Komunikaty PR

Skuteczny lider: co zrobić, gdy pracownicy odczuwają jesienny spadek motywacji?

2022-11-22  |  01:00
Biuro prasowe

Jesienią wiele osób odczuwa przemęczenie i brak chęci do pracy. Spada motywacja do wykonywania obowiązków, brakuje chęci do spotykania z innymi ludźmi, natomiast wzrasta potrzeba odpoczynku. To szczególny czas dla liderów w danej organizacji, by wykazali się umiejętnościami dbania o pracowników i znaleźli sposób na zwiększenie ich motywacji. Tym bardziej, że wg Instytutu Gallupa tylko 17 proc. zatrudnionych wykazuje prawdziwe zaangażowanie w swoje obowiązki zawodowe. Jak poprawić motywację pracowników? Szczególnie w tak trudnym, jesiennym okresie?

To, że 17 proc. pracowników wykazuje niskie zaangażowanie w swoje obowiązki, niepokoi polskich pracodawców. Zwłaszcza, że coraz częściej na rynku słychać o trendzie „quiet quitting”. Ciche odchodzenie, bo tak nazywane jest to zjawisko, polega na rezygnacji z przekonania, iż praca powinna stanowić ważny element naszego życia. Osoby, które kultywują quiet quitting, wykazują mniejsze zaangażowanie w obowiązki zawodowe – robią absolutne minimum, którego wymaga pracodawca, bez wychodzenia z dodatkowymi inicjatywami.

Jak zmotywować pracowników?

Jednym z najpopularniejszych motywatorów dla pracowników są… pieniądze. Ale czy premie okresowe poprawią nastrój zatrudnionych i zmotywują ich do działania? Dodatkowe bonusy pieniężne są niezbędne, jednak działają krótkoterminowo. Co zatem tak naprawdę motywuje pracowników?

 – Prawdziwa motywacja bierze się z warunków pracy i stosunku kadry zarządzającej do każdego pracownika – wyjaśnia ekspert od komunikacji, Sebastian Kopiej, CEO agencji PR Commplace. – Rolą dobrego menadżera jest wprowadzanie do zespołu pozytywnej energii i motywowanie do działania. Lider powinien ufać pracownikom. Dawać im jasno sprecyzowane zadania i sprawdzać, jak sobie z nimi radzą. Na pewno demotywująca jest ciągła kontrola. Dajmy zatem pracownikom wolną rękę i sprawdzajmy efekty.

Zaufanie to jeden z motywatorów do pracy. Jasno określone zadania zwiększają także efektywność osób zatrudnionych.

Metody na jesienną chandrę

Wiele osób boryka się z jesienną chandrą. Zdaniem eksperta kluczowe jest pobudzenie pracowników do działania. Świetnie sprawdzi się w takim przypadku wyjazd firmowy.

 – Gdy za oknem plucha warto pomyśleć o wyjeździe integracyjnym. Dlaczego? Jesienią każdy z nas czuje się nieco gorzej. Zorganizowanie ciekawego wyjazdu da nową energię dla całego zespołu i wprowadzi atmosferę oczekiwania. A jaki kierunek wybrać? Świetnie sprawdzą się polskie góry, które wyglądają atrakcyjnie jesienią. Dają wiele możliwości: od korzystania z term, spacerów górskimi ścieżkami, aż po organizację ogniska. Ciekawy wyjazd integracyjny będzie motorem napędowym dla pracowników – zauważa ekspert z Commplace.

Jak jeszcze dobry lider powinien walczyć z jesienną chandrą pracowników? Pierwszym krokiem jest stworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. Podczas wyjazdu integracyjnego można także zadbać o team building. Ten świetnie sprawdzi się, szczególnie gdy na pokładzie są nowe osoby.

PwC przeprowadziło badanie na grupie prawie 200 właścicieli firmy, prezesów i przedstawicieli wysokiego szczebla. Wynika z niego, iż współczesny lider powinien być otwarty – zatem jeśli widzisz spadek motywacji u swoich pracowników warto pytać, jak można im pomóc. Być może dwa dni home office poprawią sytuacją lub przedłużony weekend. A jakie cechy powinien mieć dobry menadżer wg raportu PwC? To przede wszystkim umiejętność planowania (63 proc.), motywowanie pracowników (54 proc.), a także odwaga w podejmowaniu decyzji.

Mając na uwadze te cechy, a także dobre praktyki wynikające z doświadczenia, zadaniem lidera jest motywowanie pracowników, szczególnie w tak trudnych okresach, jak jesień czy zima. Gdy lider zauważa spadek motywacji, powinien podjąć natychmiastowe kroki. Brak zainteresowania ze strony menadżera może poskutkować nie tylko spadkiem aktywności pracowników, ale także chęcią zmiany pracodawcy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.