Wyniki AkzoNobel II kwartał 2020 r.
Wyniki uzyskane przez AkzoNobel w II kwartale 2020 r. pokazują, że w odpowiedzi na sytuację związaną z Covid-19, firma mocno koncentruje się na marżach oraz projektach związanych z oszczędnościami
Ważne wydarzenia w II kwartale 2020 r.
- ROS, po wyłączeniu niealokowanych kosztów1, wzrósł do 14,0% (2019: 13,7%) dzięki prawidłowemu zarządzaniu marżą i koncentracji na redukcji kosztów
- Trudności związane z pandemią koronawirusa zmniejszyły się w II kwartale – spadek przychodów wyniósł w kwietniu niecałe 30%, natomiast w czerwcu – tylko 5%
- Oszczędności wyniosły 116 mln EUR, z czego 38 mln EUR stanowiły oszczędności związane z transformacją
- Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wzrosły do 308 mln EUR (2019: 152 mln EUR);
II kw. 2020 r. (w porównaniu z II kw. 2019 r.)
- Przychody niższe o 19%, a o 17% przy zastosowaniu stałych kursów walutowych – pozytywny wpływ zmian cen/miksu skutkujący wzrostem o 2% i spadkiem wolumenów o 18% na skutek pandemii COVID-19
- Skorygowany zysk operacyjny2 w wysokości 238 mln EUR (w 2019 r.: 305 mln EUR); ROS wyniósł 12,0% (2019: 12,4%)
- Zysk operacyjny w kwocie 207 mln EUR obejmuje ujemne skutki o wartości 31 mln EUR wywołane przez zidentyfikowane pozycje związane z kosztami transformacji (w 2019 r.: 308 mln EUR, w tym 3 mln EUR z tytułu dodatnich zidentyfikowanych pozycji); marża operacyjna wyniosła 10,4% (w 2019 r.: 12,6%)
- Wynik finansowy przypadający akcjonariuszom wynosi 129 mln EUR (2019: 231 mln EUR)
- Skorygowany zysk na 1 akcję (EPS) z działalności kontynuowanej na poziomie 0,80 EUR (2019: 0,96 EUR); natomiast dla całej działalności EPS wyniósł 0,68 EUR (w 2019 r.: 1,07 EUR)
Komentarz Thierry'ego Vanlanckera, CEO AkzoNobel:
„Pomimo spadku popytu na rynku docelowym wskaźnik rentowności sprzedaży był wyższy o 30 punktów bazowych i wyniósł w drugim kwartale 14%. Było to możliwe dzięki koncentracji na zarządzaniu marżą i prowadzeniu działań oszczędnościowych.
Jestem niezmiernie dumny z naszych biznesów na całym świecie, które były mocno zaangażowane w obsługę klientów i uzyskały dobre wyniki, równocześnie pomagając licznym społecznościom dotkniętym skutkami pandemii.
Dzięki rygorystycznemu zarządzaniu środkami pieniężnymi i mocnemu bilansowi jesteśmy gotowi zmierzyć się z wciąż niepewną sytuacją, związaną z pandemią i nadal dostarczać znakomite wyniki na miarę lidera naszej branży.”
AkzoNobel w mln EUR | II kw. 2019 r. | II kw. 2020 r. | Δ% | Δ% CC3 |
Przychody | 2 451 | 1 987 | (19%) | (17%) |
Skorygowany zysk operacyjny2 | 305 | 238 | (22%) |
|
ROS | 12,4% | 12,0% |
|
|
ROS, z wyłączeniem nieprzypisanych kosztów 1 | 13,7% | 14,0% |
|
|
Zysk operacyjny | 308 | 207 | (33%) |
|
Bieżące informacje
Współpraca z SOS Wioskami Dziecięcymi została przedłużona
Nasza globalna współpraca z SOS Wioskami Dziecięcymi została przedłużona o kolejne trzy lata. Jest ona częścią naszej inicjatywy Let’s Colour i za jej pośrednictwem zdołaliśmy pomóc już 20 tys. dzieci oraz młodzieży na całym świecie. Współpraca będzie się dalej skupiała na remontowaniu lokali mieszkalnych i oferowaniu szkoleń, aby zapewnić rodzinom zagrożonym ubóstwem, a także dzieciom, które nie mają odpowiedniej opieki rodzicielskiej, lepszą przyszłość.
Podjęte działania
Podczas pandemii COVID-19 nie tylko wciąż dostarczaliśmy nasze produkty branżom krytycznym na całym świecie, ale też nasze biznesy i ich pracownicy dokładali wszelkich starań, żeby wspierać lokalne projekty i inicjatywy społeczne, aby pomóc jak największej liczbie osób.
Dulux nie ma litości dla ścian
Walka o to, aby nie dopuścić do powstawania obtarć na ścianach wewnątrz pomieszczeń, zakończyła się po wypuszczeniu na rynek farby Dulux EasyCare+. Wzbogacona o technologię Scuff Resist (zapobiegającą rysowaniu powierzchni), farba tworzy trwałą, matową powłokę, która zapewnia niezwykłą wytrzymałość mechaniczną. Tym samym zapobiega powstawaniu tych powszechnie znanych blizn wojennych po bliskim kontakcie ściany z plastikiem, gumą lub drewnem.
Interpon stawia na higienę
Nasze farby proszkowe marki Interpon niezmiennie odgrywają ważną rolę w branżach krytycznych na świecie. Niedawno rozszerzyliśmy ofertę produktów antymikrobowych (która już wcześniej obejmowała produkty dedykowane dla środowisk, w których ogromnie ważna jest higiena, takich jak szpitale), ulepszając funkcjonalność serii architektonicznych powłok proszkowych Interpon D1000 i 2000. Zastosowanie antymikrobowej technologii BioCote® oznacza, że wnętrza budynków mogą teraz otrzymać dodatkową ochronę przed mikrobami, takimi jak: bakterie czy pleśń, mogącymi powodować problemy związane z nieprzyjemnymi woniami, plamami czy niszczeniem materiałów.
*Technologia BioCote® nie chroni użytkowników lub innych osób przed bakteriami chorobotwórczymi, zarazkami, wirusami czy innymi szkodliwymi organizmami. Technologia ta nie może zastąpić przestrzegania zasad higieny i/lub dbałości o czystość.
Potrzeba matką wynalazków
Otrzymaliśmy prawie 200 zgłoszeń do naszego wyzwania w zakresie innowacji, Paint the Future. Jego celem było zebranie kreatywnych pomysłów, które powstały w ciągu ostatnich miesięcy po wybuchu epidemii COVID-19. Były efektem improwizacji naszych pracowników i konieczności dostosowania się do nowych, trudnych sytuacji. Zaprosiliśmy grupę 500 pracowników z różnych działów spółki, żeby ocenili te pomysły i wyłonili zasługujące na miano zwycięzców.
Rozpiera nas duma
Nasz CEO, Thierry Vanlancker, podpisał Deklarację Amsterdamską w dowód poparcia AkzoNobel dla społeczności LGBTI+. Podczas uroczystości podpisania dokumentu powiedział, że chciałby, aby każdy pracownik AkzoNobel czuł się w firmie jak w domu. Dodał, że wszyscy pracownicy zasługują na szacunek i równe szanse w miejscu pracy, bez względu na ich orientację seksualną, rasę, płeć czy narodowość. Poprzez złożenie podpisu pod deklaracją opracowaną przez organizację Workplace Pride spółka w widoczny i pozytywny sposób pokazała swoje zaangażowanie w tworzenie otwartego środowiska.
Perspektywy: AkzoNobel zawiesił swoje ambitne cele finansowe na 2020 r. ze względu na poważne trudnosci na rynku spowodowane pandemią. Skutki epidemii COVID-19 będą nadal widoczne w drugiej połowie roku, choć trendy popytu obserwowane w poszczególnych regionach i segmentach różnią się w niepewnym środowisku makroekonomicznym. Ceny surowców powinny wywoływać korzystne skutki w drugiej połowie roku 2020. Kontynuowane zarządzanie marżą i programy redukcji kosztów powinny uwzględnić wpływ obecnych niekorzystnych czynników. Do końca 2020 r. spółka chce osiągnąć docelowy wskaźnik dźwigni finansowej na poziomie 1-2-krotności długu netto/EBITDA i zobowiązuje się do utrzymania dobrego ratingu kredytowego na poziomie inwestycyjnym. |
Raport za II kwartał 2020 r. można przeczytać i pobrać pod adresem https://akzo.no/Q22020-Report
1 ROS po wyłączeniu kosztów niealokowanych jest to skorygowany zysk operacyjny wyrażony jako procent przychodów dla segmentów Decorative Paints i Performance Coatings; nie zawiera natomiast niealokowanych kosztów występujących na szczeblu korporacyjnym
2 Skorygowany zysk operacyjny = zysk operacyjny bez zidentyfikowanych pozycji
3 Obliczenia przy zastosowaniu stałych kursów walut (Constant Currencies – CC) pomijają wpływ zmian kursów walut.
***
AkzoNobel to firma z pasją malowania. Od 1792 roku jesteśmy ekspertem w produkcji farb i lakierów, kreującym standardy w kolorze i ochronie powierzchni. Nasze portfolio zawiera światowej klasy marki, takie jak Dulux, International, Sikkens i Interpon – które cieszą się zaufaniem klientów na całym świecie. Firma z siedzibą główną w Holandii działa w ponad 150 krajach i zatrudnia około 35 000 pracowników, którzy z pasją dostarczają wysokiej jakości produkty i usługi, zgodnie z oczekiwaniem naszych klientów. Więcej informacji na stronie www.akzonobel.com/poland
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.