Zarządzanie finansami firmy w świecie VUCA
Made in PR
Wejnerta
02-619 Warszawa
n.piekacz|madeinpr.pl| |n.piekacz|madeinpr.pl
783 505 900
madeinpr.pl
Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność sytuacji (ang. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) w jakiej przyszło obecnie funkcjonować firmom to bardzo duże wyzwanie. O tym, jakie cechy i działania przedsiębiorców oraz pracowników pomagają w takich warunkach utrzymać finansową stabilność firmy i zapewnić jej stały rozwój mówi Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska, firmy obecnej na polskim rynku od 10 lat i posiadającej ponad 70 sklepów w całym kraju.
Przede wszystkim oswajanie i zrozumienie
Niewątpliwie świat zmienny i nieprzewidywalny to wyzwanie dla wszystkich. Szczególnie duże znaczenie ma to w kontekście zarządzania strategicznego w firmach oraz podejmowania decyzji, dotyczących ich finansów.
- Najważniejszym krokiem jest zrozumienie i świadomość, co dla naszej pracy oznacza VUCA – to, że nie na wszystko mamy wpływ i nie zawsze uda nam się wszystko przewidzieć – podkreśla Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska. - Dlatego tak ważna jest praca na priorytetach, wspierających strategię i płynne działanie organizacji. Drugi krok to odpowiedni podział ról i obowiązków w zespole – musimy mieć zabezpieczoną bieżącą działalność (procesy księgowe czy płynność finansową), ale jednocześnie musimy znaleźć miejsce na nowe działania. Dlatego od 2 lat mamy w naszej firmie tworzone grupy projektowe, pozwalające zdefiniować wszystkie potrzeby naszej organizacji.
Stabilność w pędzącym świecie
Nieustannie zmieniające się uwarunkowania sprawiają, że ciężej jest utrzymać przedsiębiorstwom wytyczoną wcześniej wizję i strategię rozwoju. Dla Maxi Zoo założenia i cele, jakie stawia sobie firma, są szczególnie ważne. Rzeczywistość VUCA zaskakuje, ale kluczem do realizacji planów i stabilnego rozwoju jest umiejętność dostosowywania się do zmian, przy jednoczesnym zachowaniu wierności wytyczanym sobie celom.
- Maxi Zoo działa w branży, która w ostatnich dwóch latach nie została mocno dotknięta pandemią – to na pewno pomogło w utrzymaniu stabilności finansowej i rozwoju firmy. Drugim atutem wspierającym płynność jest to, że 99% naszych przychodów pochodzi ze sprzedaży w sklepach, czyli nie mamy ryzyka niewypłacalności klientów. Trzeci element to struktura naszych relacji biznesowych – dzięki odpowiedniej dywersyfikacji dostawców możemy zapewnić naszym klientom bieżący dostęp do szerokiej oferty artykułów. – wymienia Adam Kierecki. Zwraca on jednak uwagę na ciągle pojawiające się, nowe wyzwania.
- Aktualnie zderzamy się z mocno rosnącymi cenami surowców i produktów oraz zbliżającym się w związku z tym osłabieniem siły nabywczej konsumentów. W takiej sytuacji jeszcze ważniejsze jest podejmowanie decyzji opartych na konkretnych danych. Programy lojalnościowe dla naszych klientów, m.in. z Payback czy własna aplikacja, która pozwoli być z klientami jeszcze bliżej to wynik łączenia naszej wiedzy biznesowej ze świadomością potrzeb konsumentów. Zapewnienie atrakcyjności oferty i lojalności wobec klientów to nadrzędny aspekt, o którym zawsze pamiętamy.
Rozwój mimo przeszkód
Rosnące koszty produktów, ale też te eksploatacyjne, inflacja i słabnące możliwości nabywcze klientów to kolejne wyzwania i zmienne, jakie wpływają obecnie na firmy. Maxi Zoo, obserwując sytuację i dostosowując się do niej, nie rezygnuje jednak z planów rozwojowych. Pozwala na to przede wszystkim potencjał rynku. Według danych Euromonitor rynek zoologiczny w Polsce rośnie ponad 7% rok do roku, co czyni go atrakcyjnym rynkiem do inwestycji. W związku ze znacznym wzrostem kosztów energii, cen produktów czy kursów walut, ten rok będzie największym wyzwaniem. Są to jednak wyzwania, stojące przed wszystkimi przedsiębiorcami. Maxi Zoo planuje kontynuację planów rozwojowych, otwierając w tym roku 25 sklepów i umacniając swą obecność we wszystkich najważniejszych miastach w Polsce.
Lojalność w kontaktach z kontrahentami
Odnalezienie się w świecie VUCA zależy także od innych elementów. Maxi Zoo Polska wskazuje wśród nich na wykorzystanie różnorodności wewnątrz firmy i tworzenie dzięki niej przewagi konkurencyjnej oraz budowanie długofalowych relacji z kontrahentami, opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Od wielu lat mamy stabilną współpracę z kilkoma firmami, które budują i remontują dla nas sklepy – bazując na zaufaniu, obu stronom zależy na partnerskich i długotrwałych relacjach. Kolejnym elementem dobrej biznesowej relacji jest otwieranie lokali w miejscach, gdzie możemy uzyskać partycypację wynajmujących w kosztach. Jest to korzyść dla obu stron, ponieważ Maxi Zoo staje się sklepem docelowym klientów, co pomaga w budowaniu odwiedzalności całego centrum handlowego. – tłumaczy Adam Kierecki z Maxi Zoo.
Nowa, wojenna rzeczywistość
Rosyjska inwazja na Ukrainę nieodwracalnie zmieniła biznesowe relacje, ale też postawiła wiele firm w nowej, nieznanej sytuacji. Świadomość ryzyka i jednoczesne oswajanie się z przeszkodami to klucz do odnalezienia się w trudnych dla przedsiębiorstw sytuacjach. Z tego założenia wychodzi również Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska:
- Od końca lutego obok nas toczy się ogromna tragedia milionów ludzi. Fressnapf/Maxi Zoo solidaryzuje się z ofiarami wojny i tak, jak tylko to możliwe stara się pomóc potrzebującym. W wyniku działań wojennych cierpią również zwierzęta, dlatego mogliśmy i przede wszystkim wiedzieliśmy, jak pomóc. Karma i akcesoria dla zwierząt stały się ważnymi produktami, a otwarte serca naszych klientów tylko to potwierdzały. Bezwarunkowe i ogromne wsparcie, które okazywali potrzebującym zwierzętom, połączyliśmy z kilkoma naszymi akcjami przekazywania darów. Pomoc ta była dokładnie zaplanowana i usystematyzowana, ponieważ staraliśmy się wykorzystać nasze doświadczenie i podarować kilka tirów takich produktów, które w danym momencie były najbardziej potrzebne.
Maxi Zoo Polska to firma z dokładnie zaplanowaną strategią rozwoju, którą dostosowuje do rzeczywistości VUCA. Plany ekspansji firmy nie zmieniają się i chce ona szybko osiągnąć liczbę ponad 150 sklepów w Polsce. Dzięki uruchomieniu wygodnej aplikacji oraz oferując atrakcyjne promocje produktowe, jej klienci otrzymują zróżnicowane produkty w atrakcyjnych cenach. Maxi Zoo Polska łączy te plany z pierwszą w swojej historii kampanią w telewizji, która ma budować świadomość marki i zachęcać klientów do odwiedzania sklepów stacjonarnych i online.
*******
Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz po raz pierwszy otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt” za akcję z bransoletką. Aktualnie spółka posiada 76 sklepów w większych i mniejszych miastach w Polsce. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu 2020 roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce - PAYBACK. W 2022 roku sieć uruchomiła własną aplikację dla Klientów, z programem Friends oraz specjalnymi ofertami. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.
Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.