Zakończ spiralę fałszywych informacji na temat swojej firmy.
Twoja firma mierzy się z zalewem bezpodstawnych negatywnych opinii? Ktoś szkaluje w Internecie jej dobre imię? Podważa jakość oferowanych produktów i usług? Niczym bokser w trakcie walki, potrzebujesz wskazówek i wsparcia. Aby wiedzieć, jakie ruchy wykonać dalej i osiągnąć zwycięstwo. Od czego zacząć obronę dobrego wizerunku? Sprawdź już teraz.
Ciężko pracujesz, aby dostarczać najlepsze produkty i usługi lub stworzyć miejsce pracy, które stanie się „firmą z wyboru”. Tym bardziej zaskoczeniem muszą być dla Ciebie negatywne i często fałszywe opinie na temat Twojej firmy. Być może to część kampanii dezinformacyjnej prowadzonej przez konkurencję. Może autorem wpisów jest pracownik, który ma żal do pracodawcy. W takiej sytuacji istotna jest natychmiastowa i przemyślana reakcja. Dlaczego? To proste – negatywne opinie wpływają na kilka istotnych obszarów, związanych z Twoimi celami biznesowymi.
Obszar 1: Klienci
Fakt: Negatywne opinie wpływają na proces decyzyjny i zakupowy klientów.
Jak wykazał raport „FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar” ok. 25% konsumentów stanowią osoby „rozważne i pragmatyczne”. Dodatkowo 19% jest podatnych na działania online w mediach społecznościowych i opinie influencerów. A jak wiadomo, poszukanie informacji jest jednym z etapów procesu decyzyjnego. Właśnie dlatego warto zadbać, aby nie odpaść „w przedbiegach”. Tym samym - nie zniechęcić potencjalnego klienta opiniami, które nie zawsze są prawdziwe lub krytyką, nie zawsze konstruktywną.
- W przypadku kryzysu wizerunkowego „ofiar” jest więcej, niż mogłoby się wydawać – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. - Na pierwszej linii ognia są aktualni klienci. Należy jednak pamiętać, że już kilkukrotnie wypowiedziana nazwa marki w negatywnym kontekście sprawia, że utrwali się ona w pamięci innym, potencjalnym klientom. W efekcie widząc na sklepowej półce dany produkt, automatycznie pojawi się u nich negatywne skojarzenie – dodaje ekspert z Commplace.
Obszar 2: Partnerzy B2B
Fakt: Firmy chcą współpracować z najlepszymi graczami, którzy wspierać będą ich biznes.
Na samym początku należy sobie odpowiedzieć na kluczowe pytanie – jaki jest cel współpracy biznesowej? Odpowiedź jest oczywista – wzrost wskaźników (np. słupków sprzedażowych). Twój partner biznesowy chce sprawnie osiągać swoje cele, a nie gasić pożary, które wywołuje Twoja marka. Właśnie dlatego negatywne opinie mogą przeważyć nad decyzją o potencjalnej współpracy. A przecież chcesz „grać z najlepszymi”, prawda?
Obszar 3: Pracownicy i kandydaci
Fakt: Ludzie chcą pracować w przyjaznym otoczeniu.
Z ankiety przeprowadzonej przez portal praca.pl wynika, że tylko 14% kandydatów nigdy nie sprawdzało opinii o pracodawcy w sieci. To oznacza, że aż 86% osób to zrobiło! Dodatkowo co trzeci kandydat sprawdza opinie o firmie jeszcze zanim prześle swoje CV, a 37% robi to tuż przed rozmową kwalifikacyjną. Co negatywne opinie mogą oznaczać dla Twojej firmy? Problemy z rekrutacją - wydłużony czas poszukiwania pracowników oraz większe koszty. Dużą rotację pracowników, która także wiąże się z poświęceniem dodatkowego czasu na wdrożenie do pracy oraz kosztami (badania lekarskie, strój roboczy, szkolenia). Niskie kompetencje potencjalnych kandydatów – osoby z adekwatnym doświadczeniem przejdą do konkurencji, która ma lepszy wizerunek.
W jaki sposób walczyć z negatywnymi opiniami?
Walka z niepochlebnymi komentarzami na temat firmy powinna być prowadzona na wielu frontach. Wśród najbardziej skutecznych rozwiązań znajdują się:
Opcja 1: Marketing referencyjny
Chip Bell stwierdził kiedyś, że „Lojalni klienci nie tylko wrócą, nie tylko polecą Cię innym, ale ZMUSZĄ swoich przyjaciół do robienia interesów z Tobą”. Wykorzystaj ich energię i wdróż marketing referencyjny w swojej firmie. Istotą marketingu referencyjnego, zwanego także marketingiem rekomendacyjnym jest zmotywowanie konsumentów do dzielenia się swoim doświadczeniem. Wdrożenie nie wymaga nakładów finansowych, lecz czasu i energii - Twojego i odbiorców Twojej oferty. Przy minimalnym wysiłku zyskać można mocne narzędzie promocyjne, które przełoży się na zysk przedsiębiorstwa.
Opcja 2: Strategia Obrony Marki*
Na czym polega? - Wdrażamy strategię „wypychania” złych opinii z wysokich pozycji. To usługa z autorskim panelem klienta do analizy skuteczności. Jakiego efektu możesz oczekiwać? Zmniejszenia widoczności negatywnych opinii nawet o 80% - tłumaczy Sebastian Kopiej. Ważne, aby wdrożyć ją w odpowiednim momencie. Czy powinieneś ją wdrożyć już teraz? Odpowiedz sobie na kilka pytań:
- mierzysz się z kryzysem zaufania wśród klientów?
- pracownicy ciągle odchodzą?
- trudno Ci odbudować nadszarpnięty wizerunek firmy?
- sprzedaż wciąż spada?
- konkurencja oskarża Twoją firmę o nieuczciwość?
Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedziałeś twierdząco, czas zacząć działać.
Opcja 3: Kampania PR wspierająca employer branding
Dobry pracodawca analizuje ścieżkę kandydata. Dzięki kampanii wizerunkowej to Ty zdecydujesz, jaki będzie pierwszy punkt styczności kandydata z Twoją marką. Dlatego warto zaistnieć w świadomości potencjalnego pracownika na swoich własnych zasadach. Pokazując mu korzyści wyboru Twojej firmy. Prezentując argumenty „za” dołączeniem do Twojego zespołu.
Internet to potężne medium, którego nie można lekceważyć prowadząc biznes. Nieprawdziwe informacje, fake newsy na temat Twojej firmy mogą wpłynąć na wizerunek firmy. To z kolei przełoży się na skuteczność rekrutacji, czy wynik sprzedażowy. Obecnie każdy może napisać niepochlebną opinię na temat Twojej marki. I może to robi właśnie w tej chwili? Nie bądź bezbronny. Walcz o jej dobre imię.
* Strategia Obrony Marki należy do autorskiej grupy rozwiązań Commplace.

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.