W Polsce testowano stworzoną na Litwie cyfrową platformę wymiany danych
Znaczne osiągnięcie w projekcie dotyczącym międzynarodowego elektronicznego listu przewozowego (ang. eCMR) – przy udziale polskich instytucji państwowych skutecznie wypróbowano stworzony w tym roku prototyp platformy drogowego przewozu towarów eCMR. Autorzy prototypu systemu twierdzą, że ich plany obejmują rozszerzenie platformy poprzez dołączenie krajów trzecich, a także dostosowanie jej do innych rodzajów transportu.
Oszczędność zasobów, zwiększona przejrzystość i identyfikowalność
Przedstawiciele zarówno instytucji, które wzięły udział w próbach systemu, jak i sfery logistycznej podkreślili możliwość zaoszczędzenia pieniędzy i czasu dzięki rezygnacji z dokumentów papierowych.
– Co miesiąc załatwiamy dokumenty celne dla 40 000 samochodów ciężarowych i widzimy, jak dużo czasu i pieniędzy wymaga wydruk dokumentów papierowych. Sam wydruk CMR kosztuje 7000 EUR miesięcznie, podobne kwoty dotyczą również ich przechowywania. Istnieje jednak możliwość zaoszczędzenia większej ilości miejsca, ponadto, dane cyfrowe zapewnią większą płynność rozliczeń, ponieważ przesyłanie dokumentów pocztą nie będzie konieczne. Dlatego bardzo się cieszę, że kraje bałtyckie i Polska wykazały inicjatywę w rozwiązaniu tego problemu – twierdzi kierownik grupy Bunasty Jurgis Adomavičius.
Próba eCMR to jeszcze jeden krok ku realizacji procesów bezpapierowych zarówno w biznesie, jak i instytucjach kontrolujących.
Pozwoliłoby to nie tylko zaoszczędzić zasoby, zmniejszyć balast administracyjny i zachować dobra naturalne, lecz również stworzyłoby nowe możliwości zastosowania kartotek danych eCMR w kształtowaniu innych dokumentów elektronicznych, np. zgłoszeń celnych, a także bezkontaktowej identyfikacji przewożonych towarów.
Połączenie systemu rozpoznawania numerów rejestracyjnych stosowanego przez urząd celny z platformą eCMR pozwoliłoby w czasie rzeczywistym i w sposób zautomatyzowany zidentyfikować rodzaj przewożonego towaru bez zatrzymania pojazdu, lecz poprzez odczyt jego numerów rejestracyjnych. Takie zautomatyzowane przetwarzanie danych pomogłoby w bardziej szczegółowym wyborze pojazdów do zatrzymania i kontroli.
Zastosowanie technologii blockchain
Prototyp platformy eCMR został stworzony przez litewską firmę Fitek EDI oferującą rozwiązania w zakresie digitalizacji i automatyzacji dokumentów, przy współpracy z grupą firm logistycznych Bunastą działającą na Litwie, w Polsce i na Łotwie oraz z estońską Intepią i ukraińską firmą PPL33-35. Prototyp platformy został stworzony z zastosowaniem technologii rozproszonych baz danych typu blockchain (ang. Distributed Ledger Technology – DLT), pozwalającej zapewnić bezpieczeństwo, identyfikowalność, niezmienność transferu danych i przejrzystość procesu.
W tym czasie między Litwą, Łotwą, Estonią i Polską odbywał się rzeczywisty drogowy przewóz towarów, których dane zostały wprowadzone do rejestru eCMR. Kontrola odbywała się w Polsce 8 września 2020 roku, na odcinku drogowym Czechowice Dziedzice – Częstochowa, na autostradzie A1, w pobliżu MOP Woźniki Wchód. W Polsce w testach uczestniczyli, ze strony biznesowej: Delamode Baltics UAB oraz 3Cargo Sp. z o.o. Sp. k., ze strony instytucji państwowych: pracownicy Urzędy Celno – Skarbowego oraz Inspekcja Transportu Drogowego, którzy dokonywali kontroli samochodów ciężarowych za pomocą prototypu platformy eCMR. Obydwie strony bardzo pozytywnie oceniły korzystność danej platformy.
Jak powiedział kierownik Fitek EDI Rišardas Bedulskis, dzięki zastosowaniu platformy eCMR istnieje możliwość wymiany informacji zawartych w dokumentach nie tylko między instytucjami biznesowymi i organami nadzoru, ale również między organami nadzoru w różnych krajach, przez które porusza się ładunek.
Według niego projekt eCMR cieszy się wielkim zainteresowaniem zarówno w UE, jak i w krajach trzecich. Planowane jest rozpoczęcie podobnych projektów z przedstawicielami Białorusi i Ukrainy i dołączenie tych krajów do platformy stworzonej przez Fitek EDI.
Na międzynarodowym forum innowacji transportu, które odbędzie się w dniu 5 listopada tego roku na Litwie, ministrowie krajów bałtyckich i partnerów na Wschodzie planują zatwierdzić deklarację o współpracy w wymianie informacji elektronicznych dotyczących przewozu towarów między krajami.
Ponadto, istnieje możliwość rozwoju nie tylko zakresu geograficznego platformy, lecz także dodanie innych sektorów: morskiego, powietrznego, kolejowego.
Przyjęte ostatnio w Europie rozporządzenie w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarów (eFTI), zobowiązujące instytucje państwowe do zapewnienia możliwości odbioru informacji elektronicznych dotyczących ładunków od 2024 roku, stanowi doskonałe środowisko dla dalszej digitalizacji dokumentów logistycznych.
Brambles w pierwszej piątce rankingu TIME Najbardziej Zrównoważonych Firm
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/john-schnobrich-flpc9-vocj4-unsplash,w_274,_small.jpg)
Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.
Ochrona środowiska
Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/chave-branza-kosmetyczna-foto,w_133,_small.jpg)
Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.
Handel
Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ijhars-sklepy-foto2-1,w_133,r_png,_small.png)
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.