Wellbeing pracowników coraz ważniejszy – jak w niego inwestować?
Wellbeing pracowników ma coraz większe znaczenie, a inwestowanie w szeroko pojęty dobrostan przynosi korzyści nie tylko dla załogi, ale również dla pracodawcy. Na wellbeing stawia firma Nagel Polska, która 8 czerwca zorganizowała dla pracowniczek bezpłatne badania mammograficzne. Mammoakcja jest częścią nowego programu firmy, na który składają się trzy obszary: zdrowie, sport i ekologia.
O tym, że firma jest ceniona przed kandydatów i postrzegana jako dobre miejsce do kontynuowania kariery świadczy już nie tylko wynagrodzenie, ale także szereg innych czynników – praca to w końcu środowisko, w którym spędzamy znaczną część czasu i pochłania dużo naszej uwagi. Dlatego dla pracowników coraz ważniejsze są benefity pozapłacowe oraz zaangażowanie pracodawcy w dodatkowe działania skupione na aspekcie emocjonalnym, związanym ze zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz tworzeniu przyjaznego środowiska pracy. Według raportu CBRE pt. Wellness. Poznaj biurową przyszłość, 80% pracowników przyznaje, że oferta firmy w zakresie strategii dbałości o dobre samopoczucie będzie czynnikiem decydującym w zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez okres następnych 10 lat.
Dbanie o zdrowie i samopoczucie załogi przynosi długoterminowe, pozytywne skutki dla każdej ze stron. Dla pracowników korzyści są oczywiste – podnosi się ich komfort i bezpieczeństwo w miejscu pracy, czują się ważni nie tylko jako wykonawcy powierzonych zadań, ale także jako ludzie i część organizacji. Finansowane lub organizowane przez pracodawcę inicjatywy są dla nich okazją i motywacją do zatroszczenie się o samego siebie. Z drugiej strony programy skupiające się na dobrostanie pracowników zwiększają ich zaangażowanie i zadowolenie z pracy, będąc dziś nieodłącznym elementem nowoczesnego środowiska pracy. Ich znaczenie rośnie szczególnie czasie pandemii, gdy zdrowie i bezpieczeństwo są ważniejsze. Pracodawca, inwestując więc w dobrostan pracownika, poprawia jednocześnie relacje z nim. Karta sportowa czy opieka medyczna to już standard – co więc jeszcze przed nami?
Programy profilaktyczne i Mammoakcja, czyli jak o zdrowie pracowników dba Nagel Polska
Nagel Polska wychodzi z założenia, że do jego obowiązków jako pracodawcy należy dbanie o dobrostan pracowników, a część zysków firmy powinna być przeznaczona na działania, które realnie wpłyną na ich samopoczucie. Stąd zrodził się pomysł programów profilaktycznych. Działająca w zdominowanej przez mężczyzn branży transportowej firma postanowiła zadbać o kobiety i to do nich właśnie skierować jedną z akcji. Z okazji ich dnia, czyli 8 marca 2021 r., każda pracowniczka, która ukończyła 35 rok życia, otrzymała zaproszenie na badanie mammograficzne finansowane w całości przez pracodawcę.
Nagel Group ma 6 oddziałów w Polsce, a w każdym z nich akcja została zorganizowana w nieco inny sposób. 8 czerwca 2021 r. do siedziby firmy w Komornikach k. Poznania przyjechał mammobus, w pozostałych miejscowościach natomiast firma umówiła dla pracownic indywidualne badania w placówkach medycznych. W niektórych miejscach, np. Lublinie, udało się nawiązać współpracę, umożliwiającą rozszerzenie pakietu – oprócz mammografii panie poddawane były bezpłatnie np. badaniom cytologicznym i ginekologicznym. Po każdym przeprowadzonym badaniu pacjentka otrzymała jego opis wraz z komentarzem lekarza, z którym ma możliwość późniejszej konsultacji. Od pracodawcy pracowniczki otrzymały upominek – różową broszkę z podziękowaniem za udział w badaniu.
– Wszystkie panie, które wiekowo się kwalifikowały do badania, skorzystały z naszego zaproszenia. Myślę, że dużą przeszkodą dla kobiet jest fakt, że zwykle mammografia wymaga skierowania lekarskiego. Z naszej strony zostało to zorganizowane tak, że w pierwszej kolejności panie miały telefoniczną konsultację z lekarzem, który na jej podstawie wystawiał skierowanie, po czym pracowniczki mogły udać się już bezpośrednio na badanie. W przypadku mammobusa wywiad został przeprowadzony na miejscu, a skierowanie i badanie miały miejsce zaraz po nim. Wyniki mammografii wysyłane były do pań pocztą – komentuje Agnieszka Misiewicz-Biała, Koordynatorka Projektu i Asystentka Zarządu w Nagel Polska.
Oprócz tego, chcąc dotrzeć także do reszty kobiet, które nie ukończyły jeszcze 35 roku życia, przygotowano kampanię informacyjną, dotyczącą regularnego badania piersi. W firmie pojawiły się plakaty na temat tego, w jaki sposób, kiedy i jak często badać się samodzielnie. Indywidualnie, drogą mailową zostały wysłane także infografiki do każdej pracowniczki. Reakcje były bardzo pozytywne – kampania spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem, miłym zaskoczeniem i wdzięcznością.
Mammoakcja jako część trójobszarowego programu dla pracowników
Mammoakcja jest częścią programu zapoczątkowanego w Nagel Polska w 2020 roku, który składa się z trzech obszarów: sport, zdrowie i ekologia. W ramach programu w siedzibie w Komornikach uruchomiono projekt „zielone biura”, który na celu miał stworzenie bardziej przyjaznego środowiska pracy oraz oczyszczenia powietrza dzięki roślinom. Pracownicy przynosili do pracy rośliny doniczkowe, część z nich zakupiona została także przez firmę. W kuchni biurowej znalazły się świeże zioła, które można wykorzystywać do przygotowania posiłków. Zioła zostały opatrzone etykietami, mówiącymi o tym, jakie witaminy i minerały się w nich znajdują i dlaczego warto włączyć je do swojej diety. W siedzibie w Komornikach ruszył także funkcjonujący od wiosny do jesieni eko-targ, podczas którego pracownicy w każdy poniedziałek na wystawionych przed firmą straganach sprzedają własnoręcznie wytworzone produkty: przetwory, chleby, wyhodowane owoce i warzywa, a nawet samodzielnie wykonane wiklinowe kosze czy biżuteria. W ramach obszaru ekologia Nagel Polska nawiązuje także współpracę z innymi organizacjami – w nadchodzących miesiącach pracownicy będą mogli wziąć udział w akcji sprzątania Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Plany Nagel Polska w tym zakresie to przede wszystkim dalsza inwestycja w zdrowie pracowników i kontynuacja programów profilaktycznych. Kolejny z nich to program zatytułowany Zdrowy Magazynier, umożliwiający profesjonalne konsultacje z fizjoterapeutą, dietetykiem i trenerem personalnym. Specjaliści podpowiedzą pracownikom magazynowym, w jaki sposób dbać o siebie, szczególnie w kontekście pracy fizycznej w niestandardowych warunkach: jak się zdrowo odżywiać podczas nocnej zmiany, jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne, gdy pracuje się w niskich temperaturach w magazynie, w jaki sposób bezpiecznie podnosić ciężkie palety lub jak łagodzić napięcia mięśniowe powstałe podczas pracy. Przed realizacją konsultacji specjaliści przez kilka dni obserwowali pracę magazynierów. Na tej podstawie opracowali program profilaktyczny i warsztaty dla pracowników. Podobne akcje zostaną zorganizowane także dla kadry biurowej i kierowców.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.