Komunikaty PR

Tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety

2022-06-06  |  11:09
Biuro prasowe

Wraz ze wzrostem wielkości firmy w Polsce spada odsetek kobiet będących ich właścicielkami - w przypadku mikroprzedsiębiorstw jest to 30,5 proc., a w przypadku dużych firm zatrudniających powyżej 250 osób 13,5 proc. Tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety, a w przypadku spółek giełdowych jest to zaledwie 5,7 proc. W dodatku w ostatnich latach te liczby spadają, a ewentualne wzrosty są symboliczne. Według raportu towarzyszącego właśnie rozstrzygniętej XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku głównym powodem, dla którego Polki zakładają firmy, jest dążenie do samodzielności. 

 

Według najnowszych danych z KRS w minionym roku liczba kobiet na stanowiskach prezesek oraz członkiń zarządów w Polsce spada, a pierwsze 5 miesięcy 2022 r. nie przyniosło jak na razie żadnej poprawy, jak wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Na koniec maja 2022 r. odnotowano zaledwie symboliczny wzrost liczby prezesek oraz członkiń zarządów w stosunku do końca grudnia ubiegłego roku - odpowiednio o 0,03 proc. i 0,13 proc. W przypadku spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych odnotowano spadek liczby prezesek o 0,3 proc. oraz niewielki wzrost liczby członkiń zarządów - o 2 proc. Obecnie więc tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety, a członków zarządów 25,5 proc. W przypadku spółek giełdowych te liczby są o wiele niższe - odpowiednio 5,7 proc. oraz 19 proc.  

Najwięcej kobiecych biznesów jest w sektorze mikroprzedsiębiorstw

O kolejny 1 proc. spadła również liczba kobiet będących właścicielkami firm. Obecnie 31,5 proc. zarejestrowanych w Polsce działalności należy do kobiet. Największy ich odsetek odnotowano w województwie śląskim - 35,8 proc. Jeszcze w styczniu 2022 zajmowało ono pod tym względem 10. miejsce, a prowadziło województwo zachodniopomorskie, które obecnie znalazło się na drugim miejscu z 34,8 proc. firm należących do kobiet. Niezmiennie najmniej firm prowadzonych przez kobiety jest zarejestrowanych w województwie podlaskim, a ich odsetek w ciągu minionego półrocza nieznacznie spadł i obecnie wynosi 27,9 proc. 

Największy odsetek firm należących do kobiet - 30,5 proc. - znajdziemy w sektorze mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających do 9 pracowników. Wraz ze wzrostem wielkości firmy ta liczba spada - wśród firm zatrudniających powyżej 250 pracowników jest to już tylko 13,5 proc. Kobiety w Polsce dominują w sektorze usług - głównie w przypadku zakładów fryzjerskich i kosmetycznych - oraz w sektorze pomocy społecznej. 
 

Polskie bizneswoman są zestresowane, ale ambitne i dążą do samodzielności

Według raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką Polki zakładają firmy, co pragną samodzielności. Chętnie się doszkalają i rozwijają - w zeszłym roku aż 67 proc. przeszło właścicielek firm przeszło szkolenia i kursy, a ⅓ rozwinęła swoją działalność online. Jednak w okresie pandemii co 5. przedsiębiorczyni musiała zmienić profil działalności swojej firmy, a zmiany w przepisach podatkowych i prawnych w związku z prowadzeniem firmy zwiększyły poziom ich stresu. Wzorem dla tych, które pod wpływem niekorzystnych warunków zaczynają wątpić we własne siły oraz dla tych, które chciałyby założyć własną działalność, ale brak im wiary we własne możliwości, służą laureatki konkursu Bizneswoman Roku, którego 13. edycja właśnie się zakończyła.

Co roku liczba zgłoszeń i nominacji do udziału w konkursie zwiększa się, ale tegoroczna edycja była absolutnie rekordowa pod względem ich liczby, jakości zgłoszeń oraz prezentowanych projektów - mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku - Jestem tym niezmiernie wzruszona, bo to pokazuje, że nasze działania są potrzebne i mają sens. Przez te 13 lat wiele się zmieniło. W ostatnich trzech latach pojawiły się aż cztery nowe, niezwykle ważne kategorie - Organizacja Przyjazna Rodzicom, Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu, Ograniczanie Śladu Węglowego i, najnowsza, Organizacja Przyjazna Osobom ze Szczególnymi Potrzebami. Bo tylko z troską o nasze otoczenie i na fundamencie równouprawnienia oraz różnorodności możemy budować dobrą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Według raportu Mastercard pozycja Polski w obszarze wsparcia instytucjonalnego i tworzenia przyjaznego środowiska do prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez kobiety spada - w 2019 r. zajmowaliśmy miejsce 20., w 2020 r. – 26., w tym jesteśmy na 36. pozycji. Tym ważniejsze jest wspieranie grup, które i tak są dyskryminowane. Każdy zasługuje na prawo do realizacji własnych ambicji. 

Od początku istnienia konkursu Bizneswoman Roku wręczono już poand 128 stuetek. Nagrodzono przedsiębiorczynie z małych i dużych firm oraz liderki i liderów organizacji, którzy pokazują, że warto realizować marzenia o własnym biznesie i budować firmy nastawione na równość i różnorodność. 

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za okres styczeń-maj 2022 r. Badanie przeprowadzono na koniec maja 2022 r.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.