Grupa Selena ze wzrostem przychodów w pierwszym kwartale 2022
Grupa Selena, globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej, podsumowała wyniki finansowe
w pierwszym kwartale 2022 roku. Spółka zanotowała rekordowe przychody, sięgające 421,6 mln zł – to wzrost aż o 20,6% r/r. O 30,5% wzrósł również zysk operacyjny, który wyniósł 25,8 mln zł. Rentowność brutto sprzedaży wyniosła po I kwartale 2022 roku 32,1%, czyli o 2,3 p.p. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Bardzo dobre wyniki Grupy Selena zostały wypracowane pomimo negatywnego wpływu agresji Rosji na terytorium Ukrainy. Na rezultaty finansowe złożyły się przychody wypracowane wskutek wprowadzenia aktualizacji cenników w ostatnim kwartale 2021 roku.
– Początek 2022 roku przyniósł nam względny spokój w związku z częściowym ustabilizowaniem cen surowców oraz łańcuchów dostaw. Kiedy już cały świat liczył na dalszą stabilizację, wojna mocno wpłynęła na relacje gospodarcze w Europie i na całym świecie. Grupa Selena nie ogranicza się jedynie do przyglądania się temu, co stanie się w światowej czy europejskiej geopolityce i co za tym idzie – makroekonomii. Mimo stojących przed nami wyzwań kontynuujemy strategię elastycznego reagowania i dostosowywania działań do charakterystyki poszczególnych rynków – komentuje Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena.
Kluczowymi rynkami dla Seleny pozostają kraje Unii Europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem Europy Zachodniej). Segment ten wypracował w I kwartale 2022 roku 68% przychodów ze sprzedaży Grupy, co jest powtórzeniem wyniku z I kwartału 2021 roku. Region Ameryki Północnej i Południowej osiągnął 2-procentowy wzrost udziału w przychodach ze sprzedaży Grupy w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Segment Europy Wschodniej i Azji zanotował minimalny spadek udziału przychodów ze sprzedaży – z 24% do 22% r/r. Jednocześnie Grupa Selena zawiązała rezerwę w wysokości 6,2 mln zł na potencjalne straty związane z wojną.
– Bardzo dobre wyniki I kwartału 2022 roku są efektem poprawy marżowości produktów. Dużą wagę przykładamy do stałego zwiększania udziału sprzedaży produktów innowacyjnych, o wyższej marży. W skali globalnej Grupie Selena sprzyjało w pierwszych miesiącach tego roku również obniżenie dynamiki zmian cen surowców. Koncentrujemy też swoją uwagę na rynkach Europy Zachodniej i USA, gdzie z powodzeniem przekierowaliśmy naszą podaż z rynków wschodnich – dodał Michalak.
Pierwszy kwartał 2022 roku przyniósł także wzrost kosztów sprzedaży o 18,5% w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, związany z dalszym inwestowaniem w marki Grupy oraz zwyżkującymi kosztami transportu i logistyki. Ewentualne wzrosty cen surowców Grupa planuje równoważyć m.in. poprzez badania nad nowymi recepturami oraz optymalizację receptur istniejących produktów. Grupa Selena od początku działalności stawia na rozwój i opracowywanie innowacyjnych rozwiązań dla budownictwa, które są łatwe w użyciu, przyspieszają prace wykonawców i wspierają działania zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.
W skład Grupy Selena wchodzą obecnie 34 spółki w 19 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji, Kazachstanie, Hiszpanii i we Włoszech. Portfolio marek Grupy zawiera takie topowe brandy, jak: Tytan Professional, Quilosa, Artelit, COOL-R, które cieszą się uznaniem klientów na 100 rynkach na całym świecie.
Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE
Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!
Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.