Firmowe tajemnice i dane na routerach dostępnych na rynku wtórnym – test ESET
Linkleaders
Piotrkowska 148/150
90-631 Łódź
patrycja.kaleta|linkleaders.pl| |patrycja.kaleta|linkleaders.pl
505 223 994
https://www.linkleaders.pl/
Firmowe tajemnice i dane na routerach dostępnych na rynku wtórnym – test ESET
Wymiana routerów na nowe to codzienność w wielu dużych firmach. Działy IT często skupiają się na konfiguracji nowego sprzętu, mniej troszcząc się o los starego. To poważny błąd: informacje pozostawione na tych urządzeniach, takie jak np. dane klientów, klucze uwierzytelniające czy listy aplikacji wystarczą do przeprowadzenia cyberataku. Jak się okazuje, ponad połowa routerów zakupionych przez specjalistów ESET na rynku wtórnym w ramach szybkiego testu, zawierała wrażliwe dane.
Kiedy zespół badawczy firmy ESET kupił kilka używanych routerów, aby skonfigurować środowisko testowe, jego członkowie ze zdziwieniem odkryli, że w wielu przypadkach wcześniej używane konfiguracje nie zostały usunięte. Takie dane na urządzeniach można wykorzystać do identyfikacji poprzednich właścicieli wraz ze szczegółami konfiguracji ich sieci. To odkrycie skłoniło firmę do przeprowadzenia szerszego testu: zakupu większej liczby używanych urządzeń i sprawdzenia, czy pozostawiono na nich ważne dane. Po zbadaniu 16 routerów, odkryto szczegóły konfiguracji i dane na aż 9 z nich. Co więcej:
- 2 z 9 urządzeń zawierały dane klientów
- 1/3 urządzeń ujawniała dane umożliwiające połączenia zewnętrzne z siecią firmową
- 4 z 9 urządzeń miały poświadczenia umożliwiające łączenie się z innymi sieciami jako zaufana strona
- 8 z 9 urządzeń miało widoczne szczegóły połączeń dla określonych aplikacji
- 8 z 9 urządzeń zawierało klucze uwierzytelniające
- Wszystkie urządzenia zawierały co najmniej jedno poświadczenie IPsec lub VPN albo zaszyfrowane jednostronnie hasło użytkownika root
- Wszystkie urządzenia posiadały wystarczające dane, aby wiarygodnie zidentyfikować byłego właściciela/operatora
Jak podkreślają eksperci, w niepowołanych rękach te informacje – w tym dane klientów, klucze uwierzytelniające, listy aplikacji i wiele innych – wystarczą do przeprowadzenia cyberataku. Cyberprzestępca może uzyskać dostęp do sieci firmowej pozwalający na sprawdzenie, gdzie znajdują się zasoby cyfrowe firmy i które z nich są wartościowe.
W ostatnich latach cyberprzestępcy zmieniali swoje metody działania podczas ataków na firmy. Obecnie koncentrują się na tworzeniu sobie możliwości wejścia do sieci ofiary, obejściu zabezpieczeń i uzyskaniu dostępu do newralgicznych danych. Finalnym akordem jest atak oprogramowaniem typu ransomware. Przestępcy mogą zarobić nie tylko szantażując firmy, ale również sprzedając ich dane dostępowe w darknecie. Według badań KELA Cybercrime Prevention[1] aktualna średnia cena za uprawnienia dostępu do sieci korporacyjnych to 2 800 dolarów. Oznacza to, że kupiony za kilkaset dolarów używany router, który bez większego wysiłku daje dostęp do sieci, może zapewnić cyberprzestępcy znaczny zwrot z inwestycji.
Przebadane routery pochodziły z organizacji różnej wielkości, od średnich firm po globalne przedsiębiorstwa z różnych branż (centra danych, kancelarie prawne, zewnętrzni dostawcy technologii, firmy produkcyjne i technologiczne, firmy kreatywne i twórcy oprogramowania). W ramach procesu testowania firma ESET, w miarę możliwości, ujawniała swoje ustalenia każdej zidentyfikowanej organizacji, aby upewnić się, że są one świadome sytuacji. Niektóre organizacje, których dane zostały naruszone, nie reagowały na powtarzające się próby kontaktu podczas gdy inne wykazały się profesjonalizmem i potraktowały zdarzenie jako poważne naruszenie bezpieczeństwa.
– Z tego testu należy wyciągnąć jeden, niezwykle istotny wniosek: poufne dane na każdym urządzeniu opuszczającym firmę muszą zostać trwale wymazane, a proces usuwania danych musi być ustandaryzowany i regularnie audytowany. Nie można dopuścić do tego, aby najcenniejsze dane firmowe krążyły po rynku jak zwykły, używany sprzęt biurowy. Część badanych organizacji mogła być przekonana, że zawiera umowy z renomowanymi dostawcami zajmującymi się utylizacją sprzętu. Tak jednak nie stało się. Aby unikać takich sytuacji, należy postępować zgodnie z wytycznymi producenta, dotyczącymi usuwania wszystkich danych z urządzenia, zanim fizycznie opuści ono siedzibę firmy. To zadanie, z którym powinna poradzić sobie większość pracowników działów IT – komentuje Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa ESET.
Więcej informacji na temat testu i zaleceń firmy ESET: https://www.welivesecurity.com/wp-content/uploads/2023/04/used_routers_corporate_secrets.pdf
[1] https://ke-la.com/wp-content/uploads/2022/10/KELA-RESEARCH_Ransomware-Victims-and-Network-Access-Sales-in-Q3-2022.pdf

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.