Udaje się nam zachować balans. Podsumowanie półrocza w firmie alu-frost z branż
Przez pierwsze półrocze 2022 na rynku stali było bardzo gorąco. Brak surowców, ograniczenia w imporcie, ogólna panika spowodowały trudności w dostawach i bardzo wysokie ceny. Firmy działające w branży metalowej przeżywały istne trzęsienie ziemi. Niektórym jednak udało się utrzymać wysokie obroty, a nawet zainwestować w rozwój. O sukcesie mimo wszystko może mówić np.: alu-frost z Sowlan.
Jak tłumaczy Piotr Świrko, właściciel alu-frost był on możliwy dzięki temu, że przedsiębiorstwo stoi aż na trzech nogach.
- Najogólniej zajmujemy się obróbką metali, ale mamy trzy, wyraźnie określone piony działalności. Zaczęliśmy od produkcji stalowych akcesoriów samochodowych, później uruchomiliśmy usługę cięcia laserem, a teraz produkujemy jeszcze akcesoria do domu i ogrodu oraz gadżety ze stali – wymienia Piotr Świrko, prezes alu-frost. – W każdym sektorze monitorujemy sytuację, reagujemy na zmiany rynkowe, aby utrzymać płynność i iść do przodu.
Stalowe nerwy w branży stalowej
Do tej pory najtrudniej było o samą stal. W marcu ceny tego surowca osiągnęły apogeum. Za tonę stali budowlanej płaciło się nawet 9 500 zł, za pręty żebrowane prawie 8 000 zł. Sytuacja jest już ustabilizowana, ale zawirowania w skali światowej musiały się przełożyć na ceny usług we wszystkich zakładach, niezależnie od ich wielkości.
- Nie inaczej było u nas. Informowaliśmy klientów o sytuacji na bieżąco – mówi Piotr Świrko z alu-frost. - Staraliśmy się tak tworzyć zapasy, by te skoki były jak najmniej odczuwalne, ale i pozwoliły nam zachować płynność finansową.
Firma nie narzekała na słabszą koniunkturę, tylko starała się odnaleźć w nowej sytuacji. Aby zwiększyć produktywność zakupiła nowy laser. Obecnie w alu-frost przez 7 dni w tygodniu 24h na dobę pracuje 70% maszyn, przede wszystkim wycinarki do blach płaskich. Przykładowo, jedna z maszyn w pierwszym półroczu 2022 wyrobiła ponad 3200 roboczogodzin.
Akcesoria samochodowe głównie za granicę
Także branża motoryzacyjna boryka się z poważnymi problemami. Najtrudniejszym do rozwiązania jest permanentny brak półprzewodników. Z tego powodu klienci bardzo długo czekają na swoje wymarzone auta i często muszą godzić się na różne kompromisy (np. co do wyposażenia).
- W Polsce jest to jeszcze bardziej odczuwalne niż na zachodzie Europy, ze względu na ogólną sytuację w kraju – wyjaśnia prezes alu-frost. – Cieszymy się, że sprzedaż akcesoriów samochodowych rekompensujemy sprzedażą zagraniczną. Dzięki temu udaje nam się utrzymać balans.
W pierwszym półroczu alu-frost wyprodukowało i sprzedało prawie 8000 nakładek na zderzak i ok. 4500 nakładek progowych. W ofercie ma jeszcze podstopnice i inne akcesoria do samochodów.
Numery na dom hitem alu-frost
Czarnym koniem w tym trudnym czasie okazały się drobne wyroby metalowe do domu i ogrodu. Ewidentnie najlepiej sprzedawały się wycinane laserem numery na dom. Powodzeniem cieszą się głównie te z wykonywanymi na zamówienie grafikami.
- Przez sześć pierwszych miesięcy w świat poszło już 1000 tabliczek adresowych, a zebrane opinie świadczą o zadowoleniu Klientów. Chwalą staranność, estetykę, prostotę i solidność. To bardzo motywuje i pozwala perspektywicznie myśleć o tym produkcie – dodaje Monika Piłasiewicz, kierownik marketingu w alu-frost.

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.