Komunikaty PR

Fotowoltaika a opłata mocowa

2021-03-03  |  18:00
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Opłata mocowa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku. Jak jednak wygląda świadomość konsumentów na temat nowej opłaty? Z czym się wiążą wzrosty opłat za energię oraz czy istnieje perspektywa aby uniknąć zwiększonych kosztów? Ekspert Alians OZE podpowiada.

 

2021 rok rozpoczął się dla nas wszystkich nieuniknionymi podwyżkami kosztów energii. Są one związane z opłatą mocową, która w uproszczeniu – ma zapewniać Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Ma służyć do utrzymywania rezerw prądu oraz do konserwacji elektrowni oraz budowy nowych obiektów. Opłata obowiązuje przedsiębiorstwa, jak i również gospodarstwa domowe. Jednak nie wszyscy wiedzą o jej istnieniu. – Stosunkowo mało osób zdaje sobie sprawę, że taka opłata została wprowadzona. Kontaktując się z klientami i pytając ich o świadomość tego dodatkowego kosztu słyszymy pytania: „co to jest, skąd i co ja za to dostanę?”. Nie są to odosobnione przypadki i zazwyczaj nie towarzyszy temu pozytywne nastawieniemówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.

 

Opłata mocowa doliczana jest do opłaty taryfowej za dystrybucję i przesył energii. Sposób opłaty będzie się różnił w zależności od odbiorcy. W przypadku klientów indywidualnychmaksymalna opłata mocowa nie powinna przekroczyć 125,52 zł rocznie. Choć nie są to małe koszty, to i tak stanowią mniejsze obciążenie, niż opłata mocowa dla przedsiębiorstw. Firmy zapłacą aż 76,2 zł za każdy megawat energii zużyty między godziną 7 a 22. Dla firmy, zużywającej w ciągu roku około 500 MWh energii we wspomnianym przedziale czasowym, oznacza to wzrost rachunku o blisko 38 tys. zł rocznie.

 

Czy istnieje perspektywa, że wartość opłaty mocowej ulegnie redukcji? Jak odpowiada ekspert Alians OZE: - Nie rysuje się to optymistycznie, choć ciężko to przewidzieć, bo kwestia ta całkowicie leży w gestii Prezesa URE. Według zapowiedzi z 2019 roku, opłaty miały być przez pierwsze 3 lata w miarę zbliżone. Wtedy oczywiście mieliśmy do czynienia z analizami teoretycznymi, z kolei teraz weszliśmy w fazę pobierania realnych wpływów. Być może dojdzie do drobnej korekty, ale nie nastawiałbym się, że koszty te zmaleją. Pamiętajmy, że w założeniach z 2019, stawka ta miała wynosić 45 zł w ciągu całej doby, a jednak wprowadzona została opłata prawie dwukrotnie wyższa. Myślę, że to będzie zależało od apetytu na te środki, który aktualnie jest dość wysoki.

 

Obok wprowadzonej z dniem 1 stycznia opłaty mocowej, nastąpiły podwyżki w taryfach dystrybucyjnych oraz wzrost kosztów energii czynnej. – Wyliczyliśmy, że dla firmy i dla klienta indywidualnego realny wzrost całego kosztu energii elektrycznej sięga rzędu 17-20 proc. komentuje Jadziewicz. Poza kluczowym skutkiem tych podwyżek w postaci wyższego rachunku za prąd będzie to miało również przełożenie na konkurencyjność produktów. – Już w tej chwili widzimy, że podmioty korzystające w swojej działalności z energii elektrycznej, podwyższają swoje ceny, bo tak znacznie te elementy wpływają na koszty całościdodaje ekspert Alians OZE.

 

Istnieją jednak sposoby na obniżenie tych kosztów. Poza oczywistym oszczędzaniem energii, kluczem do długofalowej i wysoce efektywnej oszczędności pieniędzy jest inwestycja we własne źródło energii, jakim jest fotowoltaika. – Jest to jedyna realna możliwość, aby uniezależnić się od kosztów związanych z energią elektryczną, która dalej mocno rośnie. Póki co, mamy do czynienia z tendencją wzrostową, także jedyną receptą, aby uzyskać przewagę konkurencyjną jest zostanie auto-producentem energii elektrycznej.mówi Jakub Jadziewicz.

 

Ile w takim razie można zaoszczędzić z fotowoltaiką?

Jak słyszymy do eksperta: - Jest to bardzo mocno uzależnione od zużycia – zarówno u klienta indywidualnego, jak i biznesowego. Klient biznesowy, w wypadku wyprodukowania jednej jednostki energii przez instalację oszczędza tyle ile wynosi opłata mocowa za MWh – czyli 76,2 zł. W zależności od tego ile energii wyprodukuje i zużyje w ciągu roku to w taki prosty sposób można to obliczyć – czyli jest to pochodna parametru ilości energii wytworzonej vs zużytej x 76,2 zł. W przypadku klienta indywidualnego zależy to od tego w jaki próg zostanie uwzględniony biorąc pod uwagę pobór energii z sieci. Są to cztery przedziały wolumenowe wraz z czterema stawkami opłaty – im mniejsze zużycie energii, tym niższa stawka. To niższe zużycie z kolei jest wynikiem produkcji oraz zużycia energii własnej z instalacji fotowoltaicznej. Co jest równie istotnym aspektem w kwestii oszczędności to fakt, że w przypadku fotowoltaiki zwrot inwestycji następuje w przeciągu 5-6 lat. Dzięki temu z pewnością jest to jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązanie dla naszego portfela.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.