Żeby osiągnąć sukces, trzeba zrozumieć człowieka
W życiu czy w biznesie, każdy dąży do sukcesu. W mediach i książkach możemy znaleźć setki rad, jak swój cel osiągnąć. Niewiele jednak mówi się o tym, że to relacje oraz zrozumienie drugiego człowieka są podstawą do tego, by działać skuteczniej i żyć lepiej. Do sukcesu potrzebni są bowiem inni ludzie. Wiedza o funkcjonowaniu jednostek w relacjach społecznych jest niezbędna do budowania z nimi przyjaznej, pełnej szacunku i zrozumienia współpracy.
Jeszcze kilkaset lat temu do ludzkich umysłów trafiało maksymalnie 10 dawek informacji dziennie. Dziś są ich setki. Z jeszcze większym natłokiem bodźców zmagają się managerowie i osoby zarządzające ludźmi. To właśnie do nich należy podejmowanie decyzji, wywieranie wpływu na pracowników i wypracowanie skutecznego modelu współpracy.
Kluczem do budowania relacji, zarządzania ludźmi i nawiązywania z nimi współpracy jest wiedza na temat tego, jak funkcjonują. Warto poznać podstawy, które są niezwykle pomocne w osiągnięciu sukcesu.
Po pierwsze – czym się różnimy?
Często zdarza się nam zapominać, że każdy człowiek funkcjonuje i myśli inaczej. Przez to mamy tendencję do narzucania innym swojej wizji świata i wartości.
– Jedną z rzeczy, której każda osoba, nie tylko przedsiębiorca, powinna być świadoma, jest to, że ludzie różnią się między sobą. Brzmi niemal banalnie, jednak bardzo często nieświadomie oczekujemy od innych, że dostosują się do nas. Nie potrafimy zrozumieć, że rzeczy oczywiste dla nas, innym mogą wydawać się obce i odległe. To tak zwany terror wartości – być może brzmi to strasznie, ale prawda jest taka, że niemal każdy z nas kiedyś go zastosował. – tłumaczy Tomasz Kalko, szkoleniowiec z 25-letnim doświadczeniem, przedsiębiorca i wykładowca akademicki.
Warto więc rozumieć, że nasz sposób myślenia nie jest standardem dla innych. Bez tej wiedzy trudno jest być współczesnym managerem i zarządzać ludźmi, którzy różnią się między sobą. Jest to również istotne dla wszelkich specjalistów, którzy realizują projekty wymagające zaawansowanego poziomu interakcji z ludźmi – trzeba nie tylko umieć się porozumieć, ale również warto być otwartym na pomysły i uwagi innych. Przekłada się to między innymi na procesy realizacji projektów, tworzenia produktów oraz oferty, czy na jakość usług.
Po drugie – jakie mamy podobieństwa?
Wiedza na ten temat pozwala nam poznać, jakie mechanizmy kierują nami jako ludźmi. W pewnych kwestiach jesteśmy bowiem przewidywalni. Warto więc wiedzieć, jak ważne jest zaspokajanie potrzeb związanych z poczuciem własnej wartości. Wbrew powszechnemu przekonaniu – to właśnie poczucie godności jest priorytetowe, a nie pieniądze.
–Każdy człowiek chce mieć wybór i poczucie niezależności. Dlatego prosząc daną osobę o zrobienie pewnej rzeczy – warto dać jej wybór, poprosić ją o deklarację. Wtedy nasze szanse na to, że zadanie zostanie wykonane rośnie. Wynika to z tego, że ludzie starają się być spójni i dotrzymywać danych obietnic, oraz z faktu, że łatwiej jest zobowiązać się do czegoś odroczonego w czasie niż do czegoś co mamy wykonać tu i teraz. To doskonale sprawdza się w zarządzaniu ludźmi w pracy. – radzi Tomasz Kalko. Dodaje: Kiedy mówimy osobie, co ma zrobić, jest duże ryzyko, że walcząc o swoje poczucie niezależności i sprawczości – zrobi ona dokładnie odwrotnie.
Należy więc wiedzieć, jak wywoływać mądry wpływ, by skutecznie zarządzać, współpracować i… otrzymywać to, na czym nam zależy.
Znajomość ludzi drogą do sukcesu
Często uczęszczamy na liczne szkolenia, poszerzamy swoje kompetencje, ale zapominamy o podstawie – czyli o człowieku. Dlatego, zanim zaczniemy zajmować się przyswajaniem kolejnych dawek wiedzy z zakresu zarządzania, tego jak osiągnąć sukces – skupmy się na tym, by lepiej poznać, jak funkcjonują ludzie. To oni bowiem są ważnym wsparciem w naszej drodze do sukcesu.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.