Komunikaty PR

Zabezpieczenie na czas ryzyka. Jak firmy MSP mogą zadbać o pracowników?

2020-07-04  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Przedsiębiorcy nie są przygotowani

Gdy pod koniec marca rząd podejmował pierwsze decyzje o „dystansie społecznym” aż 63 proc. badanych pracowników przyznało, że ze względu na epidemię koronawirusa pracodawcy umożliwili im przejście na pracę zdalną. Po trwającym blisko 3 miesięcznym lockdownie wielu pracodawców decyduje o stopniowym powrocie do stacjonarnego trybu pracy. Niestety część z nich czuje się jednak nieprzygotowana na powrót do biur w „nowej normalności”. Tylko 26 proc. polskich firm, w tym tych z sektora MSP, jest gotowych na zakończenie zdalnej formy pracy. Ponad 30 proc. badanych przedsiębiorstw nie podjęło w tym kierunku jeszcze żadnych kroków.[1]

Mimo przetrwania najcięższego okresu dla polskiej gospodarki część małych i średnich firm ma wiele obaw o dalsze funkcjonowanie po powrocie do pracy stacjonarnej. Badania wśród przedsiębiorców pokazują, że 20 proc. z nich obawia się dostosowania procesów biznesowych do nowej rzeczywistości. Najmniejszym problemem zdają się być przygotowanie biura oraz dostosowanie wszystkich procedur i regulaminów pracy do sytuacji epidemiologicznej. Za wyzwanie uważa to odpowiednio 15 proc. i 14 proc. badanych.[2]

Największe obawy związane z bezpośrednimi wizytami w miejscu pracy mają pracownicy. Aż 41 proc. z nich boi się powrotu do biur lub zakładów pracy. Główna obawa dotyczy własnego bezpieczeństwa w kontekście COVID-19. Jedna czwarta ankietowanych uważa, że ich pracodawca nie przygotował należycie miejsca pracy do powrotu.[3]

- Troska o zdrowie swoje i swojej rodziny jest kluczowa dla wielu pracowników, dlatego potrzebują dodatkowego zabezpieczenia teraz i w przyszłości. Wybór odpowiedniego ubezpieczenia grupowego w czasie, gdy coraz więcej osób obawia się potencjalnego zachorowania, ale także redukcji etatów, może pozytywnie wpłynąć na atmosferę w firmie. Oba czynniki znacząco podnoszą poziom stresu, co skutkuje zmniejszoną efektywnością. To niestety prowadzi do zamkniętego koła, gdzie stres generuje kolejne obawy. Rolą pracodawcy jest w tej sytuacji dbanie o zdrowie i spokój swoich pracowników, również poprzez system dodatków pozapłacowych. – komentuje Sylwester Janiak, dyrektor zarządzający w Warcie odpowiedzialny za Departament Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych. Jednak jak pokazują ostatnie badania, obecnie pracodawcy obiecują kandydatowi średnio o jedno udogodnienie mniej, niż oferowali rok temu. W aktualnych ofertach pracy znajdziemy już średnio 5,8 benefitu dla pracownika.[4]

Nowa forma benefitów pracowniczych

Najnowsze raporty pokazują, że benefity pracownicze stały się niejako standardem zarówno w dużych korporacjach, jak również małych i średnich firmach. Blisko 2 na 3 pracowników korzysta z rozszerzonego pakietu opieki zdrowotnej (64,7 proc.), a prawie połowa z dofinansowania do karnetów na siłownię i klubów fitness (43,9 proc.).[5] Zmieniająca się sytuacja społeczno-gospodarcza, zdaniem ekspertów, może zmienić zapotrzebowanie pracowników na różne benefity pracownicze. Obecnie 46 proc. pracodawców oferuje grupowe ubezpieczenia na życie, a im większa firma, tym częściej pojawia się to świadczenie pozapłacowe. Również z wiekiem zatrudnionych rośnie zainteresowanie tego typu benefitami. Mimo, że w badaniach aż 60 proc. ankietowanych pracowników jest chętnych, by z nich skorzystać to w rzeczywistości w miejscu pracy decyduje się na nie zaledwie połowa osób.[6] Na indywidualną ochronę decyduje się raptem 26 proc. osób między 20. a 50. rokiem życia, co w praktyce przekłada się na 1/10 populacji.[7]

Wśród ubezpieczeń grupowych na rynku wyróżnia się pakiet Warta Ekstrabiznes Plus, który został dostosowany do oczekiwań najbardziej wymagających pracodawców i pracowników. To rozwiązanie, skierowane do małych i średnich przedsiębiorców, które zapewnia bardzo szeroką ochronę, uwzględniając nawet zdarzenia, wcześniej zarezerwowane dla dużych firm.  Z drugiej strony wyróżnia się ono bardzo dużą elastycznością. Z pakietem Warty pracownik, który zdecyduje się na ubezpieczenie płaci jedynie za ochronę, której potrzebuje.

Jednym z najczęściej wyszukiwanych obecnie elementów ubezpieczenia jest ochrona przed koronawirusem. O ile żadna polisa nie uchroni nikogo przed zachorowaniem to może okazać się bardzo pomocna w przypadku ewentualnego zakażenia. Warta oferuje ochronę na wypadek np. pobytu w szpitalu czy śmierci osoby ubezpieczonej wskutek diagnozy choroby COVID-19. Dobre ubezpieczenie powinno gwarantować niezbędne wsparcie w obecnej sytuacji.

Jak pokazują badania 60 proc. właścicieli firm byłoby gotowych finansować minimum połowę miesięcznej składki z tytułu  ubezpieczenia grupowego pracownika na wypadek utraty zdrowia.[8] – Programy ubezpieczeń są dla firm elementem, który pomaga budować ich employer branding i pozycjonować się jako atrakcyjny pracodawca. W trakcie i po pandemii oferta ubezpieczeń grupowych dla pracowników zyska zupełnie inny wyraz. Pracodawca będzie mógł uspokoić zespół pełen obaw o stabilność zatrudnienia lub zdrowie ich rodzin. Spokój ducha wydaje się być obecnie najbardziej pożądaną wartością przez pracowników, ale także przedsiębiorców. – dodaje Sylwester Janiak z Warty.

Wybierając pakiet Warta Ekstrabiznes Plus pracodawca zadba o poczucie bezpieczeństwa pracownika. Zawierając wszystkie potrzebne umowy ubezpieczenia w jednej firmie, przedsiębiorca może liczyć na atrakcyjne warunki i korzystniejsze ceny. Natomiast szybka wypłata i sprawny powrót do zdrowia po ewentualnej chorobie lub wypadku w pracy to wymierne korzyści zarówno dla zatrudnionych, jak i samego pracodawcy. Jest to szczególnie ważne w małych firmach, gdzie brak jednej osoby jest nad wyraz zauważalny. Korzystając z pakietu przygotowanego przez Wartę łatwiejsze jest też zarządzanie ubezpieczeniami. Nie trzeba pilnować terminów odnowień w kilku towarzystwach, opłat rat składek. Wszystkie formalności można załatwić u jednego dedykowanego agenta Warty. Natomiast samo przystąpienie do ubezpieczenia przez pracownika czy obsługa polisy grupowej jest również przyjazna i zdalna dzięki zastosowaniu dedykowanych, internetowych aplikacji.

–  Tego typu produkty ubezpieczeniowe kojarzone są przede wszystkich z dużym zakładami pracy. Natomiast obecnie dzięki ofercie Warty w przystępnej cenie, pracodawca zatrudniający nawet 3 osoby, może pozwolić sobie na produkt, który wyróżni go na polu innych firm. – podsumowuje Sylwester Janiak z Warty.

 


[1] „Tylko 26 proc. polskich firm jest gotowych na zakończenie zdalnej formy pracy”, Deloitte

[2] Tamże.

[3] Badanie Algorythm Group, kwiecień 2020

[4] https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/koronawirus-w-polsce-firmy-zatrudniaja-ale-nie-oferuja-benefitow/hxcwgt4

[5] Badanie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2019”, Sedlak & Sedlak

[6] Badania „Confidence Index 2019”

[7] https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/3596307,Ubezpieczenia-grupowe-u-pracodawcy-jako-benefit-pracowniczy.html

[8] Badanie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2018”, Sedlak & Sedlak

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania Biuro prasowe
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.