Komunikaty PR

Zmotywowany zespół to dla firmy najlepsza szczepionka przeciw recesji

2022-11-16  |  15:00
Kontakt
Joanna Kowalczuk
Be Communications

ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl
Do pobrania Motywacja ( 0.03 MB )

Groźba światowej recesji wywołuje zrozumiały niepokój zarówno wśród pracodawców, jak i  pracowników. W czasie spowolnienia gospodarczego firmy martwią się o przychody, a pracownicy o swoje stanowiska. Podczas gdy większość firm, aby przetrwać recesję skupia się na aspektach finansowych, badania przeprowadzone przez Great Place to Work® konsekwentnie pokazują, że nie mniej ważna jest troska o morale pracowników. Zmotywowany i lojalny zespół pozwala firmom nie tylko przetrwać, ale nawet osiągnąć wzrost w czasie recesji.

Barometr Ofert Pracy (BOP)[1] wskazuje, że w porównaniu do majowego szczytu, w październiku 2022 r. liczba ofert pracy publikowanych w internecie spadła w Polsce o 15%. Zdania ekspertów co do wystąpienia recesji są podzielone, ale wszyscy potwierdzają, że czekają nas trudne czasy. Spowolnienie gospodarcze przełoży się nieuchronnie na spowolnienie na rynku pracy. I choć podobno za przyczyną permanentnego braku rąk do pracy nie grozi nam duży wzrost bezrobocia, to jednak oferowane warunki pracy mogą się pogorszyć.

Tradycyjnym działaniem, które podejmują firmy, aby chronić swój biznes przed recesją jest ograniczenie wydatków, rezygnacja z części ambitnych planów i rygorystyczne monitorowanie przepływów pieniężnych. Zbyt rzadko firmy pamiętają o tym, że mają w ręku komplementarną i skuteczną broń – mądre działanie na rzecz swojej załogi, aby w tym trudnym okresie utrzymać we wszystkich zespołach wysoką motywację do pracy.

Okres recesji nie dotyka wszystkich firm w taki sam sposób, podobnie jak dekoniunktura nie wpływa jednakowo na wszystkich pracowników w danej firmie. W każdej organizacji są pracownicy, których pozycja jest relatywnie słabsza od pozostałych. Są to często pracownicy pierwszej linii, np. bezpośrednio obsługujący klientów, zatrudnieni na umowę zlecenie, ale także kobiety i długoletni szeregowi pracownicy. To często od nich zaczynają się zwiastujące kryzys działania, jak obniżki płac czy zwolnienia. I to właśnie ci pracownicy są najbardziej wyczuleni na wszelkie niepokojące sygnały. Badanie ich doświadczeń w miejscu pracy pozwala uchwycić moment pogorszenia się nastrojów w firmie, a w konsekwencji klimatu biznesowego. Dlatego regularne badanie opinii pracowników o miejscu pracy jest kluczowe. W szerszej perspektywie może przynieść wgląd w możliwości zmiany kultury i praktyk firmy, aby lepiej zabezpieczyć całą organizację przed recesją.

Takie wnioski płyną z badania ostatniej recesji w USA, tzw. Wielkiej Recesji w latach 2007-2009. Great Place to Work® analizował opinie prawie 4 milionów pracowników z różnych grup demograficznych. Organizacje, które odpowiednio wcześniej zadbały o nastroje i integrację pracowników, z uwzględnieniem grup najbardziej wrażliwych na kryzys, poradziły sobie z wyzwaniami ekonomicznymi w tym okresie znacznie lepiej. Podczas Wielkiej Recesji S&P 500[2] odnotował spadek notowań o 35,5%, ale firmy, w których wszyscy pracownicy czuli się tak samo doceniani odnotowały znaczący wzrost, nawet o 14,4%.

Oznacza to, że do recesji można się przygotować m.in. poprzez przyjazne praktyki skierowane do wszystkich pracowników, bez pomijania kogokolwiek. Najważniejsze jest równe traktowanie, włączanie całej załogi w życie firmy i doświadczanie przynależności. Poczucie docenienia buduje wzajemne zaufanie i zwiększa zaangażowanie pracowników.

Mimo że wiele firm w sytuacji niepewności włączy tryb „tylko przetrwać”, warto i w tym okresie wspierać innowacyjne myślenie pracowników. Dobre pomysły rodzą się w każdym miejscu firmy. Umiejętnie i szybko wdrożone czynią organizację bardziej zwinną oraz ułatwiają jej elastyczne dostosowanie się do zmieniających warunków. Im bardziej różnorodność jest pielęgnowana w organizacji, tym bardziej wszechstronne i skuteczne zasilanie firmy i biznesu. Rzecz nie do przecenienia.

Szczególnie w tym czasie warto przyjrzeć się panującym w firmie praktykom zatrudniania, zwalniania i awansowania. Podczas dekoniunktury większość firm stosuje podejście "ostatnie weszło, pierwsze wyszło". Oznacza to, że często zwolnienia dotykają w pierwszej kolejności pracowników niedawno zatrudnionych. Wbrew temu, że właśnie firmie chodziło o pozyskanie nowych talentów, zwiększanie różnorodności i wzmacnianie potencjału organizacji. Zwolnienia wpływają na morale całego zespołu, a dodatkowo zwiększają obciążenie pracą tych, którzy pozostają. Dlatego, jeśli restrukturyzacja jest nie do uniknięcia, warto angażować zespół w podejmowane kluczowych decyzji. Ograniczy to niepewność i frustrację pracowników, jakie towarzyszą wszelkim zmianom.

I na koniec: ponieważ rekordowo wysoka inflacja i zapowiedzi możliwej recesji budzą atmosferę niepewności i stres, właśnie teraz każda organizacja potrzebuje przewidywalnego i stabilnego przywództwa. W trudnych czasach dotrzymywanie obietnic jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Warto skorzystać z doświadczeń wyniesionych z okresu lockdownu podczas pandemii. Pracodawcy, którzy stawiali w komunikacji z pracownikami na otwartość, uczciwość i szczerość zyskiwali w zamian ich lojalność.

Stworzenie organizacji odpornej ekonomicznie na zawirowania rynkowe jest wyzwaniem. Kluczem jest umiejętność stabilizowania sytuacji firmy tak, aby niezbędne cięcia finansowe i oszczędności w jak najmniejszym stopniu odbijały się na zaangażowaniu i lojalności pracowników. Nie warto żyć obawami, ale też nie warto słodzić lub uchylać się. Warto, aby liderzy byli blisko swoich wszystkich ludzi. Otwarci i autentyczni. Nawet jeśli wiadomości nie będą pozytywne.

 


[1] Barometr Ofert Pracy – wskaźnik przygotowywany przez Katedrę Ekonomii i Finansów WSIiZ w Rzeszowie i Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych

[2]  S&P 500 – indeks giełdowy, w skład którego wchodzi 500 przedsiębiorstw o największej kapitalizacji, notowanych na New York Stock Exchange i NASDAQ, stosowany jest jako miernik kondycji amerykańskiej gospodarki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Be Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.