W IKEA równowaga działa! Nie tylko z okazji Dnia Kobiet
IKEA tworzy takie miejsce pracy, w którym wszyscy pracownicy, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, czują się szanowani, doceniani i wspierani. Równowaga praw i obowiązków obu płci powinna być fundamentem każdego społeczeństwa, dlatego firma zachęca do jej promowania nie tylko z okazji Dnia Kobiet.
W IKEA wierzymy, że równowaga w traktowaniu kobiet i mężczyzn przynosi realne korzyści firmie, ale także ogólnie wpływa na społeczeństwo, wywołując pozytywne przemiany. W ramach badania Equal Pay przenalizowano 398 stanowisk dla 4965 osób pracujących w IKEA Retail – zarówno w sklepach, jak i w biurach. Porównane zostały stawki kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach, uwzględniając zarówno poziom kompetencji zawodowych, jak i roczne wyniki pracy.
Z badania wynika, że w roku finansowym 2019 (wrzesień 2018 – sierpień 2019) różnica w płacach kobiet i mężczyzn w IKEA wyniosła jedynie 0,16%. Ta drobna dysproporcja spowodowana jest m.in. dłuższą nieobecnością kobiet w pracy, która zazwyczaj wynika z np. urlopu macierzyńskiego czy rodzicielskiego. Właśnie dlatego IKEA dużą wagę przywiązuje do wspierania osób powracających do pracy po długich nieobecnościach oraz oferuje takie rozwiązania, jak urlop ojcowski.
Jak wynika z ostatniego raportu Gender Pay Gap Eurostatu różnica w płacach kobiet i mężczyzn w Polsce wynosi 7,2% (luka nieskorygowana, dane na 2017 r.), natomiast średnia europejska to aż 16%. Dysproporcja ta wynikać może m.in. ze stereotypów dotyczących płci oraz faktu, że często to właśnie kobiety korzystają z urlopów macierzyńskich i rodzicielskich.
Sporym wyzwaniem pozostają konsekwencje wynikające z dłuższej opieki nad dziećmi. Wg. analiz instytutu badawczego EIGE kobiety w Europie w każdym tygodniu spędzają 13 godzin dłużej na okresie nieodpłatnym niż mężczyźni. Z uwagi na obowiązki domowe, w niepełnym wymiarze godzin pracuje 9 mln kobiet i tylko 600 tys. mężczyzn. Równowaga w miejscu pracy jest zatem coraz istotniejsza dla europejskiego i polskiego biznesu.
Urlop ojcowski – wsparcie dla całej rodziny
Mimo coraz większej aktywności zawodowej mam małych dzieci, badania wskazują, że w Polsce nadal w 94% przypadków to kobiety zostają w domu z dzieckiem, kiedy w tym samym czasie 6% mężczyzn decyduje się na taką opiekę. W konsekwencji powoduje to mniejsze możliwości rozwoju zawodowego u mam lub rezygnację z awansu.
Dzień Kobiet to dla nas symbol wsparcia kobiet, niedyskryminowania oraz równych szans dla wszystkich bez względu na pleć. IKEA nieodłącznie wiąże prawa człowieka z prawem do takiego samego traktowania w pracy kobiet i mężczyzn. Dlatego od 1 stycznia 2020 r. wprowadziliśmy dodatkowy, pełnopłatny 4-tygodniowy urlop ojcowski. Wierzymy, że takie rozwiązanie może pozytywnie wpłynąć na relacje między ojcem a dzieckiem oraz możliwości rozwoju zawodowego kobiet – mówi Michał Pióro, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w IKEA Retail Polska - Jest to wsparcie dla obojga rodziców, dzięki czemu zarówno mama, jak i tata mogą realizować się zawodowo i jednocześnie mają możliwość spędzania z dzieckiem najważniejszych, pierwszych chwil życia. Z urlopu ojcowskiego mogą skorzystać pracownicy, których dzieci urodziły się po 1 września 2019 roku – dodaje.
Równowaga działa!
Celem IKEA jest dążenie do równowagi praw i obowiązków poprzez oferowanie kobietom oraz mężczyznom równych szans i wspieranie ich w rozwoju zawodowym. W IKEA Retail w Polsce kobiety stanowią 47% kierowników oraz 56% wszystkich pracowników.
W IKEA wierzymy, że nasza różnorodność sprawia, że stajemy się lepsi. To dzięki tym wartościom tworzymy miejsce równych szans dla wszystkich pracowników bez względu na płeć, wiek, kulturę i przekonania. Naszym celem jest osiągniecie 100% równości płac w ramach identycznych stanowisk, jednocześnie nie zapominając o tym, że na wysokość wynagrodzenia wpływa ocena pracy oraz poziom kompetencji – tłumaczy Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.
IKEA na całym świecie dba o zachowanie równowagi w traktowaniu kobiet i mężczyzn na wszystkich stanowiskach kierowniczych. Kultura organizacyjna firmy zbudowana jest na wspólnocie oraz strategii różnorodności i integracji, a także środowisku pracy, które opiera się na kulturze szczerości i otwartości.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.