osób zatrudnionych.

Metody na jesienną chandrę

Wiele osób boryka się z jesienną chandrą. Zdaniem eksperta kluczowe jest pobudzenie pracowników do działania. Świetnie sprawdzi się w takim przypadku wyjazd firmowy.

 – Gdy za oknem plucha warto pomyśleć o wyjeździe integracyjnym. Dlaczego? Jesienią każdy z nas czuje się nieco gorzej. Zorganizowanie ciekawego wyjazdu da nową energię dla całego zespołu i wprowadzi atmosferę oczekiwania. A jaki kierunek wybrać? Świetnie sprawdzą się polskie góry, które wyglądają atrakcyjnie jesienią. Dają wiele możliwości: od korzystania z term, spacerów górskimi ścieżkami, aż po organizację ogniska. Ciekawy wyjazd integracyjny będzie motorem napędowym dla pracowników – zauważa ekspert z Commplace.

Jak jeszcze dobry lider powinien walczyć z jesienną chandrą pracowników? Pierwszym krokiem jest stworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. Podczas wyjazdu integracyjnego można także zadbać o team building. Ten świetnie sprawdzi się, szczególnie gdy na pokładzie są nowe osoby.

PwC przeprowadziło badanie na grupie prawie 200 właścicieli firmy, prezesów i przedstawicieli wysokiego szczebla. Wynika z niego, iż współczesny lider powinien być otwarty – zatem jeśli widzisz spadek motywacji u swoich pracowników warto pytać, jak można im pomóc. Być może dwa dni home office poprawią sytuacją lub przedłużony weekend. A jakie cechy powinien mieć dobry menadżer wg raportu PwC? To przede wszystkim umiejętność planowania (63 proc.), motywowanie pracowników (54 proc.), a także odwaga w podejmowaniu decyzji.

Mając na uwadze te cechy, a także dobre praktyki wynikające z doświadczenia, zadaniem lidera jest motywowanie pracowników, szczególnie w tak trudnych okresach, jak jesień czy zima. Gdy lider zauważa spadek motywacji, powinien podjąć natychmiastowe kroki. Brak zainteresowania ze strony menadżera może poskutkować nie tylko spadkiem aktywności pracowników, ale także chęcią zmiany pracodawcy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe
Firma Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
2024-06-28 | 01:00

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.